Folkvandrare i Västsverige (och resten...) sökes!

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Folkvandrare i Västsverige (och resten...) sökes!

Inläggav Matti » 16 juni 2007, 14:48

Ja, efter det lite jumma intresset för 1100-talsföreningen (jag och Vix har inte get upp, vi tar det bara lugnt) så går jag nu ut med en förfrågan om Folkvandringstid!

Klart vi skall folkvandra! Det är en av det konstnärligt mest högstående perioderna i vår historia när textil, metall och benslöjden stod på topp!
Det var en tid då impulser strömmade in till vår del av världen som bidrog till att forma det som komma skulle. Nordbor drog söderut och tjänstgjorde i romerska hären eller i de germanfolk som bekrigade Rom. En hel del know-how och annat spreds norrut.

Den exakta arkeologiska dateringen för den nordiska folkvandringstiden är omdebatterad, men generellt generellt så omfattar den 400-talet och halva 500-talet. Det är den första period då vi får en del namn på folk och personer, via runor och via kontinentala författare.

Vill man pyssla med hantverk så är det en ypperlig period då som sagt hantverken blomstrade, inte minst det textila hantverken och då inte minst bandväveriet. Dräktena kanske inte hade avancerade skärningar som utmanar sömnadsförmågan, men man använde rikligt med vackra band för att dekorera dem, till att ha om livet, runt benen samt även som gehäng, vad det verkar.

Genom att man hade spåpass mycken kontakt med kontinenten så kan man, om man vill gestalta en hemvändare, låta sig inspireras av lite romersk och kontinental stil, vilket öppnar för mer källor till dräkter och utrustning.
Men det arkeologiska materialet här hemma är rikhaltigt.

Om vi skall se på den mer krigiska biten så är väl inte folkvandringstida svärd speciellt vanliga bland tillverkarna. MEN svärden var ändå inte det vanligaste vapnet, utan det var spjutet, bågen och stridskniven.

Det finns många grupper som re-enactar den senromerska armén på kontinenten, och mina favoriter är bland andra Comitatus, som även gör Arthurian och som utgör en stor inspirationskälla.

Dessutom kan man även dra nytta av deras latinska exercis om man förevisar en grupp hemvändare. Jag har faktist drillat skolklasserna här på Eketorp med latinska kommandon och de lärde sig faktist!

När vi är inne på "slåssbiten" så kan jag också lägga till att det finns vissa arkeologiska belägg för att kvinnor kan ha deltagit som stridande i vissa fall. Inga mängder, men dock.

Men jag vill helst se en bred förening/nätverk med män, kvinnor och barn, gamla och unga, hantverkare, bönder, krigare mm...
En förening med fokus på "Levande historia" men med slåssbiten som en naturlig del i en orolig tid.

Själv håller jag på att fördjupa mig i bensnideriets "mysterier" och jag har som sagt tagit en del staplande steg med "tidsenlig" exercis.

Eftersom jag själv bor i Kungsbacka, så skrev jag Västsverige, men i den kosmopolitiska era som folkvandringstiden var, så ser jag i stort ett nätverk framför mig.
Om vi kan få ihop något, så är ju både Uppsala högar och Eketorp tänkbara som platser som kan vara intresserade av ett gäng riktiga "folkvandrare".

Och Fjärås, där jag för tillfället råkar bo, finns sannolikt omnämnt via sin befolkning som "Fervirs" av Jordanes på 500-talet.
Så ett lämpligt namn på en lokalavdelning för Norra Halland och Göteborg finns således. [;)]

Är ni intresserade? Klart ni är! Detta är något för alla! En historisk period med en fantastisk fond av ett fallnande men ännu majestätiskt Rom, med en framväxande kristendom, med det urgermanska runorna i sin fulla blomning med runmagiska formler, tiden för Sigurdssagan och Beowulf med mera.
En tid med internationella kontakter och ett utbyte som var både fredligt och krigiskt.

Själv har jag min senromerska/folkvandringstida dräkt klar. En del utrustning saknas och jag funderar på att sy en "tunica rossa" den röda tunika som romerska befäl bar.

Män och kvinnor! På västkusten och i övriga riket och grannrikena. Hör av er här!

Mattias Niord alias
Finn-Steinar Bensnidare/trätäljare/bågskytt och veteran från romerska armén (Suck, måste göra något åt mitt ego...)
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 16 juni 2007, 19:04

Jag är med och gör min grej här uppe, traffade lite folk idag i sundsvall som säkert är med och leker. Vi har juh vår fornby här i Ö-vik på en den plats som idag benämns Gene. Denna återskapade fornby är från 600-tal men var befolkad redan från 450-talet om jag inte minns fel. Vi är minst tre som är på att vara med och leka sådant här och när det gäller den civila biten kan vi säkert hitta fler här som är intresserade.

Det vore kanon med ett nätverk och sådant. Kanske en Nationell hemsida där grupperna kan sammlas och visa sina senaste alter somt planera möten och sådant.

Bra skit det här.
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Mjödbjörn » 24 juni 2007, 20:36

Heja Matti
klart jag ska vara med [:)]
hoppas vi kan prata lite om detta på Eketorp i sommar
Björn
Mjödbjörn
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 21 september 2005, 13:48
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 25 juni 2007, 14:04

Jag är med så fort jag kan hitta ett par billiga korsformiga fibulor att hålla ihop peplosklänningen med [;)]!

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 25 juni 2007, 19:25

Cool! Då har vi några i varje fall!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 19 juli 2007, 09:30

En liten uppdatering. Nu under hantverkslägret så har jag stött på ett antal människor som är intresserade av att folkvandra, varav några bor kring Gbg, och några på annat håll. Åtminstone ett par är hantverkare, vilket är mycket lovande.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 6 september 2007, 18:13

Hallå igen!

Ja, nu är jag tillbaka hemma i Kungsbacka, så nu hoppas jag kunna börja ta tag i saker och ting!
Jag har som sagt hört om en del intressenter i Nylöse och ni som läser detta här, skriv in er här under. Jag skall även försöka få till ett meddelande direkt till Nylöse.

Än så länge har vi här från sidan totalt 4, inklusive mig.

Intressenter:
Matti
Vix
Mjödbjörn
Martin W

Jag hoppas att det finns såpass många intressenter i GBG-området att vi kan forma en kärna här.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden


Återgå till Grupper och personer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net