Biskop Brask

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Biskop Brask

Inläggav Lartz_Silwerstierna » 14 februari 2009, 13:31

Först och främst vill jag i förväg be om ursäkt ifall en tråd som behandlar Biskop Brasks kokbok redan finnes, men jag har inte hittat någon och har sålunda tron på att det här är den enda posten

Nu till mitt ärende. Härom veckan (Förra Fredagen) bjöd jag mina förälfdrar på en paj, vars recept stod i Människan och djuren i den medeltida staden. (utgiven av Stockholms medeltidsmuseum - ISBN 91-85239-29-1) Pajen ifråga bestod av kyckling och oxkött (även Kanin och höna, men detta kött fanns inte att tillgå) dadlar, fikon, purjolök samt fikon och vin.

Jag har sedan dess (och efter att ha mottagit positiv respons) försökt hitta mer från Biskop Brasks kokbok, men inte funnit något. Finns det någon här som kan hjälpa till?

// Fabian
Lartz_Silwerstierna
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 februari 2009, 18:57
Ort: Sweden

Inläggav Serra » 16 februari 2009, 16:45

Hej, även om receptet möjligen har någon koppling till medeltiden, så är jag lite tveksam till Biskop Brasks inblandning i det hela. Vad jag vet så är det som finns bevarat från honom en handfull uppteckningar av vad han serverat samt lite inköps och räkenskaps handlingar som refererar till mat, men ingen receptbok. Jag tycker mig inte heller kunna hitta någon paj som påminner om just det du har serverat, så jag blir lite nyfiken på vad de har skrivit i boken.

Finns dock en del engelska pajer som innehåller den blandning av köttsorter som du beskriver. Vad skriver författaren i den bok du läst om Biskop Brask?
Serra
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 oktober 2002, 22:16
Ort: Sweden

Inläggav Lartz_Silwerstierna » 17 februari 2009, 15:59

Då detta är en kurskatalog och utgiven i ett syfte för att guida en igenom en utställning, stod inget recept i boken. Författaren skrev endast att Biskop Brask brukade skryta med en "stor paj med urbenat kyckling, oxkött, kanin och höna som han blandade med fikon, katrinplommon (ja, jag skrev fel i förra posten) dadlar samt purjolök och lät det koka in i vin, kardemumma, muskotblomma, kanel och salt och peppar".

Med andra ord är detta receptet något jag tolkat fritt, eftersom det inte finns några fingeranvisningar om mängden ingredienser

Som sagt så är ovanstående bok inte den bästa vägledningen till medeltiden, men det fungerar som en nybörjarbok till en nybörjare som mig självt (Även om jag alltid är sugen på att hitta riktiga böcker)

Fabian


- Nästa år på Medeltidsveckan!
Lartz_Silwerstierna
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 februari 2009, 18:57
Ort: Sweden

Inläggav CarnisSebastian » 20 april 2009, 22:37

Vad jag vet ang. Brasks rätter är som Serra skrev vissa menyer och inköpslistor. Det finns bla en julaftonsmeny. Sen har rätterna tolkats i många kokböcker bla Charles emil Hagdahls legendariska om jag inte missminner mig. Kolla boken Östgötamat skriven på 90-talet nån gång av bla Lars "pluto" Johannisson och Katarina Gladh. De har tolkat vissa av Brasks rätter i ett kapitel i boken.
CarnisSebastian
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 juni 2008, 16:29
Ort:


Återgå till Historisk mat



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron