av Annika B » 24 september 2004, 08:02
Mojje, jag tror att du känner dig angripen i onödan. Du verkar tolka Anders' och Thomas' inlägg som snobbig kritik mot det du gör, se det som uppriktigt intresserade frågor istället! "Teater" är absolut inget skällsord och det är inget fel med att hålla på med stagefighting, men det är inte samma sak som att försöka återskapa historisk fäktkonst, dvs använda historiskt källmaterial. Och notera att jag använder formuleringen "inte samma sak som" helt utan att lägga några värderingar i det. [:)]
För att kommentera diskussionen så långt:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">på hemsidan står det ju faktiskt att ni INTE sysslar med historiskt återskapande av stridskonst, vilket ju inte är något fel med i sig. Men är det då relevant att ta upp det på historiska världars forum? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Eftersom detta forum även vänder sig till lajvare, så tycker jag att svaret är ja. Jag menar INTE att stagefighting har något med lajv att göra, bara att dessa två aktiviteter befinner sig på ungefär samma avstånd från stenhårt renlärigt historiskt återskapande. *tar på bacinetten och bereder sig på våldsamma attacker från lajvare[:p]*
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Svärd hör till historien. Vi tränar med svärd!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är inte samma sak som att läsa samtida manualer och försöka återuppliva fäktkonsten som den såg ut när det begav sig (fortfarande utan att lägga värderingar i "inte samma sak som"). Det beror lite på vad man lägger in i ordet "historisk", "något som fanns för länge sedan" eller "dokumenterad, autentisk". Den språkförbistringen kanske ligger bakom lite av den dåliga stämningen i denna tråd?
Värjor och floretter är ju också historiska vapen, men sportfäktning kallas inte "historisk fäktning" för det, samma princip med sporter som brottning och spjutkastning.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">All form av vapenträning är en konst med avsikt att användas för strid. Det finns inget system vad jag vet idag som inte har för syfte att lära utövaren försvar eller att helt sonika slå ihjäl folk med!?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Säger du inte emot dig själv nu, er träning syftar väl inte till att ni ska kunna skada varandra utan att kunna underhålla en publik? I min erfarenhet finns det dessutom gott om stridstekniker som inte fungerar i verkligheten. Ett system som skapas för att vara funktionellt kommer alltid, verkar det, att utvecklas mot större komplexitet, splittras i olika skolor och så småningom att förvandlas till sport. Det ska se snyggt ut och gärna vara svårt att lära sig, så att en erfaren utövare ska kunna saker som ser imponerande ut för en nybörjare [;)]. Många duktiga kampsportsutövare skulle antagligen råka mycket illa ut i ett slagsmål på stan, på grund av kampsporternas formalisering och bundenhet vid regler. De funkar som sport, men inte som självförsvar. De flesta asiatiska kampsporter lägger ju också stor vikt vid mental balans och andra aspekter som inte omedelbart eller enbart syftar till att slå ihjäl folk. När jag övar hugg med svärd, är det en fokuserad, meditativ övning som jag mycket väl skulle kunna ägna mig åt för dess egen skull (även om det säkert hjälper mig i min sparring också).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Även på den gamla goda tiden gjordes det rena uppvisningsfighter <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, men det betyder, enligt min petiga språkliga kommentar ovan, inte att uppvisningsfighter i sig är historiska. De <i>kan bli </i>det om man använder tekniker som man hämtar från samtida manualer. Det är inget fel i att hitta på själv, men det är inte strikt historiskt återskapande då.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det ligger lika mycket träning bakom seriös stagefighting som det gör bakom manualfäktning <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Helt klart! Det har ingen ifrågasatt heller.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det går egentligen inte skilja det åt då det krävs kunskaper om svärdets dynamiska egenskaper i strid för att det ska "se" snyggt ut på scen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Här är kärnan i problemet: jo. Det är stor skillnad i hur man ser på det man gör, VAD man gör och HUR man gör det. Manualfäktning handlar inte bara om kunskaper om svärdets dynamiska egenskaper. Att resultaten i praktiken säkert blir likartade är en annan sak, som du säger så gör svärdet och kroppen i samverkan att vissa saker funkar, andra inte. Systemet kropp+svärd har en mekanik som man måste följa, antingen man gör det för att det ser fel ut annars eller för att det känns fel/inte fungerar praktiskt. Skillnaden ligger i att manualerna är <i>historiskt källmaterial</i> med allt vad det kan innebära.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att hävda att det vi gör inte är stridskonst gör en ju lite förundrad.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det har ingen sagt, däremot ifrågasätts om det ni gör räknas som historiskt återskapande.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Teater är ju en konst med anrik historia som bekant.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Japp! Skäms inte för att hålla på med det, gå ut tydligt med det i stället!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Man kan ju tro att vi inte är välkomna trots att vi främjar brukandet av svärdet och historisk scenkamp samt dess förlagor. Kanske beror på att det inte finns några manualer för det!? Vem vet eller finns det dylikt?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ni är visst välkomna, men eftersom de flesta fäktare på forumet är mer strikt historiskt inriktade, så får du vara beredd att svara på nyfikna frågor [:)]
Det finns en manual som heter Flos Duellatorum av italienaren Fiore dei Liberi. I min erfarenhet funkar hans tekniker mindre bra, men de ser fasen så snygga ut! Källmaterialet tyder på (enligt David Lindholm, som jag tränar för) att den typen av fäktkonst vid den tiden i den delen av Europa användes för dueller inför publik, där det var ovanligt med svårare skador och syftet var att imponera på brudarna [;)]
*tar på tunnhjälmen också, för nu ansluter sig Fiorefäktarna till de ovannämnda lajvarna*
Något som liknar stagefighting, alltså! Manualen finns på nätet, den kan kanske vara kul att titta på som inspiration [:)]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Dock måste tilläggas att vi inte använder oss av historisk klädsel. Det skulle bli direkt farligt för oss på scen med dessa vikter samt dålig rörelsefrihet i gamla mönster. Vi fuskar nog snarare med detta än med svärdsteknikerna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men att döma av bilderna använder ni kläder som ser medeltida ut...om ni upplever tidsenliga kläder som tunga och svåra att röra sig i, så har ni sytt dem fel! Många här på forumet kan intyga historiska kläders förträfflighet, men de måste göras historiskt korrekta. Folk på medeltiden ville ju också kunna röra sig [;)] och ju mer möda man lägger ner på att få sina kläder historiskt korrekta, ju skönare kläder får man därför. Tunga behöver de inte heller vara, det finns tunna tyger av både linne och ylle. Frågan är snarare vad ni har tid, råd och lust till där. Kolla trådarna om kläder och utrustning om du vill ha tips! Det mest allmängiltiga är att man ska undvika de vanligt förekommande mönstren från Sofias ateljé, en del av de modellerna är rysligt svåra att röra sig i.
Fortsätt leka med svärd, för det är roligt! Hoppas vi kan samverka allihop trots olika målsättningar [:)]