saxupphängning?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Frej » 20 oktober 2008, 21:16

Ser snyggt ut tycker jag. Är det du som har gjort ringen med borre-djuret också?
Frej
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 oktober 2007, 20:39
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 20 oktober 2008, 23:23

Nope. Någon polack tror jag.
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Runristaren » 28 oktober 2008, 17:05

Jag svamlar lite utan någon som helst historiefakta, men det där fästet, där kniven bara sitter med ett fäste i bältet känns flashit å ytterst opraktiskt.
Känns mer som "visa upp", jag har knivstuk.
Ur praktiskt och handlingsynvinkel, kan ju denna kniv, vid rörelse, hamna lite hur som helst, alltså svänga runt sin egen axel.
Snyggt arbete men jag som även vill att det snygga ska var lika mycket praktiskt, skulle gå på 2 fästenvarianten (så långt i från varandra som möjligt), för stabiliteten och enkel/snabbhetens skull...[;)]

www.runristare.ax
Runristaren
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 23 oktober 2006, 07:14
Ort: Finland

Inläggav Vendel » 28 oktober 2008, 18:21

Vapenkniven hänger förvånandsvärt bra faktiskt. Innan jag fixat trepunktsupphängningen hade jag kniven hängande horizontalt (med en lätt lutning), men det hela visade sig fungera mindre bra eftersom knivens storlek gjorde att jag fastnade i allt och alla.

Att uppfästningen är flashig och opraktisk går ju helt i linje med rådande forskning, kniven går ju trots allt inte att använda till annat än att klyva frukt på fyllan med och se tuff ut i. Som tidigare nämnt i tråden fungerade den sannolikt som statussymbol snarare än praktiskt verktyg.

Att den är tänkt att hänga i triangelform känns (efter bilder på fynd) helt rätt.

/Ville
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Edvin » 28 oktober 2008, 18:33

Ja, jag tror också att enpunktsupphängningen är helt rätt. Enkelhet och vapenknivar är två saker som absolut inte går hand i hand. Förtennade bronsbeslag, förtäckta trappstegshål, silverdekor på insidan och annat som känns rätt opraktiskt. Men roligt!
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron