Hur mycket mat odlades per person?

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Hur mycket mat odlades per person?

Inläggav Peter_Wrede » 18 juli 2008, 17:47

Ber om ursäkt om det är fel forum, ska det kanske vara i forskning istället?

Jag satt och funderade på medeltida odlingskunskaper. Var hittar man bra källor på hur mycket mat en bonde (kanske ett dåligtbegrepp, jag vet) producerade på ett år? Tidsperioden motsvarar väl ungefär 1400-1500-tal rent teknologiskt sett.
Jag sitter nämligen med ett rollspel och räknar lite på hur mycket mat och hur många bönder som krävs för att försörja en yrkesarmé legoknektar (dessa producerar alltså ingen själv) och diverse andra icke-produktiva element.

Jag utgick från följande grovt förenklade modell:
En genomsnittlig person behöver cirka 2000 kcal per dag (vilket motsvarar ungefär en 150-gramshamburgare med tillbehör till frukost, lunch och middag), ungefär ett kilo energirik mat per dag. Hundra soldater behöver alltså hundra kilo mat per dag. Hur många bönder skulle då behövas för att föda sig själva OCH soldaterna?

Jag är otroligt tacksam för alla tips och all fakta jag kan få. Gärna litteraturtips med enkla diagram.

Tack och hej!
Peter_Wrede
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 22 mars 2004, 22:05
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 18 juli 2008, 17:56

Raven von Barnekows räkenskaper visar hur mycket bönderna levererade till borgen. Det kan väl ge en bra uppfattning. Där står även hur mycket mat ett visst antal soldater får med sig till 'striderna i Dalarna'

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav christofer » 18 juli 2008, 19:19

Jag har för mig att Michael Nordberg skriver en del om detta i "Den dynamiska medeltiden" (isbn 91-550-2786-5) Det står kanske mer om vad och hur mycket man konsumerade, men eftersom de flesta var involverade i produktionen är det ungefär samma sak, och dessutom bör det kunna hjälpa din legohär med menyn. :)
christofer
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 19 mars 2008, 12:20
Ort: Sweden

Inläggav stigman » 19 februari 2009, 09:29

Arwo Pajusi har gjort en uträkning för en gård i härjedalen .Bäckedal MNT Forntida Teknik.
stigman
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 6 augusti 2004, 21:15
Ort: Sweden


Återgå till Historisk mat



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net