Stenåldersdiet - Vad ska ni utsätta mig för...

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Inläggav Skarek » 21 februari 2008, 20:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Serra</i>

Skarek: Hmmm...om det nu blir så att vi försöker oss på ett medeltida matförsök igen, skulle du vara intresserad av att genomföra ett metabolismlabb på deltagarna då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag är medicinstuderande i Umeå. Alla som läser termin 3 där måste utföra en metabolismlabb på sig själv för attt bli godkänd i kursen. Alltså det är mig själv jag ska labba på... Dock får vi välja vad vi vill göra själva, bara äta fett någon?

Har ingen möjlighet att göra det på andra, tyvärr...
Skarek
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 25 maj 2006, 09:01
Ort: Sweden

Inläggav Serra » 21 februari 2008, 20:45

skarek: Som sagts tidigare av många, ditt första uppgift blir att bestämma vilken del av stenåldern du vill testa eller om det är den moderna stenåldersdieten du vill ge dig i kast med. Därefter får man väl titta på vad som kan plockas ihop av diet för den specifika perioden

Sunniva: Kanske borde vi ta upp öl och medeltidsförsöket i en ny tråd....har kanske inte så mycket med stenåldersdiet att göra egentligen
Serra
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 oktober 2002, 22:16
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 21 februari 2008, 21:13

Just säl finns ett jaktfynd av i Norrköping. Ett sälskelett med harpun i. Dateringen har jag bara sett som 'stenålder'
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Anette » 23 februari 2008, 00:52

Inger Ingmansson har skrivit boken "Kan man äta sån't?" som handlar om vilda ätliga växter. Jag kan rekommendera den varmt även om en del av arterna är förvildade trädgårdsväxter. Almfrön tillhör numer mina favoritgrönsaker (så länge de är gröna) tack vare den boken.
Polarfolk får en hel del av sitt grönsaksbehov tillgodosett genom att äta maginnehållet på växtätande djur. Det är tänkbart att man gjorde så på stenåldern också och innebär att man kan tillgodogöra sig långt grövre vegetabilier än vad människan "naturligt" klarar av.
Ät animaliskt fett för det har vi alltid gjort, bara att hålla värmen utomhus kräver en hel del kalorier. Folket i medelhavsländerna behöver ju heller inget späcklager för att klara en kall vinter.
Anette
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 15 juli 2005, 18:31
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Historisk mat



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron