Varför så få med bardischer?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Varför så få med bardischer?

Inläggav Matti » 23 juni 2010, 09:46

Hallojsan!

Varför är det så få som har bardischer/bredisches i re-enactment svängen? Personligen vet jag bara om Johan Käll, som var den som satte mig på spåret som ledde fram till beställandet av denna:

Bild

Yxan, som tillfälligt är döpt till "Lawgiver" (om någon kan hjälpa mig att översätta namnet till fornnordiska/medeltidsnordiska är jag tacksam) var mig till stor glädje när jag gick som vaktchef på Oslo medeltidsmarknad. Sure, många kittade riddare och bösseskyttar där, men när den lurkige stadsvakten passerade gick ett sus bland barnen när de såg hans yxa. [:p]

Och ja, jag är ett fan av Judge Dredd...

Fick tillfälle att testa den lite i fighting mot en kille från Frilansarna som även joinade mig på lite stadsvaktsrundor. Vi konstaterade att den var mycket användar mot spjut i varje fall.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 23 juni 2010, 10:30

Dom som slåss med stångvapen har väl danyxor, glavar och liknande så bardischerna har kommit lite i skymundan.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 23 juni 2010, 10:39

Bardisch is the shit säger då jag :)

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 23 juni 2010, 12:20

Kanske för att massan i en dylik oftast blir lite för mycket att nyttja på ett säkert sätt i handgemäng? I moderna uppvisningar går det ju inte riktigt ut på att ta varandra av daga, så stora vapen som kan vara svårmanövrerade är ju inget so förbättrar säkerheten. Plus att slöa stångvapen oftast ser alldeles för töntiga ut...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Tore H » 23 juni 2010, 14:40

Nej, det går alldeles utmärkt att slåss säkert med bardisch. Och det är dessutom otroligt roligt. :)
Däremot så får jag hålla med om att en bluntad bardisch nästan helt förlorar sitt elaka utseende...

/T
Tore H
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juni 2006, 20:27
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 23 juni 2010, 17:33

Tja, av reaktionerna att döma så tyckte ingen, förutom Eric här, att min bluntade bardish såg töntig ut... Den första reaktionen var oftast "Är den vass!?" följt av att någon samtidigt räckte fram handen för att känna efter.

Det går nog att slåss säkert med bardish, bara man använder huvudet och inte försöker klyva skallen på folk med den. En sådan manöver skulle för övrigt inte funka med spjut i omgivningen.

Problemet, som jag tyckt mig se med stångvapen med stora huvuden, främst då danyxor som jag sett mer av, är att folk är galna i att skaftet skall vara lätt det med. Om du har ett spjut med liten spets går det ju bra, men med ett tyngre blad uppstår problem. Jag valde att inte göra skaftet så smalt som möjligt satte huvudet i den smala ändan och arbetade inte ned skaftet i nämnvärd omfattning.
En kompis kommenterade mycket riktigt att den var så tung i skaftet, varpå jag svarade att det var så jag ville ha det, för att få mer kontroll över huvudet.
Tyngden i huvudet gjorde att hon fungerade utmärkt för att blockera och fånga spjut, och vid stöt så har hon en överraskande räckvidd, i varje fall blev min motståndare tagen på sängen.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Tore H » 23 juni 2010, 22:09

Är det inte en väldigt lång bardisch du har förresten Matti? Inte bladet, men skaftet - hade för mig de brukade ligga på en fyra-fem fot någonting...
Tore H
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juni 2006, 20:27
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 23 juni 2010, 22:17

HEhehe... Matti är bara en fyra fem fot. Han är mördarhobbiten från lapplandia jö....

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 23 juni 2010, 23:40

Det var inte menat som kritik om utseendet på din yxa Matti, den är faktiskt osedvanligt bra ut för att vara en slö en. Men många stångvapen har inte riktigt samma karaktär i slö variant...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Johan Käll » 24 juni 2010, 08:56

Jag tror... att det kan vara dels för att de är lite svårare att få tag i. Sedan är de som någon sa inte så lätta att slåss med. De är lite åbäkiga, de är slöare att stöta med än spjut (de tar framför allt längre tid att dra tillbaka inför ny stöt) och huggen blir lite slöa då man måste hålla i den för att inte dräpas någon. Det skarpa vapnets fördel, att man kan hugga igenom pareringar med kraft och tyngd, kan man ju inte riktigt utnyttja...



Thomas i carnis har en fetyxa med för övrigt.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 24 juni 2010, 11:05

Jag är 176cm lång senast jag mätte. Vet ju inte hur det blir med åren,man skall ju bli lite kortare... :p

Ah, tackar Eric! Putte gjorde sitt bästa för att bardischen skulle se elak ut även som blunt. Så är någon intresserad kan jag rekommendera smed. ;)

Mätte precis yxan och skaftet är lite över 150cm, ungefär 155cm långt. Det är väl lite mer än 5 fot är jag rädd. Kanske måste ta av en halv decimeter eller så...

Nä, man kan inte slå igenom garder och sköldar, men som jag skrev så kan tyngden ändå utnyttjas. Kräver lite teknik dock, men den var fin att fånga spjut med för att sedan trampa fast det med foten. Sen gör ju bladets längd att man kan parera med bladet om man håller långt fram.
Men det krävs träning för att få det att funka hyfsat, skulle jag tro.
Dock, eftersom man fattar den ganska brett och håller den tämligen kroppsnära, så överraskar den totala längden motståndaren vid en stöt.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Sarjeant Laurents » 25 juni 2010, 13:46

Aha, så det var deg som gikk rundt på OMF. Var vel Leo som ble med på vaktrunde tenker jeg...

Uansett, den bardische'n din er tøff, vil ha sånn. Men, med hullrekke paralelt med eggen...

Nil desperandum - Nunc est bibendum
Sarjeant Laurents
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 april 2009, 00:58
Ort: Norway

Inläggav Matti » 25 juni 2010, 20:05

Ah, så det var Leo som var så entusiastisk! Bra att se att ni har lite vaktämnen!

Det går nog att ordna med bardische, Laurentz. Har du någon bild som exempel så kan kanske smeden som gjorde min tillverka en åt dig.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Sarjeant Laurents » 26 juni 2010, 23:44

Klarer ikke legge inn noen bilder fra den pc'n jeg er på nå, men om man googler på bardische så ser man flere med perforinger/hull i bladet.

Hadde vert fint om du hadde snakket med din smed for meg.

Ellers så kommer jeg til og kjøre Syd-Sverige ned og opp igjen i sommer (Tannenberg i juli).

Nil desperandum - Nunc est bibendum
Sarjeant Laurents
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 april 2009, 00:58
Ort: Norway

Inläggav Matti » 27 juni 2010, 18:49

Kan fråga hur mycket tid han har.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net