Medeltidsföreningen KARG i Kungsör

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Medeltidsföreningen KARG i Kungsör

Inläggav Wolf » 24 januari 2008, 20:53

Vi finns i Kungsör vid den gammla brovaktarstugan, nere vid brofästet vid ån. vi träffas varje söndag kl. 17.00 och hantverkar med spjuttillverkning, bågar, pilar, sköldar, tovning och garn, nålbindning, växtfärgning, syr kläder och mycket mer.
www.karg.se
Obs! sidan är under uppbyggnad
Uppmanar speciellt KAK borna att komma ner och prova på att skissa kläder(kanske till och med sy dom i en förlängning) el bara kolla läget lite 1:a gången och ta en fika..

Vi åker också till andra föreningars medeltids/vikingatidsmarknader
där vi säljer våra grejor, medlemmar brukar hänga på dessa roligheter.

Påminner också om vår återkommande medeltidsmarknad i Valborg.
(kolla in befintlig tråd)

Välkomna till KARG
mvh Ordföranden [8D]
Wolf
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 mars 2006, 12:20
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 24 januari 2008, 21:04

Spjuttillverkning? är det del av ert verksamhetsprogram alltså? Det borde bli ett gäng till slut då de inte tar allt för lång tid att tillverka...

Smider ni spetsarna? Gör ni kastspjut?

Alla frågor är för att vi funderar på att skaffa oss lite nya spjut nämligen... och för att jag är sugen på ett kastspjut.. bara på kul.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Wolf » 24 januari 2008, 21:28

Hej Johan
Del av programet, ja just nu gör vi lite vapen, mest till medlemmarnas utstyrsel mm, vi köper färdiga spetsar av Nidingbane http://www.nidingbane.se/
vi har egen smed också så det alternativet med smida spetsar finns också.

Kastspjut har vi inte gjort men tack för iden [:D]
Alltid lika roligt med vapen som man kan få iväg med lite kraft..he he he..
Wolf
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 mars 2006, 12:20
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 24 januari 2008, 21:35

kastspjut är inte så lätta att få till med rätt balans... jag har hanterat ett som Wolfgang Hess gjort och det var ju skitkul att kasta med. Jag vill gärna ha ett bra att leka med.. tyvärr har jag inte sett några belägg för att det används i någon större utsträckning under 'vår' period (sent 1300). Men jag vill ha ett ändå!

Nå, vanliga stridspjut är ju inte svårt att skafta själv så det kan vi nog fixa själva då...
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden


Återgå till Grupper och personer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net