Pilbåge till bondesoldater 1350-ish

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Pilbåge till bondesoldater 1350-ish

Inläggav Tom Johannesson » 9 juni 2011, 22:33

Med battle of wisby antågande började jag fundera kring vilken typ av pilbåge som man egentligen efterfrågade när det i somliga landskapslagar (kunnigare människor än mig får gärna hänvisa till bestämda källor)står att bönderna ska kunna ställa upp med pilbåge och x antal pilar bland de vapen som nämns (om jag nu minns rätt).

De enda pilbågar som jag har sett avbildade är i händerna på jägare som hör till hovet eller diverse yrkessoldater som ter sig vara bättre utrustade än gemene bonde.

Så jag undrar som kortast, finns det några fynd, källor eller annat som stödjer att en viss bågtyp var vanligare än andra?
Tom Johannesson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 februari 2008, 15:20
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 10 juni 2011, 07:40

Det som finns är landskapslagar som säger antingen att bönder utöver resten av kittet skall ha båge med sig till vapenting alternativ gärna får ha med sig båge till vapenting. Inga som helst ledtrådar utöver det. Så jag skulle säga att det mest realistiska är blandad kompott bland bönderna.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Tom Johannesson » 10 juni 2011, 08:54

Och vad fanns "på marknaden" under 1300talet? Jag anar att flatbågen ännu inte är ur bruk och att man vid sidan om detta har långbågen, är det någon annan typ eller någon av dessa som ska bort?
Tom Johannesson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 februari 2008, 15:20
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 10 juni 2011, 09:04

Svenska kyrkmålningar, exempelvis i samband med St Sebastians martyrium, visar konsekvent klassiska långbågar, ibland är t.o.m. den för idegran utmärkande mörka kärnveden i kontrast till ljusa splintveden avbildad. Man kan också tänka sig att finsk-samiska s.k. tvåvedsbågar eller finnbågar användes, åtminstone norröver. Om jag inte minns fel finns det ett antal medeltida fragment av tvåvedsbågar från Norge.
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Fundin » 22 januari 2012, 20:26

Kolla in Söderköpingsbågen, jag tolkar den som em klassisk långbåge i idegran med tränockar som gått av och omarbetats för att försöka göra en funktionell båge, men sedan kasserats.

Tom vad baserar du det på? det finns flatbågetendenser i tvåvedsbågarna österut, men Örbyhusbågen är närmast en långbåge (eller kanske sunburdy stil men mindre markant breda lemmar)
Fundin
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 december 2003, 09:22
Ort: Sweden


Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron