Fanns det armborst på Vikingatiden ?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav krakfot » 29 september 2011, 14:23

Fotbygeln från Västergarn som nämns ovan är inte daterad, men jag tror att den är senare. Tillsammans med denna hittades även en spännhake/krok som suttit i bältet och en nöt. Dock hittades inget som vi kunnat tolka som avtryckare till detta. Om det beror på att denna är borta, var av t.ex trä eller att den har en konstruktion som vi inte känner till kan jag inte svara på.

Vad gäller vikingatida armborst så är detta mkt svår fråga. Vist kan jag hålla med om att det borde funnits och de finns omnämnda i sagorna, men har de varit helt i trä så kommer vi ha svårt att hitta dem. Å andra sidan så skulle troligen själva piggen som trycker upp bågen mkt väl kunna vara av ben eller horn men skulle vi arkeologer känna igen denna? (Historiska museets samlingar är t.ex full av "stigbyglar" som egentligen är "fotbyglar". Vad som kan gömmas i övriga feldefinitioner är svårt att avgöra.) Dessutom tror jag personligen att det under denna tid fram för allt var ett jaktvapen och frågan är var/i vilka material skulle vi hitta dessa?

Vidare är armborst inget alternativ till långbågar i en regelrätt strid, pilbågens pilar kar bättre flygförmåga, är snabbare och billigare. Armborstets styrka är där emot träffsäkerheten och denna behövs till ex. vid jakt eller vid belägring av en stad där man måste träffa fiender som gömmer sig i skyttegluggar mm. vid strid på öppet fält är pilregn från pilbågar mkt mer effektivt.

Vad gäller pilspetsar så är jag inte övertygad att vi skulle se skillnad på pilspetsar och armborstspetsar från vikingatid (i jämförelse kan nämnas att pilbågsskyttar och armborstskyttar idag använder samma pilspetsar och tyngder på dessa och variationen beror mer på väder och vind och avstånd mm).

Kort och gott vi kan idag inte komma med annat än mer eller mindre kvalificerade gissningar och antaganden. Samtidigt som vi inte kan säga att det fanns armborst på grundval att vi inte hittat något för det är förmultnat, kan vi inte heller säga att det inte fanns på grundval på att det skrivna som finns måste vara en efterkonstruktion. Det måste förklaras varför armborstet skulle föras in i denna historia i efterhand.
krakfot
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 november 2006, 13:51
Ort: Sweden

Inläggav Fundin » 19 januari 2012, 10:43

Fördelen med armborst är väl ändå mest enkelheten att skjuta. en båge vilken som helst lagrar ju ungefär effektiv draglängd*dragstyrka/2 energi. Detta betyder att en typisk långbåge med en effektiv draglängd på 55-60 cm ger pilen samma anslagsenergi som ett armborst med effektiv draglängd på under 30 cm med dubbel dragstyrka. Med tanke på Barlinderry och Hedeyfynden kan man rekonstruera vikingabågar uppemot 100# eller kanske tom 140#, detta kräver ett 250#-300# armborst för att matchas. Jag gissar att man då hamnar främst i hornbågedivisionen av armborst. Eftersom hornbågar inte var allmänt spridda (men inte okända då de vid denna tid fanns i ungern) kan man anta att eventuella vikingatida armborst hade träbåge, eventuellt senförstärkt. Detta i sin tur begränsar bågen utifrån kompressionsstyrkan i träet och bågens dimensioner. Detta borde betyda att eventuella vikingatida armborst antingen var jaktvapen eller kortavståndsvapen då jag har svårt att se dem som effektiva mot rustat motstånd på längre håll, särskilt när bågar fanns att tillgå.
Fundin
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 december 2003, 09:22
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron