Ostrogothia Medieval Missile Society

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Ostrogothia Medieval Missile Society

Inläggav mac Lé Vin » 31 maj 2010, 20:14

Ostrogothia Medieval Missile Society, anordnar prova på skytte med pilbågar och kastmaskin “Trebuchet” på medeltids marknader eller liknande, med ett tema inspirerat ifrån 1100 talets korståg till Jerusalem.

Se våran trailer som är inspelad på Ekenäs riddarspel 2010.
http://www.youtube.com/watch?v=3AvxgWGE6is

Se länken för mer bilder på forumet primitivabågar.
http://www.primitivabagar.se/index.php? ... mitstart=6

Ostrogothia Medieval Missile Society, är även en förening vars medlemmar skjuter longbow, armborst, trebuchet eller annat projektil vapen som användes under medeltiden.

Föreningen Ostrogothia Medieval Missile Society:s syfte är att lyfta fram den traditionella långbågen och andra historiska vapen samt att bygga och forska i medeltida historia.

Ostrogothia Medieval Missile Society är tidigare Ostrogothia War/Long Bow Society, men som har bytt namn.
Föreningen kommer nu att etablera sig med det här nya namnet.

<center>Bild</center>

<center>Bild[center]

[center]Bild</center>

Member of Ostrogothia War/Long Bow soiciety
mac Lé Vin
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 mars 2010, 14:27
Ort: Sweden

Inläggav carrasco » 31 maj 2010, 21:41

ursäkta mig om jag opponerar mig såhär på kvällen, men jag undrar vad ostrogoterna hade med korstågen att göra, och vad har de i sådana fall med en svensk reeactmentgrupp att göra?

däremot få jag berömma för den långkastande maskin ni har byggt!
carrasco
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 1 augusti 2009, 20:04
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 31 maj 2010, 22:47

Förmodligen är det Östergötland som avses!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav OlaP » 1 juni 2010, 09:02

Hahaha,

Naturligtvis visste vi att det skulle bli namntrubbel när östgötar försöker kombinera latin och engelska! Namnet på Östergötland plockades för hand direkt från Carta Marina.

Från början pysslade vi oftast med bågar, men efterhand slank det in ett och annat armborst, och i våras kompletterades arsenalen med en liten kastmaskin. Då var det dags att byta namn för att bättre beskriva verksamheten: allt gammalt som går att hysta iväg på ett skojigt sätt!

Carrasco: Du frågar om sambandet mellan östgötar-korståg-svensk reenactment. Det enkla svaret är: Deus vult!

Ola
Hövding OMMS
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav carrasco » 1 juni 2010, 13:32

hehe, jo, att det rörde sig om östgötar det kunde jag lista ut, min mening är dock att ostrogoterna var långt ofrån de östgötar som idag befolkar östra mellansverige...

"...visigoter ("ädla goter"; benämningen "västgoter" är felaktig och härrör från en geografiskt betingad omtolkning av folknamn av den romerske författaren Cassiodorus, 1. ca 485-583 e.vt..."
Europa i världen - medeltiden, Harrison Dick, Liber, Stockholm 2003, Sid. 121

"...ostrogoternas rike i Pannonien (ungefär nuvarande västra Ungern och Kroatien). Ostrogoterna ("glänsande goter"; benämningen "östgoter" uppkom på samma sätt som "västgoter") lämnade emellertid Pannonien år 473 och bosatte sig i södra delen av Balkan, där de utnyttjade möjligheterna till plundring på samma sätt som visigoterna hade gjort ett sekel tidigare."
Europa i världen - medeltiden, Harrison Dick, Sid. 122

Jag ville bara försäkra mig om att det inte skedde några anknytningar till ett av folkvandringstidens/tidigmedeltidens homogena folkvandringsgrupper Ostrogoterna, vi är ju trots allt på ett historiskt forum och jag har mött många som fortfarande tror att ostrogoterna var östgötar som vandrade sydöst ifrån det (idag) svenska kärnlandet ;)

fina maskiner som sagt! kul att se att någon faktiskt ägnar sig åt annat än bara närstridsuppvisningar!
carrasco
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 1 augusti 2009, 20:04
Ort: Sweden


Återgå till Grupper och personer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron