Johanniter

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Inläggav Skalde-Tord » 6 mars 2008, 15:08

Jepp, håller nog med Johan om det.
Släng lite folk åt mitt håll istället :P
Här är det torftigare.
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 6 mars 2008, 15:21

tja... vad har ni där uppe? tre innevånare i snön?

Det gör det till en tredjedel av befolkningen när du drar på dig din lustiga hatt ;)
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 6 mars 2008, 15:25

Nånting i den stilen ja Johan ;)
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Vexillation » 6 mars 2008, 23:39

Haha, antar att det stämmer då :P Men jag har i varje fall misslyckas med att komma i kontakt med gruppera :P Skärpning till mig! De flesta grupper sysslar dock inte med "min" tid. 1100-1200. Många kör antingen vikingar, eller 1300-1400tal. Dumt intresse, 1200 :P
Vexillation
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 februari 2007, 15:41
Ort: Sweden

Inläggav Teacher » 23 oktober 2008, 08:38

Hej! Jag heter Magnus och är medlem i Tempelriddarna af Roden, som finns i Stockholmlstrakten.

Vi är primärt en grupp som reenectar tempelriddare, men vi har i dagsläget två stycken Tyska Ordensriddare och vi har inget emot Johanniter eller vanliga världsliga karaktärer heller.

Vårt tidsspann är 1120 - 1308 där de flesta har lagt sig i slutet av 1200 talet.

Kolla gärna på vår hemsida: www.tempelriddarna.se eller kontakta mig direkt på info(snabel-a)tempelriddarna.se
Teacher
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 6 september 2003, 09:06
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 24 oktober 2008, 08:33

Ett problem med att reenacta Tempelriddarna är väl annars skäggen... Ordensreglerna säger väl att de inte får klippas och de flesta av herrarna i Roden var släta som barnstjärtar... [:D]

/Wolfie
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Anthka » 24 oktober 2008, 09:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>

Ett problem med att reenacta Tempelriddarna är väl annars skäggen... Ordensreglerna säger väl att de inte får klippas och de flesta av herrarna i Roden var släta som barnstjärtar... [:D]

/Wolfie
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

De flesta ja, men inte alla. Det finns i alla fall en i Roden som är korrekt med skägg[;)]
Anthka
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 december 2003, 10:50
Ort: Sweden

Inläggav Teacher » 26 oktober 2008, 09:12

Jo så är det.. Det är ett problem... ibland så tvingas man lyssna till sin närmaste omgivnings krav med ;)
Teacher
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 6 september 2003, 09:06
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 26 oktober 2008, 11:01

Hejsan Magnus! Mattias från Facebook här. Kul att se dig här med.
Jag skulle säga att problem med tidsperioder är tråkigt Vexillation. Jag ville också göra 11-1200-tal, men vi i Jacobs ledung gör nu en lika eftersatt period, 1275-ca 1325. Med focus på tiden runt år 1300, då greve Jacob var som mest i ropet. Mycket 1300-tal handlar om tiden runt mitten av 1300-talet och framåt, så den första kvarten berörs knappast den heller.
Men vi växer!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Lûthien » 6 juli 2009, 05:37

Svar på Skalde-Tords första fråga, sedan era andra svar...

JDS (Johannes Döparens Sällskap) grundades 1993, blev officiellt 1996 och lades på is 2005.
Vi var dom första, i större grupp, att gestalta Hospitallers efter tabard ändring till rött(med vitt kors) anno 1259, på Sveriges medeltidsscen. Mycket i valet att bli Johannit låg i att vara unik, Templars å Teutonics(Tyska Ordern) fanns redan representerade, så valet var enkelt samt att Johanniterna ändrade sin tunika till rött (vita korset på den röda bakgrunden stod för riddarens renlighet på det blodiga slagfältet) så blodet inte skulle synas så lätt om tunikan hade samma färg. summa summarum, den tanken passade os utmärkt;) Johanniter there is then!!!!

Btw, Skalde, Hospitallers/Knights of St John var aldrig en del av någon tempelorder, vi blev godkända av påven redan feb 1113, och levde tillsammans redan mitten på 1000-talet. Vi blev inte militanta förän mitten på 1100-talet, men vi var långt före Knight Templars i Outremer;)

Och som svar till Eric Hejdström så även om vi var fruktansvärt bra att ta hand om fylleristerna på Clematis så arbetade vi på många medeltids festivaler samt gjorde mycket ideellt arbete, i kyrkor och olika hjälp organisationer som barn cancer fonden, allt i Johanniternas namn. Denna fråga om Johanniterna eller "The Religion" som dom själva kallade sig, ligger mig otroligt varmt om hjärtat.

Började som 18 åring 1989 på MTV i Visby men kände mig inte hemma föräns 1993 när vi började med JDS, 7 man starka som ökade under åren till över 30 personer, både män och kvinnor(som benefactors) mycket stolt är jag över denna skapelse.

Jag vill att ni där ute ser upp innan ni väljer just Johanniterna att gestalta. Bara för att ni är intresserade av en viss historisk grupp betyder det inte att ni passar som det, många är dom som försökte vara med oss eller runt omkring oss, många är dom som misslyckades;)

För jag har efter många år på bla mtv och mina många resor i Jerusalem, Rhodes och Malta byggt upp ett bra rykte för oss här uppe i norden och vill inte se Johanniternas namn dragit i smutsen!!!

Så kunskaperna om johanniterna från dess födelse och framåt är djupt rotad inom mig, har ni frågor eller dylikt så kan ni alltid hitta mig på Facebook.

Mvh Love Lundgren
Ordförande J.D.S.

Grand Commander
Lûthien
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 juli 2009, 03:48
Ort: Sweden

Inläggav Anthka » 6 juli 2009, 09:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lûthien</i>

Svar på Skalde-Tords första fråga, sedan era andra svar...

JDS (Johannes Döparens Sällskap) grundades 1993, blev officiellt 1996 och lades på is 2005.
Vi var dom första, i större grupp, att gestalta Hospitallers efter tabard ändring till rött(med vitt kors) anno 1259, på Sveriges medeltidsscen. Mycket i valet att bli Johannit låg i att vara unik, Templars å Teutonics(Tyska Ordern) fanns redan representerade, så valet var enkelt samt att Johanniterna ändrade sin tunika till rött (vita korset på den röda bakgrunden stod för riddarens renlighet på det blodiga slagfältet) så blodet inte skulle synas så lätt om tunikan hade samma färg. summa summarum, den tanken passade os utmärkt;) Johanniter there is then!!!!

Btw, Skalde, Hospitallers/Knights of St John var aldrig en del av någon tempelorder, vi blev godkända av påven redan feb 1113, och levde tillsammans redan mitten på 1000-talet. Vi blev inte militanta förän mitten på 1100-talet, men vi var långt före Knight Templars i Outremer;)

Och som svar till Eric Hejdström så även om vi var fruktansvärt bra att ta hand om fylleristerna på Clematis så arbetade vi på många medeltids festivaler samt gjorde mycket ideellt arbete, i kyrkor och olika hjälp organisationer som barn cancer fonden, allt i Johanniternas namn. Denna fråga om Johanniterna eller "The Religion" som dom själva kallade sig, ligger mig otroligt varmt om hjärtat.

Började som 18 åring 1989 på MTV i Visby men kände mig inte hemma föräns 1993 när vi började med JDS, 7 man starka som ökade under åren till över 30 personer, både män och kvinnor(som benefactors) mycket stolt är jag över denna skapelse.

Jag vill att ni där ute ser upp innan ni väljer just Johanniterna att gestalta. Bara för att ni är intresserade av en viss historisk grupp betyder det inte att ni passar som det, många är dom som försökte vara med oss eller runt omkring oss, många är dom som misslyckades;)

För jag har efter många år på bla mtv och mina många resor i Jerusalem, Rhodes och Malta byggt upp ett bra rykte för oss här uppe i norden och vill inte se Johanniternas namn dragit i smutsen!!!

Så kunskaperna om johanniterna från dess födelse och framåt är djupt rotad inom mig, har ni frågor eller dylikt så kan ni alltid hitta mig på Facebook.

Mvh Love Lundgren
Ordförande J.D.S.

Grand Commander
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Bara en fundering (i all välmening), varför väljer man att gestalta en orden som fortfarande existerar?

Docendo discimus - genom att undervisa lär vi oss
http://surcot.blogspot.com/
Anthka
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 december 2003, 10:50
Ort: Sweden

Inläggav Lûthien » 6 juli 2009, 15:55

Svar till Anthka...

För att den är historiskt och/eller religöst interessant!

Grand Commander
Lûthien
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 juli 2009, 03:48
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Grupper och personer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net