[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Svärdskamp och stagefighting!!!

Svärdskamp och stagefighting!!!

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Inläggav Månia » 28 september 2004, 12:10

Annika: den första bilden; han vänder inte ryggen mot motståndaren, bilden visar bara hur posta de donna ser ut bakifrån. (det finns två varianter av den positionen...)
Tolkningsfelet ligger i att det inte är två personer som använder olika positioner mot varandra, utan att det är en och samma person (både höger och vänster) som visar olika positioner. Och man står ibland med sidan mot motståndaren, eftersom man ju rör på sig på slagfältet och motståndaren kommer ju inte alltid framifrån =)
Ta en titt på den här sidan:
http://www.varmouries.com/wildrose/fiore/fiore.html -sektion 5 lite längre ner på sidan handlar om långsvärd. De har översatt förklaringarna till positionerna till engelska, och även introduktionerna till de olika positions-grupperna. Hoppas att sidan förklarar lite bättre vad jag menar.
rost brukar åka runt på lite olika medeltidsmarknader på somrarna, så det är mycket möjligt att du får se dem nångång =)

--Ameli-- (ingen expert på Fiore, men ändå)
Månia
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 16 december 2003, 11:33
Ort: Sweden

Inläggav Annika B » 28 september 2004, 13:30

Jaa! Det var ju den sidan jag försökte hitta för att länka till bilder i mitt förra inlägg, men jag hade glömt var den fanns. Nu har jag sparat länken för framtida behov [:)]

Ska ägna kvällen åt att titta igenom mina papper hemma eftersom jag inte har samvete till att studera fäktning så ihärdigt som jag skulle vilja på arbetstid.
Jag kommer säkert att återkomma med fler frågor, Månia - även om du inte är expert, så har du i alla fall mer praktisk erfarenhet av Fiores system än jag, och det är mycket värt.
Annika B
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 augusti 2004, 07:22
Ort: Sweden

Inläggav Månia » 28 september 2004, 13:58

Annika: Du är så välkommen med frågor så. *smile*
Den sidan är helt underbar, håller på att skriva ut allt därifrån. Fast bara några sidor, lite då och då. Man vill ju inte överarbeta skrivaren. =P
www.bounce.to/rost finns det fler roliga länkar (och bilder på oss!)

--Ameli--
Månia
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 16 december 2003, 11:33
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 28 september 2004, 20:03

Undrar om det är någon från Rost som kan svara på några funderingar jag har.

Jag var inne på Rosts sida och jag ställer mig lite frågande till de kläder de har på sig på de medeltida uppvisningarna. De påminner inte överhuvudtaget om de kläder jag har sett i de fäktmanualer jag antar att Rost använder sig av. Jag säger inte att kläderna inte är korrekta för den tid som Rost försöker gestalta i form av fäktningsåterskapande, för italienska kläder från slutet av 1400-talet är inte ett av mina starka områden. Men om nu fallet är att man valt att tycka att det inte är viktigt med korrekta kläder varför har man då inte på sig moderna kläder?

Sedan verkar det vara olika många svarta sträck på kläderna. Är det någon gradbeteckning?

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Månia » 29 september 2004, 08:31

Arild: rost har ingen som helst koll på vad som är korrekta kläder, jag har försökt visa dem hur det ska se ut. Men det kostar visst för mycket pengar att köpa tyg och sy korrekta kläder. (De röda vapenrockarna är sydda av en i föreningen och sedan får man hyra den för en engångskostnad så länge man är med i föreningen.(Och de köper det billigaste röda tyg de hittar, som inte är för tunnt...).) Den som är ledare har den lite speciella vapenrocken.
Det är även så att många i föreningen inte alls är intresserade av medeltid, bara av att svärds-fäktas. Men de följer ändå med på medeltids-marknader. Men skicka gärna ett mail till föreningen och klaga på kläderna, då kanske några vaknar till. =)

--Ameli--
Månia
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 16 december 2003, 11:33
Ort: Sweden

Inläggav Håkan_Skara » 29 september 2004, 10:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Annika B</i>

Det är antagligen en tolkningsfråga, där jag har prövat på skolan som tycker att man visst ska vända ryggen mot motståndaren. Här är lite bilder för att illustrera:
På [url="http://www.thearma.org/pdf/dlr2.jpg"]den här bilden[/url] visar gubben uppe till höger kanske inte en helt klockren ryggvändning, men han vänder sig i alla fall bort från motståndaren på ett sätt som man inte gör i tysk stil.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Precis som Månia sa så har du med största sannolikhet tolkat denna bild helt fel. Den visar hur du vilar svärdet/skyddar ryggen/ökar kraften och farten vid hugg. Bilden skulle sakna all information om svärdets position på ryggen om man ritat den framifrån.


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Killen överst till vänster avser att kasta sitt svärd på killen till höger, som tänker kontra detta från sin bortvända ställning. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vem är så jävla du att han kastar sitt svärd. För övrigt står han ansikte mot ansikte med motståndaren.

Tolkning 1: Ta tag i spetsen och hugg parerstången i huvudet på motståndaren (som en yxa). Mycket effektivt och snabbt.

Tolkning 2: Styr svärdspetsen med vänsterhanden in mot veka livet/ljumsken och tryck in den med full kraft genom att lägga hela din tyngd på högerhanden.

Tolkning 3: Parera undan motståndarens svärd genom en "paddel"-rörelse med ditt svärd. Följ upp med yxhugg (tolkning 1 ovan) eller drämm in knappen fejset på motståndaren.

Håkan Larsson
Håkan_Skara
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 maj 2003, 14:45
Ort: Sweden

Inläggav Månia » 29 september 2004, 10:19

Håkan: "Vem är så jävla du att han kastar sitt svärd."
Kolla på den här sidan http://www.varmouries.com/wildrose/fiore/fiore.html (sektion 5) och läs deras översättning från Fiores manual på just denna position. Jag tycker också att det verkar skumt att kasta svärdet, men det finns andra positioner som visar hur man ska använda svärdet enligt dina tolkningar... Jag skulle aldrig slänga iväg svärdet, tänk om det kommer två killar till med svärden i högsta hugg. *Brrrr*

--Ameli--
Månia
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 16 december 2003, 11:33
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 29 september 2004, 10:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Håkan_Skara</i>


Vem är så jävla du att han kastar sitt svärd.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tja, tydligen den som fäktas enligt Fiore-stilen [:)]

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Annika B » 29 september 2004, 11:22

*ger tunnhjälmen till Karin* Den kan du behöva efter den kommentaren...[:D]

Angående den första bilden så ger jag mig, det var inte så genomtänkt.[B)] Fast jag skulle fortfarande känna mig otrygg i en strid med svärdet så långt ner på ryggen, med tanke på sträckan man måste förflytta det för att hugga. Det man vinner i kraft förlorar man i snabbhet.
(Tack för fotot, Månia, jag ska svara på ditt mail sedan!)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vem är så jävla du att han kastar sitt svärd. För övrigt står han ansikte mot ansikte med motståndaren.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ordet "throw" används i översättningen, så ja...jag vill dock minnas att jag har hört att det italienska ordet också kan beteckna en rejäl stöt.
Det är den andre killen, han till höger, som jag menar står bortvänd. Under honom står det "Against a throw I hide my hand / With this guard I'm well defended", vilket ju borde betyda att hans pose rekommenderas för att kontra kastet. Han tittar över axeln, borde det inte betyda att det är där han ser sin motståndare och alltså vänder sig bort från honom?

Mina tankar kring dina tolkningar, Håkan:

1. Han greppar avigt om spetsen i så fall och måste byta grepp innan han drämmer till. Fast jag tvivlar inte på effektiviteten.

2. Det här är bra, som ett mellanting mellan kast och stöt; bra styrsel kombinerat med rejäl kraft. Det var ungefär så vi övade den på seminariet jag var på, även om vi testade att verkligen kasta iväg svärden också (prova någon gång för nöjes skull [;)]). Om man vågar sig på att släppa iväg sitt vapen så ska man nog vara ganska säker på situationen och avståndet ska inte vara mer än några meter. Kan tänka mig att det är det mest imponerande sättet att avsluta en duell om man bara träffar...

3. Du menar [url="http://www.thehaca.com/pdf/Dl15.jpg"]så här[/url](undre bilderna)?
Annika B
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 augusti 2004, 07:22
Ort: Sweden

Inläggav Håkan_Skara » 29 september 2004, 13:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Annika B</i>

3. Du menar [url="http://www.thehaca.com/pdf/Dl15.jpg"]så här[/url](undre bilderna)?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, till exempel.

Vad jag är ute efter med mitt förra inlägg är att varje bild kan tolkas på väldigt många olika sätt, beroende på de tidigare erfarenheter du har. Det sätt som FFX & Schola Gladiatoria tränar på är väl så avancerat som vilken historisk "riktig" manual-träning som helst.

Vi tränar tre dagar i veckan.

En dag tränar vi riktig strid, där slutmålet är att fullständigt nedgöra och oskadliggöra motståndaren. Döda, lemlästa och skada så snabbt och effektivt som det bara går[:D]!!!!

Andra dagen går åt till stuntträning (koordinerad strid). Skillnaden mot Schola Gladiatoria och övriga "historiska" fäktsällskap är att vi INTE håller ingen våra slag[B)]. I övrigt är det väldigt lika.

Tredje dagen vi tränar gör vi det med spefika uppdrag som mål.

Själv har jag erfarenhet från tävlingar med värja och florett, karate och lite andra budosporter samt fighter på vikinga-marknader. Där är det frågan om stora slag med upp till flera hundra deltagare. Skall du överleva där gäller det att kunna strida.

Den mest alround-träning jag över huvud taget har hittat som kan användas i alla dessa sammanhang är just FFX & Schola Gladiatorias träningar.

Kolla in filmerna på . Gå till <i>"portfolio"</i>


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>
Vår träning bygger precis som du och de resterande i tråden uppfattat; inte på historiska manualer.

Svärdsträning i Schola Gladiatoria bygger uteslutande på realistisk träning med svärd. Liv och död kort och gott.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu är det väl inte helt sant att vi inte använder fäktmanualern. Vi är ju inte dumma. Däremot är vi väldigt nyfikna och kunskapsökande i vår utövning av svärdskamp, så vi läser precis allt vi kommer över. Även de gamla fäktmanualerna.
Vad vi inte gör, däremot, är att hålla oss till en enda manual och följa endast den. Vi hämtar iformation från alla upptänkliga ställen vi kan komma på och ger oss sen in i strid med svärd, mod och kämpaglöd.

Håkan Larsson
Håkan_Skara
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 maj 2003, 14:45
Ort: Sweden

Inläggav Håkan_Skara » 29 september 2004, 13:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Annika B</i>


Ordet "throw" används i översättningen, så ja...jag vill dock minnas att jag har hört att det italienska ordet också kan beteckna en rejäl stöt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Även på egelska kan det betyda stöt.
"Be thrown against somebody" betyder "råka stöta ihop med (stöta till) någon" enligt WordFinder på min dator.

Håkan Larsson
Håkan_Skara
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 maj 2003, 14:45
Ort: Sweden

Inläggav Mojje » 30 september 2004, 02:34

Måste nog allt påstå här ändå att det handlar om liv och död Håkan.
Annars skulle vi inte köra träningen. Hur ni använder kunskapen är en helt annan fråga men än dock...

Det är liv och död det handlar om....

/Mojje
Mojje
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 september 2004, 16:34
Ort: Sweden

Inläggav Thomas Hagaeus » 10 oktober 2004, 15:15

Oj vilken diskussion det utbröt!
Jag tänkte inte när jag skrev inlägget på att man faktiskt hade teaterstrider även under medeltid. Så är det när man är insnöad på ett smalt ämne. Vad jag reagerade på var kanske mer att man inte får reda på att det handlar om teaterfäktning förrän man läser brödtexten på hemsidan. Alltså mer en liten pik om att informationen var lite luddig med risk för missförstånd.

Jag undrar också över det som Håkan skriver om att ni inte håller igen slagen. Vilka skydd och vapen använder ni då? själva går vi nämligen sönder om vi inte håller igen huggen.
Thomas Hagaeus
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 juli 2004, 13:51
Ort: Sweden

Inläggav Mojje » 10 oktober 2004, 23:51

Hej Thomas!

Bra inlägg och sant det du skriver.
Inge bra med pikar. Sånt kan missförstås som sagt.

Det Håkan menar är enkelt förklarat att alla tekniker tränas i syfte att orsaka så mycket skada som möjligt.
Som bekant gör svärd förbenat ont om man får dom på sig vilket gör att man får lära sig kontroll över sitt sinne snarare än sitt svärd.

Vi använder endast handskar av modell Försvarets kraghandske!
Om man paddar på sig massa skydd så lär sig inte kroppen att det är farligt med en träff.

Om man fortsätter på Håkans linje och fullföljer svaret på din fråga så menar han nog även att vi aldrig håller tillbaka kraften. Även om vi kör i kvartsfart i tekniken.
Vi gör så för att eleverna ska känna att de har balans, tryck och kapacitet att slå igenom det försvar som kan tänkas finnas.
Eftersom vi inte studerar efter medeltida manualer eller dylikt gör detta att våran träning med full kraft får eleverna att förstå svärdets dynamik. Vart vill svärdet efter det att jag har gjort mitt hugg eller min parering.

Vi vill att våra elever ska tänka och inte nöja sig med att bara rispa en arm eller liknande.
Striden är slut när en av kombatanterna är död. Uppenbarligen! Ha ha ha!
Svärdet slutar röra sig när det inte har något mål.

Hoppas du förstår annars så får du fråga igen.

Ha det gott Thomas!

/Mojje
Mojje
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 september 2004, 16:34
Ort: Sweden

Inläggav Mojje » 10 oktober 2004, 23:55

By the way!

Vi använder endast Ållebergsklingor och hickory när vi tränar.
En och annan polsk klinga kommer ibland men mycket sällan.

Ha det gött!
/Mojje
Mojje
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 september 2004, 16:34
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Grupper och personer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron