1250-1325 grupper ?

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Inläggav Johan Käll » 10 juli 2007, 02:40

det händer massa saker i stort sätt varje århundrade. Jag antar att det helt enkelt har att göra med att man inte kan vara aktiva i alla och när man så 'väljer' väljer man en tid där man vet att man inte är helt ensam. Vi valde period för att vi gillar den materiella utseendet under sent 1300-tal.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 14 juli 2007, 19:56

Ja, visst är det lite märkligt. Men samma kan sägas om årtiondena runt 1300. Vi har Halland som en i princip självständing enhet under Greve Jacob, och sedan som en norsk och så som en svensk förlänning under Hertig Erik och så under Hertiginnan Ingeborg.

Jag och min fru har funderat på (mest jag om jag skall vara ärlig) att gå med i Drothemshirden och bilda en slags satellitgrupp i Göteborg-Norra Halland som pysslar med tiden runt 1300. Vix är lite med på iden.
Någon mer?
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 15 juli 2007, 19:17

Det har faktiskt, hör och häpna, bildats en förening i Halland, men det är södra Halland, Halmstad närmare bestämt. I samband med 700årsjubileet bildades föreningen Primus Vicus 1307. Ännu så länge har inget möte hållits i styrelsen och det är några saker kvar att göra kring det hela (det finns nämligen en by med i bilden, den by som byggdes till 700årsjubileet och hur den ska förvaltas osv.

Men, som bosatt i Göteborg, så kan jag mycket väl tänka mig att vara med på ett hörn i en eventuell förening här på hemmaplan. Tja... om jag nu klarar av att vara med och röra både i Oslo och i Halmstad.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 19 juli 2007, 09:28

Det var ju intressant. Själv är jag inne på att gå med i Drothemshirden och så att säga bli en lokalavdelning, så jag slipper bilda en egen förening. Jag kommer att ha nog med att försöka få ihop folkvandringstiden.

Men det låter ju bra med en förening i södra Halland också, som isåfall är kungatrogna medan folk kring KBA och GBG får vara Jakobstrogna och Norgetrogna.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Teacher » 10 december 2007, 10:06

Vi i Tempelriddarna af Roden (www.tempelriddarna.se) kör 1250 - 1300. Vi håller till straxt norr om Stockholm och är i dagsläget mer åt blankvapengrupp och tornerspelslag. Vi försöker att hålla en någotsånär hög standard vad det gäller kläder och vapen. Vi är dock inte hysteriska när det gäller HK, speciellt inte med nya människor. Sedan så är vi väl som de flesta grupper att vissa har högre ambitioner än andra som mest är ute på event för sällskapet och känslan.

Vi vill gärna få fler medlemmar för att kunna göra mer saker och alla typer är välkomna från fattiga hjon till rika riddare. Man behöver alltså inte vara tempelriddare för att vara med oss.
Teacher
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 6 september 2003, 09:06
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Grupper och personer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron