Svenska "romare"

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Svenska "romare"

Inläggav Tom Johannesson » 2 maj 2010, 17:59

Tänkte sända ut en liten förfrågan om någon känner till någon grupp som sysslar med återskapning av "romare" här i landet. Skåne vore förvisso optimalt men man kan inte få allt.

Sökte och fann en grupp men deras sida verkar ligga nere. Vet inte om de bara vandrat vidare.

Nårbar på mejl (tom.budo@homtail.com) om någon av dessa ser meddelandet.

Tacksam för svar

// Tom
Tom Johannesson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 februari 2008, 15:20
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 2 maj 2010, 19:43

Här är några som håller på med ett embryo till något sådant.

http://www.facebook.com/group.php?gid=166899287467
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Kristoffer » 2 maj 2010, 21:32

Hej Tom!
Jeg har et par venner i Kbh som er interesseret i Romere,
som ikke har kunnet finde en gruppe, så giv lyd hvis du finder
nogen, eller starter noget selv.
En ide var måske at kontakte Nidingbane og SPQR for at
høre hvem der køber deres romerudstyr!
Kristoffer
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 oktober 2008, 21:04
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 2 maj 2010, 21:37

Se där, Martin. Var är dom baserade?

Tom, jag är också en såndär krypto-romarfantast.
Fast jag är mest intresserad av att re-enacta den senromerska tiden, eller kanske mer specifikt tiden från Markomannerkrigen och framåt. Orsaken är att under denna tid kom av allt att döma skandinaver att operera nere i de romerska områdena, både med germanska härar och som foederati och kanske även som auxilliari i de romerska arméerna.

Så vi snackar om tidsperioden runt 150-500 efter Kristus. Då kan man också dra nytta av fynden från bland annat krigsbytesoffrena i Danmark, där en del av den utrustning som offrats tyder på att den tillhört folk som varit i södern.

Håller man på med senromersk tid så kan man dra nytta av fynden från Dura Europos som är från 200-talet efter Kristus och ger en massa spännande info om romerska kläder och utrustning.

Personligen tycker jag att det skulle vara mest spännande att göra en grupp kring nordgermanska foederatis/auxilliaris eftersom det är något som direkt berör oss nordbor, men som inte lyfts fram på något sätt.
Då kan man också få hjälp av det eminenta brittiska sällskapet Comitatus som har en massa material som stöd, gör en massa forskning osv.

Något som också gör att jag kikar åt Markommaner krigen och det som följde är att soldaterna fick börja gifta sig då och inte bara ha illegala förhållanden.

En stor käpphäst som jag har är att skall man göra en förening med livskraft och som skall kunna växa skall den vara vänd till alla. Män, kvinnor och barn. Unga och gamla. I lägret fanns allt detta, och större delen av soldaternas liv, oavsett de var romerska legionärer, auxillia eller foederates så var det inte 100% krig.

Allt för många föreningar fokuserar på krigandet och grabbandet och vill inte ens ha en tross av någon outgrundlig anledning. Men som medlem i Gustav II Adolfs Fotfänika så kan jag intyga att just för att föreningen har åtminstone hälften av våra medlemmar som kvinnor och barn så har vi ett extremt levande fältläger (som för övrigt uppskattas mycket av besökare) och föreningen växer stadigt. Detta trots vår nisch med tidigt 1600-tal.

Men är du intresserad kan vi ju höras vid, Tom. Vi är som sagt några stycken som vill försöka gestalta en grupp som återvänt från kontinenten, inklusive personer som hänger på osv. Min förhoppning är att med hjälp av det som trots allt finns av senromerska reglementen kunna skapa en bild av en romersktränad trupp, vare sig de är nordbor eller en blandning, vilket det nog oftast var.

mattiniord@hotmail.com

Jag bor i Norra Halland, Kungsbacka.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 2 maj 2010, 21:47

Hela sverige. En i östersund, två i Stockholm, Jag i Övik. Man skall akta sig litet för SPQR och Nidingbanes rommargrejer som inte är särskilt purjo. Massor av nördar som vet hur det ska se ut på Roman Army Talk... http://www.romanarmytalk.com/rat/
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 2 maj 2010, 22:01

Men... jag vill vara foederati/Auxillia och kunna bruka mina folkvandrings och mina Thorsbjerg grejor. Det är mera direkt knutet till oss i Norden. Det är ju det som är charmen. Och som senromare kan man bli kompis med Comitatus.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Tom Johannesson » 2 maj 2010, 22:03

Tackar för alla svar som trillat in under kvällen.
Har inte direkt en vilja att starta upp något själv eftersom jag i all ärlighet har för mycket i övrigt för att börja dra i trådar etc. men jag är tacksam för alla förslag.

Ska ta varningarna i akt och tänka på det.
Hörde ett lustigt rykte att en av de större grupperna där ute (minns inte vilken legion) valde att köpa billigare indiska segmentata eftersom de var de bästa alternativet då det kom till återskapandet av materialet. Visar mest att dyrast inte är lika med bäst. Ska dock sätta mig in mer i ämnet (tips på bra böcker tages också gärna emot) och se senare.
Tom Johannesson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 februari 2008, 15:20
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 2 maj 2010, 22:17

Matti!

Just det Nordiska är för mig inte viktigt alls. Fasen har kompisar som håller på med Japanska rustningar, Amerikanska Fallskärmsjägare och tyska landsknektar. Känns som en lite förlegad hembygdsgårdsgrej det där med att det ska vara lokalt förankrat, men det är bara vad jag känner. Har full respekt för de argumenten men känner att för mig personligen så är vi ändå så långt borta i tid så geografi inte längre spelar så stor roll.
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 2 maj 2010, 22:19

Tom!

Många av de indiska tillverkarna är ganska bra på romerska grejor. Det är ganska billigt (förhållandevis) att skaffa grejor till romersk re-enactment.

Här är en välrenomerad återförsäljare. http://www.armamentaria.com/store/
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 2 maj 2010, 23:57

Tja, Martin. För mig som arkeolog känns det tämligen nyss. Att det är svårt att få ihop folk i Norden i någon större omfattning kan ha att göra med att historia i mångt och mycket är fråga om att identifiera sig själv med den.

Men ett annat stort problem är just fokuseringen på kriget och soldaterna, medan kvinnor och barn inte bereds en naturlig plats. Och i det stora hela blir det inte rätt att ta bort den civila sidan, som var lika viktig för de romerska soldaterna som för soldaterna under exempelvis 30-åriga kriget.
Att göra tyska landsknektar är inget konstigt ur ett nordiskt perspektiv, eftersom de trampade tusentals sådana genom norden. Och flera skandinaver tjänstgjorde i de amerikanska fallskärmsjägarna.

Jag vill bygga en grupp där alla har en plats, män, kvinnor och barn. Gamla och unga. Inte bara som ett bihang utan en från början integrerad del av gruppen och som en lika viktig komponent som den stridande truppen. Jag är lika intresserad i de romerska soldaternas matlagning och sjukvård, och känner en person som funderar på hur man kunde re-enacta en romersk militärläkare, men kanske inte en veteran.

Innan jag hoppar på något nytt behöver jag veta om min familj och andra familjer skulle kunna uppmuntras att gå med, utan att de skulle känna sig som femte hjulet, så att säga.

Flera av mina kvinnliga re-enactmentkompisar har känt sig satta på undantag eller bortstötta då grabbarna inte velat att man skulle försöka skapa en levande tross, utan tyckt att kvinnorna kan hänga runt och se på mest. Som hemvärnsman får jag min dos av grabbig samvaro och vill inte att familjen per automatik utesluts från andra saker jag gör.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 10 augusti 2010, 20:48

En annan fördel med den lokala förankringen är generellt att miljön och terrängen passar bättre in. Att som amerikansk fallskärmsjägare leka Operation Avalanche (landstigningen i Sicilien) blir bökigt i Sverige även om man letar upp ett grustag. Samma sak gäller väl om man ska återskapa slaget vid Maraton mellan greker och perser. Utseendemässigt blir väl även den senare knepigt i och med att de flesta boende i Sverige är ljushyade och blåögda...

Det känns mer purjo att vara romersk legionär i England. Där var romarna under en lång tid. I Sverige funkar vikinga eller medeltida grupper bättre eftersom vi hade både vikingar och medeltid här.

Som brasklapp vill jag lägga in att jag vet att klimatet var betydligt varmare under järnåldern i Sverige och att terrängen kanske inte alls ser ut som den gör idag även om man söker upp ett område som inte påverkats av den svenska kulturbyggden.

MEN, det vore asballt med romare och att reenacta germanska legionärer eller hjälptrupper på 200 till 400-talet skulle sitta som en smäck!

/Wolfie
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Mjödbjörn » 11 augusti 2010, 06:59

jag är med. Och som född i Hamburg, skulle jag gärna återuppliva år 9 e.v.t och banka lite på romare [:D]
Mjödbjörn
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 21 september 2005, 13:48
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 11 augusti 2010, 16:11

jag har fått en fäblesse för kastspjut... Pilum kanske kunde vara roligt...

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 11 augusti 2010, 20:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

jag har fått en fäblesse för kastspjut... Pilum kanske kunde vara roligt...<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Är det DN-galan eller Friidrotts-EM som lockat fram detta? [:D]

/Wolfie
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 11 augusti 2010, 20:57

det är säkert den gamla livgrenadjären i mig. Jag får inte kasta saker tillräckligt längre ;)

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Grupper och personer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron