Hur gammal är min kniv?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Hur gammal är min kniv?

Inläggav ruthikarin » 2 oktober 2011, 10:54

Jag har ett knivblad som jag undrar hur gammalt det kan vara på ett ungefär? Är den värd nåt?

Den väger 81gram och är 18,5 cm lång. Knivbladet är 0,5 cm tjockt upptill. Den är lite rostig, vilket framkommer av bilden.
Jag fotade den tillsammans med en penna för att man ska se hur stor den är. Den är hittad på en åker för ca 80 år sedan, av farfar.

All info jag kan få mottages tacksamt.

[img][IMG]http://i1137.photobucket.com/albums/n519/ruthikarin/20110911232.jpg[/img][/img]
ruthikarin
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 oktober 2011, 10:40
Ort:

Inläggav Rabies » 2 oktober 2011, 18:02

Minst 80år... förlåt, kunde inte låta bli. :D
Rabies
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 26 mars 2005, 13:15
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 2 oktober 2011, 21:28

Det är ett välbevarat blad, så det talar nog för en inte alltför hög ålder. Men helt säker kan man inte vara. Blad av det utseendet ser man än idag. Det hade varit intressant att se bladprofilen.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav ruthikarin » 2 oktober 2011, 23:01

Hur tar man reda på åldern då? Gissar man bara, eller använder man sig av någon metod?
Vet inte vad du menar med bladprofil. Den är tunn nedtill. men inte vass längre. Den känns lika vass som om den skulle vara gjord av sten. fast jag antar det är järn?
Om den bara är 100 år måste den väl gå att putsa upp? Hur gör jag då?
ruthikarin
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 oktober 2011, 10:40
Ort:

Inläggav Matti » 3 oktober 2011, 07:34

Med bladprofil menar jag hur den är slipad och eggvinkeln ser ut. Har den en modern profil,med flata sidor där eggen bryter mot de parallella sidorna, eller en där sidorna går ihop till eggen, det vill säga att de redan från bladryggenbörjar gå ihop för att mötas i eggen.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Svart » 3 oktober 2011, 11:53

Om du tänker dig att du hade kapat av bladet (rakt ner från "d" i hälsingland på pennan) och tittade på den kapade ytan, är ytan då formad som en trekant (en fas per sida plus rygg så det blir tre faser) eller med fem faser (två per sida plus rygg).
Det blir bladprofilen.

Hade ingen aning om att det va så invecklat att förklara... Jag fattar knappt själv vad jag har skrivit [:)]
Svart
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 3 oktober 2011, 14:04

Jag brukar i brist på annat använda begreppen "pyramidprofil" och "husprofil". Bladet på bilden ser ut att vara av husprofil (dvs samma sort som den klassiska morakniven). Om så är fallet så är det ganska osannolikt att bladet är vikingatida.

/Ville

http://www.uppsalarus.se/
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Edvin » 3 oktober 2011, 18:28

Det finns faktiskt blad med både trekants- och femkantsprofil från vikingatid men jag håller med om att bladet ser betydligt yngre ut. Svårt att avgöra utan fler bilder men bladet är brett och det ser ut som ett jaktblad. Det skulle kunna vara ett Bruslettoblad men om det är 5 mm tjockt så känns det lite osäkert.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav ruthikarin » 10 oktober 2011, 08:09

Jag tycker bladet har trekantsprofil vilket jag tror framgår av dessa bilder. Bladet är alltså slätt på sidorna och den är inte slipad som en morakniv.
Upptill är bladet nästan 5mm på det tjockaste stället på mitten, och det är 4mm bak och 2mm fram. Den andra grejen som ska va innuti handtaget är ju tjockare där det börjar än vad kniven är.
Den första bilden håller jag bladet upp och ned, och den andra är rättvänd. Är det någon som vill se fler bilder så har jag. Tack så mycket för hjälpen!


Bild

Bild
ruthikarin
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 oktober 2011, 10:40
Ort:


Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net