Tyska Orden i Västmanland

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Tyska Orden i Västmanland

Inläggav BloÞrafn » 20 februari 2006, 17:54

Grüss Gott!

År 2006 blir mitt andra år som marknadsbesökande Tysk Ordensriddare. Dock har jag större mål. Vore det inte roligt att skapa en ny förening i och i närheten av Västmanland? Inriktningen ska vara ganska korta i medeltidens period, kanske sent 1100-tal till mitten av 1200-talet.

Således söker jag likasinnade med viljan och glädjen av medeltid och historisk återskapande. Till en början kanske målet är att man är ett par stycken som åker iväg på marknader och sätter upp en paviljong och lever i en annan tid för en liten tid (fyndigt).

Om det finns många som är intresserade kan man utöka verksamheten till uppvisningar eller annan form av re-enactment.

Jag har inget emot kvinnliga riddare i föreningen och det bör heller ingen annan ha.

Själv är jag snart 24 år fyllda och bosatt i Hallstahammar i Västmanland.

-"Singt mit uns um der Schlag bei Tannenberg, Christ ist erstanden, Christ ist erstanden"-
BloÞrafn
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 april 2004, 20:19
Ort: Sweden

Inläggav Anders Lindkvist » 21 februari 2006, 13:15

Hej, tyske vän!

Vi i Drothemshirden har funderat lite på tyska ordernsriddare. Det vore klart roligt att göra det någon gång. Troligvtis inte som riddare utan mer som knektar anslutna till tyska ordern.
Men vår period är 1250-1350 men det går säker att göra något sammarbete.

Lycka till/
Anders

DEUS VULT!
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav BloÞrafn » 21 februari 2006, 15:12

Det värsta med senare tidsåldrar är alla denna plåt som kommer till. Inget jag har möjlighet att skaffa såhär nu, men 1250 verkar då mer passande. =)

Har eran hird någon hemsida? Var håller ni hus?

-Mit zwerch und ere uff brudern und got-
BloÞrafn
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 april 2004, 20:19
Ort: Sweden

Inläggav Anders Lindkvist » 23 februari 2006, 10:11

Jag föredrar plåt, de e så bökigt med ringbrynjegrejjer både bära o göra...

Vår hemsida är inte helt klar med ligger här: http://drothemshirden.atspace.com/

Vi hörs säkert, hare bra/
Anders
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav BloÞrafn » 23 februari 2006, 10:31

Hade jag bara en verkstad så skulle jag helt klart göra mer plåtarbeten. Ska börja med min första hjälm nu snart.

Verkar vara en fin och gedigen hird ni har. Dessvärre är jag då inte kristen, men eran grundidé att återskapa den andliga stämningen verkar helt klart intressant. Kyrkan har man ju varit i med skolan och sådär ganska ofta och det är inget fel med kyrkliga ceremonier. De är riktigt stämningsfulla.

//Andres von Malbork


-Mit zwerch und ere uff brudern und got-
BloÞrafn
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 april 2004, 20:19
Ort: Sweden


Återgå till Grupper och personer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron