Purjo handskar år 1300

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Matti » 13 december 2007, 15:54

Ja, Anders, jag funderade faktist på det där med nitade ringar. Det behövs inte så fasligt många, och det skulle vara kul med nitade ringar på handskarna och en nitat huva. Gör jag det själv så blir det inte så dyrt.
Men nog tar det lite tid. Dock, såg i en hobbykatalog att det finns små ministäd man kan köpa så utrustningen behöver inte vara så skrymmande.
Ja, fingerhandskar eller tumhandskar. Som bågskytt är ju egentligen inte handskar all, eller fingerhandskar som gäller. Sedan så hade de där Kongshirdvantarna inte undersida, så man skulle nog galant kunna lirka ut fingrarna när man behöver skjuta, för att sticka in fingrarna när det blir slåssadax!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 13 december 2007, 19:26

Samtidigt... om ringbrynjehandskar är tunga nu så var de nog tunga då med. De var säkerligen mer tränade än vi idag är, men själva vikten är ju purjo, så sett.

Edvin: handskarna du hänvisar till är fina, men de känns (utan någon som helst belägg för det) high-tech år 1300!

Det känns dock som att om de skyddade bra då så bör de skydda lika bra idag. Ett svärd hade ju också samma vikt, och det blev lika mycket krosskada av det då som nu... min slutsats blir att handskarna torde ha varit effektiva, varför annars bära dem?
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 13 december 2007, 19:53

Nja... nu är det ju lite skillnad på blankvapenfighting med bluntade svärd och pinnar och riktig vapenlek. Att ringbrynjehandskar finns i det historiska materialet är vi nog alla överens om. Om det sedan lämpar sig speciellt bra till blankvapenfighting är ju en helt annan femma. ;)

För bågskyttar så känns inte heller ringbrynjehandskar helt hundra, jag har för mig att det var ryttarhandskar. Jag är också väldigt osäker på detta så ta det för vad det är... SPQRs handskar är väl framtagna efter korsbetningsmaterialet så de är 1360-tal. Lite sent för dig alltså men det kan ju vara kul att veta vad som finns i (tids)krokarna.

Annars så är handskar svårt att få purjo. Det finns jäkligt lite material från <1300-talet. Dags att leka gissningsleken alltså och kika på bildmaterialet.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 13 december 2007, 20:21

Absolut är det skillnad på blankvapenstrid och riktig strid. Men det handlar fortfarande om att du i grund och botten vill skydda dig. Jag ser inte varför de skulle lämpa sig för riktig fighting, dvs. skydda när det verkligen behövs, men inte lämpa sig när det egentligen inte behövs? Menar du att tyngden blir onödig, eller vad?

Men jag ska se vad tordeman kan säga om tidigare handskar. Men jag vill gärna gå på bildbevis, allra minst.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 14 december 2007, 15:41

Jag tycker verkligen att du ska bygga dig ringbrynjehandskar om du vill. I min personliga erfarenhet så tycker jag att det blir tungt efter ett tag och om jag är trött i armen så slåss jag sämre och osäkrare. Sedan skulle jag påstå att fingerhandskar är bättre än tumvantar, men det är nog mer en vanesak. ;)

Kolla i "Armour from the Battle of Wisby" efter referenser till tidigare handskar, jag har för mig att det finns exempel på 1200-tals handskar där.

Du får visa upp resultatet om du hittar något! Det finns nog fler som undrar över tidiga handskar!
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Alex Nordin » 14 december 2007, 21:55

Jag samtalade lite med prof Dan karlsson för några dagar sedan, han berättade lite om utgrävningen av Tyska ordens befästa hus utanför Klintehamn på Gotland. Bland annat så nämnde han att han hade funnit en stridshandske i plåt, och att den skulle vara från början av 1300talet eftersom borgen övergavs då. Grävrapporten borde inte vara omöjlig att få tag på om du söker i Gotlandica´s databas.

Lycka till.
Alex Nordin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 8 november 2003, 19:03
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 14 december 2007, 23:26

Aha! Det låter mycket intressant!

Men hörni! För mig som bågskytt. Skall jag, för att försöka vara så nära det tänkbara, men ändå vara skyddad hålla mig till enbart vadderade handskar? Jag kan ju knåpa ihop en muza fördet!

Vaderade fingerhandskar borde inte vara så svårt. Jag har ylle och linne, och behöver väl bara ett par svetshandskar för att göra fingervantar. Samtidigt så var den där Kongshirdsdesignen mycket intressant ur bågskyttesynpunkt.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 16 december 2007, 22:00

troligen har du inte handskar när du skjuter utan tar på dig dessa när närstriden börjar. Vi skjuter sällan bössa med stridshandskar då det blir lite knöligt att ladda med dem på.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 18 december 2007, 01:07

Ja, det är ju en poäng! Får se vad det blir. Dessutom har jag ett par något slitna vinterhandskar i fårskinn, med ullsidan inåt. Något säger mig att om jag fick till ett par lager utanpå dem, så har jag ett riktig bra skydd. Varmt med bra.

Vad tror ni om det? Bra för vintern i vart fall!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Frank » 18 december 2007, 04:33

Min erfarenhet av stridshandskar säger mig att man vill ha så lite mellan handflatan och vapnet för att få så bra grepp som möjligt.
Blir det inte lite dåligt grepp med fårskinn? Men visst, om man prioriterar värme för varma vinteruppvisningar så!
Frank
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 december 2004, 20:36
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 18 december 2007, 15:51

Har provat att slåss med fårskinnsvantar på vintern.. varmt och skönt men helt värdelöst om man vill ha någon kontroll på vad man gör med sitt vapen... Om handskarna man har värmer alt utaom just handflatan så är det nog ganska lugnt iaf, man har en tendens till att bli ganska svettig om nävarna oavsett årstid när man slagits en stund. Fast jag är ganska tveksam til om det verkligen blir bra met ett par vadderade fingerhandskar. Det som ger ett got skydd är ju att man sprider ut kraften i träffen genom en vaddering som täcker hela handen. Om man prompt skall ha handskar med separata fingrar så borde det väl egentligen bara vara något liknande visbyhandskarna man bör ha om det är 1300-tal man är ute efter...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 18 december 2007, 15:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Alex Nordin</i>

Jag samtalade lite med prof Dan karlsson för några dagar sedan, han berättade lite om utgrävningen av Tyska ordens befästa hus utanför Klintehamn på Gotland. Bland annat så nämnde han att han hade funnit en stridshandske i plåt, och att den skulle vara från början av 1300talet eftersom borgen övergavs då. Grävrapporten borde inte vara omöjlig att få tag på om du söker i Gotlandica´s databas.

Lycka till.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sa Carlsson månne något om när utgrävningen gjordes? Jag har faktiskt inte hört talas om den alls så antingen är den väldigt ny eller gammal. Skulle vara intresserad av att veta mer om det hela i vilket fall som, men tyvärr är det itne alltid så lätt att hålla koll på det fast man bor på ön... Annars får jag väl ringa honom och fråga...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Johan Käll » 20 december 2007, 01:29

Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Raymund » 20 december 2007, 06:56

En effigy med vad som troligtvis är handskar med fjäll av valbarder:
http://www.flickr.com/photos/roelipilami/1693318709/
En till (daterad till ca 1335, så det är inte helt säket valbarder):
http://www.churchmousewebsite.co.uk/buslingthorpe.htm
En ilumination från 1317(La Vie de Saint Louis):
http://www.spiritualite2000.com/Art/Enl ... 14_jpg.jpg

Det finns fler illustrationer av liknande handskar från perioden runt 1300 men jag har lite svårt att hitta dem online, jag ska se om jag kan på liv i min bildläsare.

/R
Raymund
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 19 september 2002, 20:38
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 20 december 2007, 07:01

stiligt. Frågan är om man vill riskera att få dem spräckta i strid om man lyckas få tag på valbarder...[:p]
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net