Fanns det armborst på Vikingatiden ?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Vidar Halvslak » 21 september 2011, 07:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Sedan finns det en detalj från armborstet som brukar återfinnas när annat är borta är nöten. Nöten var av hårdare material än trä. Ofta ben eller horn, senare metall. Och Gotland erbjuder bra bevaringsförhållanden för horn och ben, så även Öland. Därför har man antagit att garnisonen på Eketorp inte haft armborst får då borde man hittat åtminstone ett trasigt nöt.


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Då de tidigaste armborsten saknade nöt, utan likt Lillöhusborstet avfyrades med stränghak och pinne, vore det väl mycket märkligt om man drog denna slutsats, att garnisonen på Eketorp inte haft armborst, <u>därför att man inte återfunnit några nötter !!</u>

- Nöten kom ju först på 1100-talet !

Snacka om att leta efter fel saker o att dra fel slutsats !!
Vidar Halvslak
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 september 2009, 12:31
Ort: Bhutan

Inläggav Matti » 21 september 2011, 11:34

Snacka om att ha fördomsfull inställning till oss arkeologer.

Det medeltida lagren på Eketorps borg, kallat Eketorp III, dateras till 1100-talets slut samt 1200-talets början. Så nöt kan mycket väl ha funnits då. Dessutom verkar nötet vara äldre än så, då senromerska armborst samt de piktiska, verkar ha haft nöt.

Vidar, arkeologin är inte till för att ensidigt bekräfta vad som står i historiska källor, som på intet sätt är mer värda eller har högre giltighet än arkeologin. Skulle vi bara gräva för att bekräfta historiska källor finns det ingen anledning att gräva. Då sysslar man bara med gammeldags Bibelarkeologi av den typ som gick ut på att hitta och enbart bekräfta det som stod i Gamla testamentet, och ve och fasa om man hittade saker som verkade tala emot den skriftliga beskrivningen av exempelvis Jerikos fall. Att sedan man kan få en bild av hur historien i gamla testamentet utspelade sig i verkligheten och varför de till slut skrevs ned som de gjordes, är lika intressant i sig.

Du vill ha armborst på vikingatiden, verkligen vill det. Det enda resultat du verkar intresserad av är ett positivt resultat. Ett negativt resultat är automatiskt felaktigt i dina ögon. Så egentligen spelar det ingen roll vad vi arkeologer hittar, såvida vi inte bekräftar just din föreställning av det förflutna.

Sorry Vidar, men jag blir faktist sårad av din inställning och vet inte om jag har lust att luska mer i armborstets tidiga vara och icke vara.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 23 september 2011, 07:34

Att armborstet lever ett undanskymt liv efter antiken fram till det dyker upp igen i källorna kan det bero på att vapnet inte var kosher i kyrkans ögon? När rustningarna blev allt bättre fick vapnet så att säga en renässans?

För vikingarna borde inte armborstet varit det perfekta vapnet eftersom det är tyngre än en båge och inte har samma eldhastighet. Bågen är ett bättre vapen vid snabba räder utomlands eller när man pysslar med blodshämd hemmavid.

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Vidar Halvslak » 23 september 2011, 07:51

Väldigt tjat om medeltida Eketorp.
Ämnet handlar om vikingatid.
Leta i vikingatida lager istället så kanske vi finner det ämnet handlar om.

Visst vill jag gärna se armborstfynd från vikingatiden !

Så ut o gräv istället för att chatta på detta forum, här finns inga!
Vidar Halvslak
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 september 2009, 12:31
Ort: Bhutan

Inläggav Canis Lupus » 23 september 2011, 08:16

Hej,

Är det någon som vet var man kan hittta bilder på ett Lillöhusborst ?
Canis Lupus
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 10 september 2005, 14:25
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 23 september 2011, 08:16

Hmmm... det var länge sedan vi hade troll på det här forumet. Kan inte någon vänlig moderator hålla upp ett varnande finger, låsa eller ta bort den här tråden innan den spårar ur totalt med personangrepp och annat tråkigt. Vidar, jag hoppas att du finner det du önskar så hett men med den attityden tror jag knappast du hittar det här...

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 23 september 2011, 09:08

Tänker inte låsa tråden, däremot som vanligt uppmana alla inblandade att respektera varandra och forumets regler.

Vi har alla olika ingångar till den här hobbyn, och så är det med det. Det finns ingen anledning att fälla nedlåtande kommentarer bara för att man har olika inställning till arkeologi/forskning/historia/återskapande/whatever. Diskutera, men håll det sakligt.

