Svenska "romare"

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Inläggav Mjödbjörn » 29 september 2010, 08:44

nu är det så att jag är med i gruppen VVF (våga vägra FB), så sorry Vargman,
Mjödbjörn
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 21 september 2005, 13:48
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 29 september 2010, 10:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mjödbjörn</i>

nu är det så att jag är med i gruppen VVF (våga vägra FB), så sorry Vargman,<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Life's a bitch! [:D] Vi kan diskutera här också!

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Tore H » 1 oktober 2010, 01:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mjödbjörn</i>

nu är det så att jag är med i gruppen VVF (våga vägra FB), så sorry Vargman<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
En till med i den gruppen här. [:)]
Även om jag inte äger så mycket som ett par caligae så har jag funderat på att sticka av från 1400-tal och vikingatid och köra lite romare jag med. Men går det hela via Facebook så blir det fetnej... [:)]
Tore H
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juni 2006, 20:27
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 1 oktober 2010, 09:40

... och jag som tänkte vara modern. [:D] Vi kör väl här också. Ska jag starta en ny tråd där vi kan samla allt eller fortsätta här? Jag fick min långbåge igår. Det första steget till en romersk-germansk bågskytt?

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 1 oktober 2010, 10:36

(Show us yer bow man)

Vi kan väl köra här inga problem!

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Rosenlund » 17 december 2010, 18:58

Hej på er.
Jag har en hel del Trajanic period auxiliary kit , och väntar bara lite sällskap. Jag har mycket bra och pålitliga kontakter som säljer 'kit':

https://www.armamentaria.com/store/

http://www.hr-replikate.de/katalog/en/index.html

Om du är intresserade, hör av dig till mig.
Hälsningar,
/Adrian Rosenlund
Rosenlund
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 december 2010, 18:30
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 17 december 2010, 19:26

Trajanus är ju lite tidigt för min smak, men sure, välkommen!

Vi kan ju ha flera perioder, bara min skandinav-herul får vara med och leka.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Aethelwulf » 18 april 2011, 16:39

Hejsan, ny här på forumet men lärde känna Matti via facebook när det visade sig att vi hade samma intresse. Förra sommaren var jag dessutom i Salisbury i England och besökte ett senromerskt event eftersom det då var 1600 år sedan romarna lämnade de brittiska öarna. Vi tycks inte vara så många som är intresserade av senromerska/folkvandringstida Europa men det är kul att upptäcka att jag inte är helt ensam. Har dessutom lyckats prioritera min krigar utrustning lite snett, man bör ju tydligen börja med sköld och spjut. Själv blev jag så inspirerad av mitt Englands besök att jag beställde en spatha så fort jag kom hem och fick den i höstas. För ett par veckor sen upptäckte jag också en engelsk försäljare av reenactment utrustning på facebook som hade vårrea och där hittade jag en både billig och snygg hjälm. I sammanfattning; svärd och hjälm, ja. Spjut och sköld, än så länge, nej.
Aethelwulf
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 april 2011, 16:27
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 14 maj 2011, 19:31

Govänner!

Jag utbyte meddelanden med Aethelwulf på Facebook häromsistens och vi kom fram till att vi fanimej borde göra något med våra nedtryckta romerska och folkvandringstida fetishtendenser!

Kort sagt borde vi försöka få ihop ett möte nästa år, kanske över en helg. Frågan är ju var, men jag vet att folket som jobbar med Finnestorps offerplats brukar ha ett symposion varje år och då skulle det kanske passa med att vi frågade om vi fick närvara och förhoppningsvis slå upp några tält, snacka ihop oss, kolla in allas grejor och se vart vi kan gå vidare.

Vi har ju folk som uttryckt intresse för tidig och senare period, från Trajanus till 500-600 talet. För romare blir ju förändringen stor, men som germaner kan man flyta med ganska bra i samma outfit till att börja med. Och jag tror att det viktiga är att man får träffa och inspireras av andra likasinnade som känner en dragning bortom vikingatidens horisont.

Några här, inklusive mig och Aethelwulf har tyckt att en bra utgångpunkt är herulerna, kanske mer som begrepp än som specifikt folkslag, då detta förmodligen kan ha ändrats radikalt över tid, och rentav varit olika i öst och väst.
En av de texter som jag tycker bäst presenterar hela herulkomplexet och problemen därkring är denna av Troel Brant.
http://www.gedevasen.dk/herulsart.html

Vad kan man då tänka sig för mål, ideer osv. Vad vill vi göra, re-enacta, levandegöra mm?

Min ide var att primär sträva efter att försöka gestalta tre "fenomen" som får plats under herulbegreppet:
1. Hemvändande och invandrande följen av krigare med familjer och följeslagare till skandinavien under senromerskt tid och folkvandringstid.
2. Soldater och följeslagare ur det romerska arméförbandet Heruli seniores under 300 och 400-talet.
3. Germanska foederatis under det sena imperiets tid.

1 och 3 är kanske det som man snabbast kan bli färdiga med och redo att gestalta till en fysad standard. Men det är också en poäng att sträva efter att skilja ut sig från vikingagrupper genom val av utrustning, dräkttyper osv.
Det finns dessutom ett fantastiskt artefaktmaterial från de danska offerfynden, som inkluderar träföremål och verktyg av alla de slag från hela perioden, och från Sverige finns ju Finnestorp och Skedemosse. Vi har också gravfynd från 400-500 talet med ett fantastiskt dräktmaterial, och där bidrar ju även offermossarna, och kompletterar med kvinnodräkter!

Sedan har Vix berättat att under en av Huldremosseklänningarna/kjolarna har spår av linfibrer hittats, så det står högst sannolikt att man bar undersärkar av lin, även om vi inte hittat hela plagg.
Kläderna är relativt lättsydda, och vill man ge ett redigt germanskt intryck så har Medeltidsmode.se många fina och relativt billiga mönstrade tyger. Riktiga romare skulle ju helst inte ha rutigt, men som germaner i kejserlig tjänst så kommer nog även Herulii seniories undan med att ha korrekta armétunikor men byxor i rutigt.

Jag har ett grått ylletyg som jag tänker sy tunika av. Om jag skall ha på de där dekorationerna, Clavii, återstår att se. Det är ju något som man måste lösa på olika sätt, då att få en korrekt vävd tunika med invävda Clavii är... jag, det lär ju kosta. Men Comitatus och andra grupper har många förslag på hur man skall återskapa ett bra intryck med nål och tråd, målning osv...

Sedan är det oval sköld för romerskt linjeinfanteri som gäller. Germaner har vad man vet brukat rund sköld under denna period av olika storlek. Romerskt rytteri och sannolikt bågskyttar bar mindre runda bucklare.

De danska offerfynden, som nu håller på att publiceras i ganska rask takt, har exempel på sköldar och deras konstruktion. Fynd från det före detta romerska riket ger en indikation på storleken på en romersk infanterisköld. Variation finns, men åtminstone 1 meter hög och ca 80 cm bred. Romersk sköld verkar ofta haft ett grepp utformat direkt från sköldbrädorna.

Herulii seniores har som kan ses i länkar i denna tråd en angiven skölddesign. Sköldfärgerna var hur man skiljde mellan olika romerska enheter, annars var det svårt.

Ja, vad säger ni? Andra förslag på mötesplats? Mer ideer om inriktning och verksamhet?
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Mjödbjörn » 15 maj 2011, 19:55

Bra initiativ Matti. En plats vi alltid kan vara på är Skäftekärr på Öland,. Gården är folkvandringstida så det borde kunna passa.
Mjödbjörn
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 21 september 2005, 13:48
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 16 maj 2011, 09:17

Absolut. Helt rätt där, Björn.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Aethelwulf » 16 maj 2011, 18:03

För hågade sköld tillverkare skulle jag vilja rekommendera dessa sidor:
www.fectio.org.uk/articles/makescutum.htm
http://vicus.org.uk/documents/Auxiliashield.htm
Hoppas det hjälper lite med inspirationen.
Aethelwulf
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 april 2011, 16:27
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 22 maj 2011, 09:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Govänner! Jag utbyte meddelanden med Aethelwulf på Facebook häromsistens och vi kom fram till att vi fanimej borde göra något med våra nedtryckta romerska och folkvandringstida fetishtendenser!<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

ORD! Detta har det pratats om i många år. När jag är klar med mitt projekt för <i>The Battle of Wisby </i> så ska jag ta tag i detta och fixa kläder.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Vad kan man då tänka sig för mål, ideer osv. Vad vill vi göra, re-enacta, levandegöra mm?

Min ide var att primär sträva efter att försöka gestalta tre "fenomen" som får plats under herulbegreppet:
1. Hemvändande och invandrande följen av krigare med familjer och följeslagare till skandinavien under senromerskt tid och folkvandringstid.
2. Soldater och följeslagare ur det romerska arméförbandet Heruli seniores under 300 och 400-talet.
3. Germanska foederatis under det sena imperiets tid.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Bra idéer som flyter in i varandra. Sen är senromerskt bra för det verkar inte ovanligt med små grupper som spanar, gör räder mm. Man behöver inte vara så många!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Jag har ett grått ylletyg som jag tänker sy tunika av. Om jag skall ha på de där dekorationerna, Clavii, återstår att se. Det är ju något som man måste lösa på olika sätt, då att få en korrekt vävd tunika med invävda Clavii är... jag, det lär ju kosta. Men Comitatus och andra grupper har många förslag på hur man skall återskapa ett bra intryck med nål och tråd, målning osv... <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Såvitt jag förstår är det mycket ovanligt att de vanliga soldaterna avbildas med Clavi eller orcibuli utan detta är något man mest ser på officerare och (rika) civilister. För vanliga soldater verkar den ofärgande ylletunikan vara det vanliga. Läs gärna <i>Roman Military Dress</i> av G Sumner


/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 22 maj 2011, 10:28

Tack för tipset! Skall se om jag kan hitta boken på Universitetsbiblioteket i Göteborg!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 22 maj 2011, 11:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Tack för tipset! Skall se om jag kan hitta boken på Universitetsbiblioteket i Göteborg! <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag kan också tipsa om <i>Roman Military equipment </i> av M.C. Bishop. Jag köpte bägge via Amazon utan att det behövde kosta skjortan.

För övrigt tror jag att så många springer omkring med Clavi eller orcibuli beror på samma <i>sjuka</i> som man kan se bland de som håller på med vikingatid. Pösbyxor, brynjor och hjälmar i större utsträckning än man <i>tror</i> var rimligt. Inte så konstigt egentligen. De flesta vill väl ha det <i>häftigaste</i> eller <i>finaste</i>. Alla nöjer sig inte med att vara bondlurk [;)]



/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Grupper och personer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron