Vikingatida vapen på en budget.

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Johan W » 30 juli 2010, 21:36

Hmm... nu har jag tittat lite efter breda parerstångar, och jag verkar finna en del som i alla fall är i närheten av normanmodellen.

T.ex. denna, som även är från Björkö och därmed väldigt bra områdesmässigt för oss, verkar ha en böjd parerstång som är runt 18 cm lång. Andra liknande samt långa och raka hittar jag när jag söker, så det kanske inte är så dåligt som jag trodde.

http://wwwt.historiska.se/mis/sok/fid.asp?fid=263028 och
http://wwwt.historiska.se/mis/sok/fid.asp?fid=107091 (rak och kanske 15 cm bred, den har också en halvcirkelfomad knapp, vilket torde passa bra.)
Johan W
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 juli 2010, 12:57
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 31 juli 2010, 11:39

Min Practical Viking, som nog är av nyare modellen, är hyfsad. Har prövat en gammal viking och tycker bättre om den nya balansmässigt. Men jag misstänker att jag hade lite tur med exemplaret, helt enkelt.

Med vad jag vet idag skulle jag ha köpt ett Practical Norman om jag skulle köpt Paul Chen. Hade passat bättre för min medeltidsbonde och nu har jag istället ett svärd som ligger mitt emellan de perioder jag gör!

Som Edvin sa, stöter du på en Paul Binn klinga på en marknad som känns bra och har ett hyfsat pris, slå till! Du kommer inte att ångra dig!
Det var så jag fick min första klinga, min kära frankiska sax. Det var bara klingan, så jag gav 400 kronor för den. Gjorde egget fäste och passade in det för min egen hand osv. Det är och förblir mitt favoritvapen, trots att den totalt är bara 45cm från knapp till spets. Är jag medeltida bonde bär jag den i ett vanlig lodrätt skida som storkniv. Inte helt perfekt, men den ser perfa ut tills jag drar den.
Dessutom fanns liknande knivar bland bonnfolket.
En vacker dag kanske jag har råd att betala en smed för att göra en storkniv efter ett gotländskt fynd från 11-1200-talet, men tills dess är min seax med mig i såväl folkvandringstid och medeltid.

Som sagt, får du korn på en Binnklinga som passar dig och du har pengarna, passa på!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 31 juli 2010, 21:29

Binns är som tidigare nämnt en smula svår att kommunisera med. Om du talar om vad du är ute efter i stora drag (läs: ett billigt svärd i vikingamodell petersen typ H eller C.) och berättar att du behöver det till ett specifikt datum (be alltid om ett datum) så lär du inte behöva vänta i år och dagar. Han tar betydligt mindre tid på sig när det gäller enklare modeller. Specialbeställningar kan ta väldigt lång tid.


Om vikt, balans och kvalitet på svärdet spelar mindre roll så finns det plötsligt en uppsjö modeller och tillverkare att välja mellan.

Vänligen,

/Ville (som genom åren för föreningens räkning beställt sammanlagt sex svärd, tre långsaxar, en yxa och sju knivblad av Binns)
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Max Gullberg » 1 augusti 2010, 20:14

Nu blir jag nyfiken och går helt OT.. Ville, slåss ni? Jag har aldrig sett er i härkläder utom poserbilder på dig..
Max Gullberg
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 15 augusti 2004, 22:10
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 1 augusti 2010, 21:39

Visst gör vi det, om än inte så mycket som vi kanske skulle vilja. Föreningen sysslar ju inte främst med slagsmål utan snarare hantverk och segling. Uppvisningstrid är numera nästan ett måste ifall man vill dra in stålar till föreningen.
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Matti » 29 oktober 2010, 08:05

Dina härkläder är annars väldigt coola, Vendel. Men jag skulle vilja ha en förening som er där jag bor. Lite slåssa sådär, gärna ganska hardcore purjo, men mycket hantverk och hiking, och segling.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 29 oktober 2010, 08:14

=)
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Svart » 21 februari 2011, 11:19

Practical Norman från (eller ja, via) Gavelin för fajting, ringer det varningsklockor eller är det okej? Priset verkar ju inte så dumt iallafall [:)]

Efter vad jag har läst här hittills så verkar de vara helt okej / till och med bra med mina förutsättningar (nybörjare som inte vill lägga hur mycket pengar som helst).
Egentligen skulle jag väl hålla mig till practical viking då resten av mina grejer inte är rika nog för en hirdman men norman verkar lite bättre och är lite snyggare.
Svart
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 10:00
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net