Gambeson vid Alsnöhus?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Gambeson vid Alsnöhus?

Inläggav ueb » 27 maj 2008, 09:32

ueb
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 september 2002, 15:01
Ort:

Inläggav Johan Käll » 27 maj 2008, 10:17

Mjaha.. det är ju potentiellt spännande.

Men vad det är rent reellt är ju som de säger, tio lgaer bränt linne. kan lika gärna varit en bordsduk.

Vet man var i slottet det hittats? vet man nått om fyndkontexten?

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Niklas Stjerna » 27 maj 2008, 19:09

Ja, det är helt riktigt så att det lika gärna skulle kunna röra sig om en duk eller något annat tyg som legat vikt eller rullat.

Och det krävs givetvis en noggrannare undersökning för att kunna säga någonting mer om fragmentet. Tills dess får nog rustningstolkningen ses som en spännande hypotes.

Just det här föremålet kommer inte från själva huvudbyggnaden utan från "huset i sydost". Att döma av katalogen verkar den exakta kontexten vara lite oklar. Kanske går det att få reda på mer om man gör lite djupare efterforskningar. De övriga fynden från huset består bland annat av en del pilspetsar, en liten spjutspets, spikar, krukskärvor, diverse beslag mm. Dateringen ser i regel ut att vara medeltid.

Föremålet har inventarienummer SHM 16526:37 (=Grävning 1920:I Schakt 2).

/Niklas
Niklas Stjerna
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2008, 14:02
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 27 maj 2008, 21:56

Då har den ju hittats i kontext med andra vapendetaljer. Det gör det lite mer plausibelt. Vad är tolkningen på vad huset använts till?

Du såg inga spår efter sömmar på det (linnet då..inte huset[;)])?

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 28 maj 2008, 14:17

Jag tycker mig se något som ser ut som stygn med en ljusare tråd på bilden...kan iofs vara skräp eller nåt? Något är det iaf som syns på den högupplösta varianten av fotot.

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 28 maj 2008, 14:29

jag tycker det ser ut som gräsrötter [:D]

Men Niklas har väl sett det på nära håll och kanske vet mer?

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 28 maj 2008, 16:13

Oj oj... svensk potentiell gambe! Vi vill veta mer!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Niklas Stjerna » 28 maj 2008, 18:38

Bengt Thordeman skriver i sin avhandling om det undersökta huset där linnefragmentet hittades (Alsnö hus, sidorna 28-29). Grunden är murad av gråsten utan tegel och själva byggnaden har troligen varit av trä. Golvet har delvis varit belagt med kullersten. Det gick även att se att huset förstörts före palatset, eftersom palatsets palissad hade byggts över husgrunden. Thordeman föreslår att huset kan höra till Sverker Karlssons kungsgård. Det verkar som att linnefragmentet hittats i ett brandlager, men detta beskrivs inte i avhandlingen, och jag vet inte om det hör till själva huset eller om det är senare.

När det gäller sömmar så har jag inte kunnat se några sådana med blotta ögat. Men det är svårt att se tydligt på en del ställen. Jag ska se om jag kan få hjälp av någon kollega som är mer textilkunnig.

/Niklas
Niklas Stjerna
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2008, 14:02
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 28 maj 2008, 22:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Niklas Stjerna</i>
När det gäller sömmar så har jag inte kunnat se några sådana med blotta ögat.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Då var det nog gräsrötterna jag såg... [:)]

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden


Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron