Lite knivpyssel och annat för järnåldersprojektet

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Lite knivpyssel och annat för järnåldersprojektet

Inläggav Matti » 4 mars 2012, 18:43

Ja, man är ju ingen Edvin precis, men jag tänkte ändå lägga ut mina nya skapelser. Det är en liten täljkniv som smides åt mig 2005 som jag inte fått ändan ur att skafta förrän nu, samt en kniv som jag gjort från en spjutspets jag smide i Gene fornbys smedja på lediga stunder 1998 och som en vänlig smed hjälpte mig att härda ordentligt 2005 (tack Oskar!).

Bild

Allting väldigt basic som synes. Täljkniven har ett skaft av ask och en ändbit av renhorn. järnålderskniven, eller smalsaxen om man så vill, har en bit av rosenstocken från ett renhorn som närmast klingan och även som ändbit. Däremellan finns ett stycke ask och ett stycke al, och mellan bitarna björknäver.

Nu skall det nog till lite mer på smalsaxens fäste, och så måste jag fixa slidor till bägge.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 4 mars 2012, 21:40

Täljkniven ser ut att ha ett smidigt blad. Mitt täljknivsblad blev nog lite långt, dessutom ser greppet på den ut som en penis.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Matti » 4 mars 2012, 23:37

Täljknivsbladet är i det närmaste perfekt. När jag har kniven i handen når tumspetsen precis ut till knivspetsen.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden


Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net