Köpa mynningsladdare?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Köpa mynningsladdare?

Inläggav Sigfuss » 22 augusti 2011, 12:53

Nu har jag fått smak för att panga med svartkrut efter en trevlig helg hos Artilleriföreningen i Göteborg, för att kunna fortsätta panga vill jag gärna köpa mig en mynningsladdare (pistol/handkanon eller gevär spelar ingen större roll vilket) men eftersom jag också leker landsknech i övrigt så får det ju gärna vara en mynningsladdare som går ihop med dräkten (någorlunda i alla fall)

Men, skall jag köpa ett vapen måste det ju vara tillverkat före 1890 för att det skall vara licensfritt, men en helt autentisk luntlåsbössa kostar väl en astronomisk summa har jag förstått?

Så hur och var får jag tag på en bössa som är lagom autentisk, licensfri och inte kostar en brakmiljard?


Någon pratade löst om att bössor som från början varit luntlåsare med med tiden byggts om några gånger kan vara billigare och enklare att få tag på, men jag lyckas inte hitta något sådant på nätet i alla fall - kanske någon vet vad man skall söka efter?
Sigfuss
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 27 augusti 2003, 18:15
Ort: Sweden

Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron