Ont om rätt ämne till pilbåge i Hälsingland.

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Ont om rätt ämne till pilbåge i Hälsingland.

Inläggav Erik Brodin » 31 maj 2010, 21:10

<b>Hej alla pilbågsentusiaster!
Jag är en kille som har varit intresserad av den traditionella tillverkningen av pilbågar sedan pojkåren. Dock har jag inte lärt mig så värst mycket av det. </b>

Jag var ned till Leksands medeltidsmarknad nyligen fjärde året i rad. Och nu har jag bestämde mig för att börja tillverka min första regelrätta pilbåge.

Jag har varit ute hela dagen och letat träd utan att lyckas finna det korrekta träslaget.

<b>Därför är mina frågor:</b> Känner någon till naturen i Hälsingland kanske rent av bor här? Så denne person kanske vet vart man bör söka?

Någon som säljer ämne här i trakterna eller känner till en person som gör det?

<b>Tack på förhand!</b>

<b>//Erik</b>
Erik Brodin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2010, 20:48
Ort: Sweden

Inläggav Olof den gladlynte » 1 juni 2010, 16:12

Rönn borde växa gott i hälsingland. Syrafäll en rönn, klyv den i mitten och låt den torka under tak under vintern. Om den hållit sej rak och fin är det bara att sätta igång att snida.
Bör tillägga att rönn är svårhittad i skogar där älgen härjar.Rönn är tydligen favoritföda för älgen. Jag hittade fina rönnar på skolans ytterområde där jag arbetar...kanske finns liknande platser att leta på i närheten av där du befinner dej?

// Brosa
Olof den gladlynte
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 6 mars 2007, 14:06
Ort: Sweden

Inläggav Erik Brodin » 1 juni 2010, 20:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Olof den gladlynte</i>

Rönn borde växa gott i hälsingland. Syrafäll en rönn, klyv den i mitten och låt den torka under tak under vintern. Om den hållit sej rak och fin är det bara att sätta igång att snida.
Bör tillägga att rönn är svårhittad i skogar där älgen härjar.Rönn är tydligen favoritföda för älgen. Jag hittade fina rönnar på skolans ytterområde där jag arbetar...kanske finns liknande platser att leta på i närheten av där du befinner dej?

// Brosa

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

<b>Rönn växer det här ja. Missat att man kan bygga av det!
Synd att det inte är vinter då. Hur mycket längre blir torktiden nu?</b>
Erik Brodin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2010, 20:48
Ort: Sweden

Inläggav Kanalenbows » 2 juni 2010, 11:32

Det beror på vart du ställer den, men när jag ställde min båge på tork ställde jag den på trappen och det tog väl 4-5mån men tänk på att ta in den när det regnar. Så nån stor skillnad mellan sommar och vinter bör det inte fnnas. Mvh Simon
Kanalenbows
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 maj 2010, 21:23
Ort: Sweden

Inläggav Micke D » 2 juni 2010, 16:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Syrafäll en rönn<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Vad menas??? Aldrig hört uttrycket förr.
Micke D
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 oktober 2002, 19:51
Ort: Sweden

Inläggav Olof den gladlynte » 2 juni 2010, 16:57

http://www.svo.se/episerver4/templates/ ... x?id=22502

Effektivt å bra sätt att dra ut fukten!
Olof den gladlynte
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 6 mars 2007, 14:06
Ort: Sweden

Inläggav Erik Brodin » 2 juni 2010, 21:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kanalenbows</i>

Det beror på vart du ställer den, men när jag ställde min båge på tork ställde jag den på trappen och det tog väl 4-5mån men tänk på att ta in den när det regnar. Så nån stor skillnad mellan sommar och vinter bör det inte fnnas. Mvh Simon
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

<b>Tack för svar!</b>
Men när du skriver "min båge", menar du färdigsnidad eller kluven stock då?
Erik Brodin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2010, 20:48
Ort: Sweden

Inläggav Erik Brodin » 2 juni 2010, 22:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Olof den gladlynte</i>

http://www.svo.se/episerver4/templates/ ... x?id=22502

Effektivt å bra sätt att dra ut fukten!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">


Det är så man gör alltså. Tackar!
<b>Mvh Erik</b>
Erik Brodin
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 maj 2010, 20:48
Ort: Sweden


Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net