[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hur börjar man med bågskytte?

Hur börjar man med bågskytte?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Hur börjar man med bågskytte?

Inläggav klfh » 8 januari 2007, 12:11

Tja!

Jag har suttit och läst på ert forum i ett par dagar nu och blivit riktigt tänd på det här med bågskytte inom disciplinen långbåge. Saken är den att jag har ett par praktiska frågor som jag skulle behöva få besvarade innan jag ens kan överväga att börja kontakta nån bågskytteklubb eller nått.

Först och främst; Tider. Hur tidskrävande är det som hobby? Jag är sjutton år och går således andra året på gymnasiet, vilket innebär ett ganska tungt schema. På det har jag pressat in runt nio timmars musikträning i veckan, och det innebär att jag inte har speciellt många lediga timmar kvar. Är det möjligt att börja praktisera bågskytte även om man bara kan lägga ned som max kanske två timmar i veckan, eller är det alldeles för oambitiöst och bara att glömma?

Min andra fråga rör pris. Hur dyrt är det att komma igång som total nybörjare? Jag är extremt dålig på att skaffa sommarjobb och liknande inkomster, vilket ständigt är ett gissel kring halsen på mig när jag får någon idé som jag verkligen brinner för. Min ekonomi är med andra ord ganska pressad
Vad kostar en prisvärd och bra nybörjarbåge och dito pilar?

Och slutligen; Hur ska man börja? Handlar det om att kontakta en lokal bågskytteföreing eller passar typ ett lajvsällskap bättre? Jag bor i Stockholm så min spontana gissning är att det troligen finns någon slags förening med rätt inriktning i stan, eller?

Tack på förhand!
klfh
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 januari 2007, 01:04
Ort: Sweden

Inläggav Varg » 8 januari 2007, 12:27

Det hela beror på din ambitionsnivå. Tänker du satsa på OS-eliten eller räcker det med att sätta en pil av tio på 50 meter i 10-1:an? Detsamma gäller även vilken sorts båge du är ute efter.

Jag skulle rekommendera att skaffa en billigare glasfiberbåge och billiga glasfiber/alu-pilar till att börja med. Då ser du hur stort intresse du har för det samt hur mycket tid du är villig att lägga ner. Sedan finns alltid uppgraderingsmöjligheter med fjäderjigg, knyta egen bågsträng, välja spetsar osv osv. Söker du här på forumet så finner du många återförsäljare av bågar, pilar och material.

Det finns klassiskt bågskytte lite varstans i landet, sök på goggle eller ta kontakt med din fritidsförvaltning.

2tim/veckan låter rätt bra om du funderar på att faktiskt bli bra på bågskytte och inte bara hålla på med det för skojs skull.

Själv så började jag i en vanlig bågskytteklubb, men valde rätt snabbt banan som klassiskt skytte. Dvs utan sikte, vikter och motsvarande hjälpmedel. Det jag hade var en glasfiberlaminerad recurvebåge m pilhylla. Sedan skaffade jag mig en långbåge istället som var bara trälaminerad. Den kostade runt 1000-lappen. Det var för över 10 år sedan men jag tror att priserna legat rätt stabilt genom åren.

Martin Varg Zetterman
Varg
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 1 augusti 2004, 15:11
Ort: Sweden

Inläggav klfh » 8 januari 2007, 12:48

Det är inte OS-eliten som du säger, nej, utan mer tänkt som en hobby.

Glasfiberbåge säger du... Jag googlade lite och fann en fem sexhundra spänn. Den var uppenbarligen 60" lång, vilket borde bli runt 150 cm? Det stod att den hade en dragvikt på 25 - 30 #, vad innebär det? Dragvikt är kraften i bågen som jag har förstått det, eller? Och vilken dragvikt passar en relativt oränad 17-åring?

När jag läste om längden på bågen kom jag på ytterligare en fråga. Finns det längdgränser för vad som är praktiskt? Själv är jag ganska kortväxt, bara 166 cm, och de olika böcker (bara skönlitterärt, tyvärr) jag läst antyder att man ska vara rätt lång och ha en båge som är snäppet kortare än en själv. Stämmer detta, eller är det bara någon slags litterär grej som inte alls passar med verkligheten?

Tack för dina svar, och ursäkta för mina dumma frågor! :)
klfh
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 januari 2007, 01:04
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 8 januari 2007, 14:16

klfh:

Om du vill ha bågskyttet som en rolig grej utan krav på en massa höga prestationer är 2 timmar i veckan helt okej, även om jag gissar att du kommer vilja lägga ner mer tid på det eftersom det är förbannat roligt. 2 timmar på bågskyttebanan flyger iväg snabbare än man kan tro...

ska du köra på historiskt långbågskytte kan jag bara säga en sak:
Skit fullständigt av vad som står om bågens längd i litteraturen osv. Bågens längd syftar egentligen bara till en sak: att den ska kunna dra lagom långt (mellan 28-34") utan risk för "overdraw" alltså att man böjer bågen för mycket så att den riskerar att brytas. Under medeltiden fanns ingen standard eller tumregel för hur lång bågen skulle vara i förhållande till skytten. Dock verkar det vanligaste ha varit att bågen var en bit längre än skytten. De bevarade långbågar som man hittat från stenålder fram till renässansen har nästan alltid varit en bit längre än skytten. Ismannen Ötzis båge var runt 20 cm längre än han själv, liksom de engelska krigsbågar från 1500-talet som man hittat på Mary Rose.

För en billig nybörarbåge kan du kolla med [url="http://www.svartakatten.com/sortiment/blankvapen.htm"]Svarta katten[/url], fast de bågarna har iofs rätt låg dragvikt. Om du är normalstark borde du utan större svårigheter kunna hantera en båge på 40-45 lb till att börja med.
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Varg » 8 januari 2007, 15:34

Katten kan ta fram bågar av de flesta dragvikterna. Både gällande deras trälaminat och ryttarbågar.

Jag rekommenderar en dragvikt på 40-50 pund. Då får du, för skyttekretsar, lätt båge/nybörjarbåge.
Med en sådan så får du en båge som jag tror ligger rätt bra i styrka; inte för stark, så man tröttnar, och inte för svag så att det känns meningslöst.

Bäst är att uppsöka en butik, tex Katten, och prova bågarna som finns där. Det ska finnas en 40-punds ryttarbåge som du kan prova med och se om du klarar av. Det är alltid en avvägning om man vill ha en lite starkare att växa i eller en något svagare som man vet med sig att man klarar av.
Fördel med något starkare är att man ofta kan korta av pilarna och därmed uppnå en något lägre dragvikt.
Sedan när man blir bättre, och starkare, så kör man med fullängdspilar. Ett tredje sätt är att ha fullängdspilar som man inte drar fullt ut.

Draglängd är helt personligt samt för varje båge. Det finns bågar på 50 pund med draglängd på 65 cm, likväl som 80 cm. Själv drar jag 75 cm. Allt handlar om hur långa armar du har..: )

Träna muskler i handled, triceps och skuldror. Du kommer att märka vilka muskler du aktiverar.

Tips: Utrustning kan vara dyrt. Slösa inte pengar i onödan på saker. Tex så kan du göra ditt eget bälteskoger genom elrör och tyg. Funktionen blir densamma som proffsen, men du betalar bara en 100-lapp för materialet. Jag tror de billigaste bälteskogren börjar på runt en 400kr och försvinner iväg uppåt.

Tabbar för fingrarna kan du också göra själv av en läderbit kostnad ca 10-15 kr (jfr 100kr och uppåt).

Handledsskydd är samma sak där; en bit läder och några snoddar för en 100-150kr.

Bröstskydd kan vara skönt om du har för ovana att slå strängen i bröstkorgen. Där kan det varar värt att investera en peng så det passar och sitter bra. Jag har sett fler män än kvinnor använda sig av ett sådant...

Håll ditt bågskytte enkelt och följ din egen stil vad som känns bra. Grundläggande saker som skjutställning, tre fingrar på strängen osv är dock rätt bra saker att kunna innan man börjar.

MVZ
Varg
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 1 augusti 2004, 15:11
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 8 januari 2007, 18:22

Olika bågtyper har också olika skjutstilar. T.ex. en asiatisk kompositbåge ska traditionellt dras med tummen, medan de engelska långbågarna drogs med två fingrar och på ett sätt som skiljer sig ganska mycket från modernt sportskytte. Jag rekommenderar att du bestämmer dig för EN teknik och tränar på den.
Men följ Vargs råd och gör din utrustning själv, så att du inte faller i "hockeyfällan" där du prackas på en massa dyrt, överflödigt bjäfs.
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Runristaren » 8 januari 2007, 19:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

klfh:

Dock verkar det vanligaste ha varit att bågen var en bit längre än skytten. De bevarade långbågar som man hittat från stenålder fram till renässansen har nästan alltid varit en bit längre än skytten. Ismannen Ötzis båge var runt 20 cm längre än han själv, liksom de engelska krigsbågar från 1500-talet som man hittat på Mary Rose.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmm...hur fungerar det i realiteten?
Jag är 1.93, min båge blir då 2.13cm.
Jag fick för mig att "idealet" för en långbåge låg runt 1.70-1.80 på grund av egenvikt och tröghet i träet.
Ska jag hantera en båge på 2.13cm så kräver det att jag lutar den eller har duktigt förskjutet centrum för greppet, kan detta stämma?
Runristaren
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 23 oktober 2006, 07:14
Ort: Finland

Inläggav Djingis Khan » 8 januari 2007, 19:56

Ja alltså nu är det inga exakta siffror, utan bara ett mönster som man kan iaktta. En långbåge på 213 cm borde fungera utan problem - den längsta Mary Rose-bågen var 211 cm. Kvarlevorna efter bågskyttarna på Mary Rose hade en meddelängd på ca 173 cm, några var över 180 cm. Deras bågar har en meddelängd på 198 cm, alltså inte mindre än 25 cm längre än genomsnittsskytten. Nästan alla av de 138 bågarna var längre än 187 cm, endast ett par stycken var under 180 cm. Jämför detta med Ötzi som var ca 160 cm lång och vars båge var 182 cm.

/M
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav klfh » 9 januari 2007, 00:03

Tusen tack för alla svar, det är verkligen till stor hjälp!

Jag hittade en skytteklubb här i stan som ska ha någon slags öppet hus i slutet av januari, troligen anmäler jag mig till den dagen och ser hur det känns.

Småsaker ska jag nog kunna fixa till själv om det kniper. Det är mest båge och pilar jag är fundersam över.

Ni nämner 40-50 pund i dragstyrka. Är enheten # detsamma som pund? Jag ställer frågan då det verkar stå mellan 16 och 30 # på de hemsidor jag ser på, och om det handlar om samma enhet verkar det vara ganska stora skillnader.
klfh
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 januari 2007, 01:04
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 9 januari 2007, 00:28

Japp:

# = pund (lb) mäter bågens dragvikt

" = tum (inch) mäter dels bågens längd men framförallt dess draglängd.

Ofta står dragvikt och draglängd på bågen. Står det exempelvis 40# @ 31" betyder det att bågens draglängd är 31 tum, samt att dess dragvikt då ligger på 40 lb.

Tänk också på att dina pilar ska vara anpassade eller "spinade" efter bågens dragvikt. Ska du skjuta exempelvis en 40 # båge ska du ha pilar som är spinade till 40lb. För stela pilar (spinade till högre dragvikter) kommer att skjuta snett, för elastiska och lätta pilar kommer även de flyga snett och kan i värsta fall skada bågen då en massa överskottsenergi förs ut i båglemmarna vid släppet.
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Gilles » 9 januari 2007, 00:31

Att du ser så låga tal beror troligtvis till störst del på att du är inne på lajvsidor och lajv har en ganska låg gräns för maxkraft på sina bågar (ej över 25p i de flesta fall).
Jag skulle tipsa dig om http://www.tvivida.com/ som gör hyggliga bågar till ett hyggligt pris, samt att du kan bestämma vilken kraft du önskar och om du vill "fuska" med pilhylla eller inte.
Gilles
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 30 juni 2005, 08:44
Ort: Sweden

Inläggav Runristaren » 9 januari 2007, 10:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Ja alltså nu är det inga exakta siffror, utan bara ett mönster som man kan iaktta. En långbåge på 213 cm borde fungera utan problem - den längsta Mary Rose-bågen var 211 cm. Kvarlevorna efter bågskyttarna på Mary Rose hade en meddelängd på ca 173 cm, några var över 180 cm. Deras bågar har en meddelängd på 198 cm, alltså inte mindre än 25 cm längre än genomsnittsskytten. Nästan alla av de 138 bågarna var längre än 187 cm, endast ett par stycken var under 180 cm. Jämför detta med Ötzi som var ca 160 cm lång och vars båge var 182 cm.

/M
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ok!
Då innebär det att de är renodlade stridsbågar som skall riktas uppåt vid skott?
Att skjuta ett nedåtriktat/vågrätt skott blir bökigt om bågen med ett centriskt grepp är 12,5 cm längre än skytten.
Du säger att en båge på 2 meter funkar utmärkt.
Finns det ingen större "inbyggd" tröghet/långsamhet med ytterst långa bågar jämfört med en 1,75,a?

Finns det någon bågbyggare på forumet som kan svara?
Runristaren
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 23 oktober 2006, 07:14
Ort: Finland

Inläggav Djingis Khan » 9 januari 2007, 11:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Ok!
Då innebär det att de är renodlade stridsbågar som skall riktas uppåt vid skott?
Att skjuta ett nedåtriktat/vågrätt skott blir bökigt om bågen med ett centriskt grepp är 12,5 cm längre än skytten.
Du säger att en båge på 2 meter funkar utmärkt.
Finns det ingen större "inbyggd" tröghet/långsamhet med ytterst långa bågar jämfört med en 1,75,a?

Finns det någon bågbyggare på forumet som kan svara?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja jag är själv bågbyggare så jag hoppas att jag inte lurar dig... (hör annars med BowyerTom som är riktigt erfaren)

Enligt mästerbågbyggaren Tim Baker i Traditional Bowyers Bible vol. 1 (sid 68-70) ligger ideallängden på mellan 167-170 cm för en båge med 28" drag (vid längre drag, lägg till några tum för båglängden). En kortare båge "stackar" vid draget och kommer skjuta långsammare, medan en längre båge har större och tyngre massa, och skjuter också långsammare. En 142 cm båge sköt i hans tester ungefär lika snabbt som en 198 cm båge (150 fps). Intressant nog sköt en båge på hela 238 cm lika snabbt som en kort båge på 120 cm.

Jag kan själv använda bågar på närmare 2 m utan problem trots att jag bara är 1,73 lång. Intressant nog har jag samma längd som var medel för bågskyttarna på Mary Rose. Den enda svårigheten är att stränga så långa bågar...
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Runristaren » 9 januari 2007, 13:33

Det var som..Hornpär!

Av någon underlig anledning har jag varit mentalt bromsad vid 170-180 cm, men ditt svar tyder på annat.
För mig skulle det kännas bättre att ha en på 2 meter, det ser ju maffigare ut, du vet längre båge längre....
Runristaren
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 23 oktober 2006, 07:14
Ort: Finland

Inläggav Fredrik H. » 9 januari 2007, 19:06

Här drar jag en båge som är på ca 190 cm. Den ska dras mycket längre än såhär men jag orkar faktiskt inte ännu.

Bild

Jag är själv 178 lång och som du ser har jag en bra bit till från undre nock till marken. Jag ser inga problem för mig, eller dig att skjuta rakt fram med en båge på 210 eller mer.
Fredrik H.
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 december 2005, 11:38
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net