/Vix, moderator.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Vidar Halvslak » 23 september 2011, 11:47

Mja, kanske lite het attityd på mej där, men när man spelar offer o häcklar ämnet:, citat Matti: "Som vanligt då. Det brukar ju låta som så att när vi arkeologer inte hittar det folk vill att vi skall hitta så säger man snabbt att vi inte hittat det för att det inte bevarats och så kör folk som de vill i alla fall.
Kanske vi arkeologer skall lägga ned verksamheten."......o inte håller diskussionen till rätt tidsålder, då surnade jag till lite.

Ja, omtag med bättre attityd får det bli!

Bilder på Lillöhusborstet hittar du här : http://armborst.forum24.se/armborst-about42.html

Det är vad man tror (ett ord arkeologer inte gillar, sorry) att mycket tidiga eller vikingatida armborst i skandinavien såg ut.
Vidar Halvslak
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 september 2009, 12:31
Ort: Bhutan

Inläggav Vargman » 23 september 2011, 11:56

Jag gillar länken! Ett jäkligt skönt armborst!

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Vargman » 23 september 2011, 12:11

Kul också att så pass primitiva bågar användes in på 1500-talet. Fast iof så är det en båge som vilken bonddräng som helst skulle kunna tillverka. Sen kan man också småle åt att enthusiasterna på forumet faktiskt begår vapenbrott....

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Micke D » 23 september 2011, 13:37

Det finns väl inte så mycket som faktiskt tyder på att det skulle vara från 1500-talet, men man hade ett uppror i trakten vid den tiden.
Jag har för mig att en troligare datering på detta armborst är någonstans runt 1180. jag har en pdf någonstans om detta, men hittar den inte nu. Jag lägger upp den om jag hittar den igen.
Micke D
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 oktober 2002, 19:51
Ort: Sweden

Inläggav Vidar Halvslak » 23 september 2011, 14:37

[quote]<i>Originally posted by Vargman</i>

Sen kan man också småle åt att enthusiasterna på forumet faktiskt begår vapenbrott....

Vargman! Så fort ett armborst är skjutklart så skaffar ägaren och medlemmen i SÖS naturligvis sedvanlig vapenlicens. [8D]
Vidar Halvslak
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 september 2009, 12:31
Ort: Bhutan

Inläggav Matti » 23 september 2011, 15:10

Jag tog upp Eketorp därför att det var relevant just därför att det är det äldsta arkeologiskt belagda bruket av armborst i Norden. Det är sannolikt danskar eller någon av parterna i tronstriderna som tagit in de nya vapnen.

Det som är intressant är ju att armborstets pilar är annorlunda och därför kan urskiljas från vanliga om man är uppmärksam.

Vad gäller frånvaro eller förekomst av nöt så ville jag med referenserna till senromerska och eventuella piktiska armborst visa att nöten var i bruk redan när vapnet dök upp i Europa under senantiken. Alltså är jag lite skeptisk till frånvaron av nöt som dateringskriterium.

Enklare nötlösa armborst för jakt, exempelvis ekorrjakt, byggdes länge enligt olika principer i norra Sverige in på 1800-talet. Som kuriosa kan nämnas att jag ägde ett sådant som barn på 1980-talet.

Jag anser att man inte brukade armborst i norden undervikingatiden därför att man inte har något av mig kännt fynd av vare sig nöt eller framför allt pilspetsar av en storlek och typ som kan misstänkas tillhöra armborst. Med det inte sagt att nordbor inte kännt till vapnet, exemmpelvis från Bysans, men de såg inget behov. Armborstets fördelar framför pilbågen är ju styrka, möjlighet bära det laddat samt att det är lättare att lära sig skjuta med det. Men de flesta i norden torde ha vana vid att bruka pilbågen, som hade högre eldhastighet och var enklare att tillverka. Dessutom var de flesta krigare orustade, sånär som på skölden, så behovet av genomslag övervägde inte behovet av eldhastighet.

Det är intressant att notera att romarna, som inte var sena med att anamma nya vapensystem, sånär som på enstaka förband verkar ha sett armborstet, arcuballista, som främst ett jaktvapen. Och vid jakt spelar eldhastighet mindre roll, då man oftast bara får ett skottillfälle. Desstum är det bekvämt att ha pilen i ständig beredskap.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vidar Halvslak » 27 september 2011, 09:20

Det ligger något i detta Matti; att den innovativa nöten "försvann under lång tid är i sanning märkligt.
Det kanske inte är så självklart att de tidigaste armborsten var nötlösa som t.ex. Josef Alm anser.

Kan avsaknaden av smidda armborstpilspetsar i vikingatida lämningar kanske bero på att man använde helträpilar, likt finska o samiska fynd ?
Vidar Halvslak
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 september 2009, 12:31
Ort: Bhutan

Inläggav Matti » 28 september 2011, 08:32

Helträ brukas allt som oftast mot pälsvilt och varför enbart bruka vapnet till detta?
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron