[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Båge till nybörjare - råd önskas

Båge till nybörjare - råd önskas

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Båge till nybörjare - råd önskas

Inläggav Ylva-li » 27 juni 2007, 10:32

Nu äntligen har jag tänkt komma till skott och skaffa en båge.
Att göra en själv är inte aktuellt - inte i första vändan i alla fall[8D]
Men hör ni, vad ska jag titta efter för att inte genast snubbla ner i de värsta groparna?
Vill ha en som är någorlunda "äkta vara" så glasfiber od går bort direkt!
Vad är vettigt material? Kul om båge och sträng håller lite grand.
(Om jag bara går på ren känsla så vill jag ha en hasselbåge[:p])
Dock räknar jag med att pilarna bör vara enkla saker och knappast handgjorda med gåsfjäder. Inte till mej och absolut inte till att börja med [:D]
Någon "engelsk stidsbåge" a´2.10 lång är inte heller aktuellt [:D]

Å så va´ det det där med ekonomi.
Vad ligger rimliga priser på?
Å vad är för billigt för att det ska kunna vara något att ha?
Såg bågar i helgen som låg på 800:- och uppåt.
Ylva-li
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 juni 2007, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Viktor » 27 juni 2007, 11:27

Hejsan. Kolla Tvivida för billiga träbågar.
Är nog bra nybörjarbågar, jag har en själv som jag är nöjd med.
http://www.tvivida.com
Viktor
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 4 mars 2005, 12:09
Ort: Sweden

Inläggav fardäng » 27 juni 2007, 13:06

http://www.arrowworks.se har en del trevliga bågar till hyfsade priser (omkring tusenlappen) och pilarna är riktigt bra.
fardäng
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 11 maj 2003, 18:50
Ort: Sweden

Inläggav Ylva-li » 28 juni 2007, 13:08

Hickory, mahogny, valnöt ....
Låter vackert, men inte så nordiskt så det förslår.[;)]
Det växer ett valnötsträd på Kinnekulle och ett vid Läcköslott ... Tror inte att valnöt var något vanligt träslag här i krokarna på medeltiden heller ....
Hickory och mahogny ska vi bara inte tala om [:D]
Är det så att bågar i nordiska material bara görs av privata eldsjälar och (i den mån de överhuvudtaget säljs) kostar "hur mycket som helst" typ?

Är lite (läs *mycket*) kluven här. Dels vill jag gärna ha en så tidstrogen båge som möjligt, dels känns det som "slöseri" för ett "blåbär" att starta med. Hmmmm Vilket dilemma [:D]
Men helst av allt vill jag ha den NU och helst igår, men mina blåmärken sedan söndagens efterlängtade övningar har inte ens färgat ut ordentligt än så det är väl lika bra att det dröjer ... [;)]

Ps.
Viktor och fardäng!
Tack för länkarna ! Alla tiders!
Det är bara jag som är lite ambivalent när det gäller material å så, men alternativ är alltid bra !
Ylva-li
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 juni 2007, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 28 juni 2007, 13:26

Ylva-li, det finns några personer här på forumet som tillverkar bågar. Dels har du Bowyer Tom som är expert på området (han har bl.a. bågar av idegran om jag inte fått det om bakfoten), sedan har du Fredrik Hagblom som jag vet kan göra riktigt fina bågar (osäker på ifall han säljer dock). Jag kan också tillverka en åt dig till relativt billigt pris, skicka ett mejl ifall du är intresserad

/Mikael
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav hraufnir » 2 juli 2007, 23:24

Du säger att du tycker att det är lite slöseri med en fin båge för ett "blåbär" men jag håller inte med. Det är nämligen så att om du har en båge som är väl tillverkad, och hanteras enligt instruktion (såvida instruktionen är korrekt, men det är den om den är väl tillverkad) håller den tio års användande eller mer, och det kräver kanske relativt reguljär träning under ett halvår eller ett år för att bli så pass bra att du faktiskt märker tydlig skillnad på en bra eller en mindre bra båge.

Jag gillar inte att baktala folk, men jag skulle inte rekommendera tvivida. Hellre då Fredrik Hagblom, Henrik Thurfjell, Alexander Ravenna eller någon av liknande kvalité. Jag skulle nog fråga på www.primitivabagar.se med liknande frågor.

Jag tillverkar själv bågar (upplärd av just Henrik), men jag tar inte beställningar utan säljer bara "överblivna" pilbågar, eftersom jag inte bara tillverkar efter behov utan efter nöje och lusta!;)
hraufnir
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 augusti 2005, 14:23
Ort: Sweden

Inläggav bowyer tom » 4 juli 2007, 13:40

Tjena. Om du nu ska ha en båge, så anser jag att du ska skaffa dig ett vettigt vapen med en gång. Jag har aldrig varit med om att man sliter ut en pilbåge. Vill du vara historiskt korrekt kanske du ska snegla åt en båge av ask, alm eller idegran. Just nu gör jag laminerade bågar, av den enkla anledningen att jag behövde lära mig det. Jag gillar glasfiberbågar, men å andra sidan gillar jag alla bågar och tycker det är synd att jag inte kan ha min compoundbåge i vikinga-sammanhang... Varför inte en tvåvedsbåge av östlig typ? Rimliga priser på bågar? Du får vad du betalar för... En båge köpt på en marknad för 800? Nja.... Mina bågar kostar från 3.500 och uppåt, beroende på typ av båge, material och vilken tid det tar att bygga den.
Lycka till!
bowyer tom
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 5 juni 2005, 18:18
Ort: Sweden

Inläggav Ylva-li » 9 juli 2007, 14:01

Oj, här har det hänt saker!
Mer att tänka på ser jag.

Ett par frågor som dykt upp:
- Varför gör man bågar i två (flera?)träslag?

Ask och alm hör hemma här, så de träslagen förstår jag, men idégran har väl aldrig hört till den vilda nordiska floran? eller?
Låter mycket England i mina öron.

Apropå enklare bågar som säljs på marknader, Tvivida osv. så får jag nog ändå försvara lite grand.
Är man nyfiken nybörjare kan det kännas oöverstigligt att börja med en båge för många tusen på en gång. Tänk om det inte var så roligt som man tänkt sig?
En annan sak är att de faktiskt <i>syns</i> och kan väcka intresse - som i mitt fall [;)]
Det blir väl lite som sömnadsmönstren från Sofias ateljé - bara man <i>vet</i> att de inte alltid är korrekta så...
(Hm... inte riktigt snäll jämförelse dock. Vi får väl hoppas att bågförsäljare inte påstår att bågar av ask/hickory är tidstypiskt nordisk medeltid [;)])
<i>Sedan har jag ingen som helst anledning att motsäga mig påståendet att "man får det man betalar för"! </i>

Roligt att så många tagit sig tid att svara[:)]
TACK
Ylva-li
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 juni 2007, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Rizzo » 13 juli 2007, 15:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ylva-li</i>


Ask och alm hör hemma här, så de träslagen förstår jag, men idégran har väl aldrig hört till den vilda nordiska floran? eller?
Låter mycket England i mina öron.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jodå, den finns lite här och var längs kusten upp till Gävle ungefär och på öarna. Det är sällsynt, men det finns lokaler även i inlandet där man kan hitta bestånd. Det som är ännu sällsyntare dock är bestånd man får skatta...
Rizzo
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 12 november 2003, 01:01
Ort: Sweden

Inläggav Ylva-li » 16 juli 2007, 22:20

Mer apropå idegran: Hittade det här på nätet (rättare sagt, maken hittade) http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/taxa/ ... xubac.html
Enligt den sidan sågs idegran här i landet först på 1600-talet.

Sedan måste man så klart inte "snöa in på" att allt <i>måste</i> vara just nordiskt. Det är bara kul att veta.
Ylva-li
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 juni 2007, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Fundin » 17 juli 2007, 17:00

Kika gärna in på min sida, jag bygger en del historiska bågar. Om det är Nordisk medeltid du satsar på är det lite lurigt med fynd. Det finns några från norge, ca 1400 tal om jag inte minns fel.

I Sverige har vi dels samiska tvåvedsbågar av tjurved och björk/sälg. I estland har man hittat tvåvedsbågar med en i buken.

Sedan har vi danska fynd från Hedeby men det är vikingatid, då är bågarna av alm eller idegran, idegran var vanligast.

Man har hittat vad som antas vara en bit av en båge i idegran i sverige.

Från Bronsåldern finns en svensk ekbåge.

Idegranen som du funderar på fanns i sverige under medeltiden. Dess nordligaste naturliga förekomst är i Värmland om jag inte minns fel. Dessutom nämns skandinavisk idegran som importvara i engelska skrifter .

Skulle jag börja med medeltida bågskytte skulle jag satsa på en långbåge i alm eller rönn, som båda användes till engelska långbågar, men det finns inga fynd av dem. Dessutom är de vanliga träslag i norden och blir ypperliga bågar. Jag misstänker att du inte är ute efter någonting i monsterstyrka.

Jag kan bygga en båge till dig, eller så kanske jag redan har något som passar, du kan kika in på www.asgard.se/henrik så får du se lite av vad jag har byggt. Tyvärr har jag inte allt som jag byggt uppe på sidan eftersom det är roligare att bygga bågar än att surfa på internet.

MVH Henrik Thurfjell
Fundin
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 december 2003, 09:22
Ort: Sweden

Inläggav Rizzo » 18 juli 2007, 09:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ylva-li</i>

Mer apropå idegran: Hittade det här på nätet (rättare sagt, maken hittade) http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/taxa/ ... xubac.html
Enligt den sidan sågs idegran här i landet först på 1600-talet.

Sedan måste man så klart inte "snöa in på" att allt <i>måste</i> vara just nordiskt. Det är bara kul att veta.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


Ah! Den virtuella floran anger under "Första fynduppgift" den första _publicerade_ fyndet av arten. Det är inte samma sak som att den inte fanns tidigare, endast att det gått i tryck. Det här kan vara förvirrande. T.ex. så blir ju första fynduppgift för ädellöven ek, ask, alm o.s.v. medeltida, trots att de kom ganska snabbt efter istiden.
Rizzo
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 12 november 2003, 01:01
Ort: Sweden


Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron