[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Visbyharnesk

Visbyharnesk

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Eric Hejdström » 9 februari 2010, 15:18

Varför skulle båtspik skada din tabard? Dom är inte särskilt vassa och bra mycket snyggare än pappspiken iaf. Men om det är argumentet så håller det med all säkerhet med pappspiken. Det kommer dock inte att bli lika snyggt som smitta nitar eller båtspiken.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Rabies » 9 februari 2010, 21:22

En liten fråga bara.
Är det alltid läder som plåtarna sitter i eller kan de sättas på tyg åxå? Finns det några belägg för det eller nån som testat?
Rabies
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 26 mars 2005, 13:15
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 9 februari 2010, 22:18

Det finns väl inga källor alls som säger att det måste vara läder. Det finns massa bilder där det definitivt ser ut att vara tyg. Skulle tro att många modeller dessutom blir lite smidigare om man använder textila material istället för läder.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Tom Johannesson » 10 februari 2010, 12:03

Är det inte naturligt att anta att det är lite don efter person, d.v.s lite vad man har att röra sig med. Men har jag missuppfattat det om jag förstått att platan är "utvecklad" ur en armoured surcoat (och att det därmed inte alls är ologisk att använda tyg som fäste)?

Men när det kommer till hållfasthet borde väl ändå läder vara mer slitstart än tyg.
Tom Johannesson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 februari 2008, 15:20
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 10 februari 2010, 14:11

Samma slags rustning. Bör inte spela någon större roll alls vad man använder.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Micke D » 10 februari 2010, 17:25

Det har "påståtts" att det någonstans i Thordemans bok nämns att det "nog" finns rester av tyg under några av nitarna, MEN jag har inte själv sett var det i så fall står.

Det borde finnas någon som kan sin Thordeman bättre än vad jag kan.

Brigandinen som bygger på samma princip med nitade plåtar är ju oftast av tyg.
Micke D
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 oktober 2002, 19:51
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 10 februari 2010, 18:35

Har inget minne av att Thordeman nämner just tyg. Men det är ju ganska troligt att åtminstone något av alla de harnesk man hittat var gjort i tyg och inte läder. I tråden om brigandiner så länkade jag till en fransk sida, där ät alla i tyg om jag inte missminner mig.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav looot » 10 februari 2010, 22:11

Får se hur jag gör, kanske använder båtspik ändå. Tack för svaret!

Gill Karl Edgar
looot
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:03
Ort: Sweden

Inläggav Dactylorhiza » 11 februari 2010, 00:57

Hej! Jag har nyligen läst lite om de rustingar som användes i slaget vid Visby 1361 och har en fråga:

Hur stor andel av soldaterna i de två arméerna tror ni hade någon sorts rustning av metall, d.v.s. ringbrynja eller annan metallrustning?

Hade alla bönderna sådana rustningar eller var det bara några stycken, och samma sak med den danska armén om ni tror att alla danska soldater hade ringbrynjor/metallrustningar eller om det bara var adelsmän och rikare soldater.

Eller om ni inte vet så mycket om det slaget, vad ni tror i allmänhet om andelen rustningsklädda soldater i den tidens arméer.
Dactylorhiza
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 februari 2010, 16:27
Ort:

Inläggav Dactylorhiza » 11 februari 2010, 13:50

Nyss hittade jag iofs följande i boken "Visby 1361 - Invasionen" av Gun Westholm angående böndernas beväpning:

"Men många saknade både svärd och rustning. En väl vässad yxa eller ett egentillverkat spjut fick duga och en jacka av kraftigare och segt läder kanske gav lite skydd."

Det var som jag misstänkte att inte alla bönder hade metallrustningar. Däremot skriver hon om danskarna:

"De moderna rustningarna som den danska invasionsarmén bör ha burit 1361 bestod av stålhjälmar som lämnade mer eller mindre fritt för ansiktet. De beridna hade heltäckande rustning från hjässa till fot, medan fotfolket bar kraftiga harnesk med stora plåtar och även benskydd."

Gott och väl men min fråga är om verkligen alla danska soldater bar sådana rustningar eller om det bara var de mer välbärgade. Jag tycker det verkar osannolikt att utrusta en hel armé med metallharnesk. Vad tror ni?
Dactylorhiza
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 februari 2010, 16:27
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 11 februari 2010, 14:02

Jag har boken och har läst den och de ytterst få sidorna som är skrivna om själva slaget är under all kritik. Finns inget vettigt källmaterial alls att grunda antagandena på. Med tanke på att det var straffbart att dyka upp vid mönstring utan de vapen som lagen föreskrev så tror jag inte att bönderna var så vansinnigt usla som alla böcker ger sken av. Kanske bara var så att dom fick rejält ed stryk helt enkelt. Vad det gäller den dansk-tyska hären så lär dom haft bra utrustning, speciellt med tanke på att många var yrkessoldater. Vad antagandet att fotsoldaterna skulle haft benskydd är taget ifrån vet jag inte. Det är allmänt känt att fotsoldater gärna struntade i att ha skydd på benen med bättre rörlighet som följd.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Peter » 12 februari 2010, 08:23

Nu är jag verkligen ingen expert på just medeltida lagar, men jag vet att många landskapslagar påbjöd/krävde att hushållen skulle kunna ställa upp med en hel drös olika vapen och rustningsdetaljer, men det är iofs ingen garant för att folk hade det.

Om folk gick man ur huse, kan man nog tänka sig att inte alla hade grejer eftersom lagarna så vitt jag vet bara krävde en uppsättning härkläder och vapen per hushåll. Däremot jag tänka mig att det inte var direkt ovanligt med rustning av något slag; man kan ju dela upp grejerna inom familjen så att ingen går helt orustad. Nu fabulerar jag förstås fritt, och avskyr rimlighetstolkningar, men...

Att precis alla danskar hade mer eller mindre fullplåt tror jag inte mycket på, av flera anledningar. Dels har vi de givna aspekterna - att det var rätt dyrt och att "heltäckande rustning från hjässa till fot" och motsvarande inte riktigt hade kommit på modet bland de bredare lagren. Dels har vi aspekten "det är jobbigt att vara infanterist med billigare typer av benplåtar". Av erfarenhet vet jag att sämre benplåtar är klumpiga och hindrar rörelser. En snabb titt på övrigt källmaterial visar att det inte är direkt vrålvanligt att ofrälse avbildas med benskydd av plåt. Däremot avbildas de då och då med vadderade benskydd.

För att kort svara på dina frågor:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hur stor andel av soldaterna i de två arméerna tror ni hade någon sorts rustning av metall, d.v.s. ringbrynja eller annan metallrustning?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Vad gäller Korsbetningen vågar jag inte vara annat än högst spekulativ, eftersom jag inte kan vidare mycket om detaljerna. Jag skjuter således från höften: sammantaget skulle jag kunna tänka mig att kanske var fjärde-femte bondesoldat hade någon form av metallrustningsdel (brynja eller plata eller hjälm eller handske eller "splintade" rustningsdetaljer). <i>Jag</i> tror att väldigt få hade ett "helt kit".

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hade alla bönderna sådana rustningar eller var det bara några stycken, och samma sak med den danska armén om ni tror att alla danska soldater hade ringbrynjor/metallrustningar eller om det bara var adelsmän och rikare soldater.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Alla danska soldater hade inte hela metallrustningar. Det vågar jag sätta mitt navelludd på. Professionella soldater och adelsmän hade förstås antagligen större andel av sina rustningar i metall än bondesoldaterna, men även om den danska armén sannolikt var bildad av just adelsmän och yrkesfolk (och därmed använde sig av hyfsade metallrustningar i större utsträckning än bondehopen) är jag osäker på att det har betytt att <i>alla </i>danska soldater var bättre rustade än alla bondesoldater på motståndarsidan. Om du fattar vad jag menar.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Eller om ni inte vet så mycket om det slaget, vad ni tror i allmänhet om andelen rustningsklädda soldater i den tidens arméer.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag tror att en god andel av tidens yrkessoldater hade i alla fall hjälm och harnesk. En grupp hade säkert mer än så, och en annan grupp mindre. Rikare adelsmän hade moderna, sjyssta grejer, medan fattigare dito hade lite sämre. Jag har fått uppfattningen att svenska bondehärar överlag var hyfsat välutrustade i normala fall - Korsbetningshären är mig veterligen lite av en "akut-här" där folk tog vad som bjöds.

Matti! Rätta mig!
Peter
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 april 2003, 12:27
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 13 februari 2010, 13:35

Gun Westholms bok är skitbra om upptakten till slaget och politiken runt om. Men själva slaget är dåligt underbyggt, och som jag förstår et inte hon själv som sysslat med utan en annan tjomme som skrivit. Jag skulle inte vilja säga att han bygger det på fria fantasier... så jag säger att han har livlig fantasi istället.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 13 februari 2010, 14:21

Jo, förvisso bra poäng om boken där Johan. Men fortfarande tråkigt att en bok som handlar om slaget 1361 har så dåligt undersökta detaljer kring den militära delen...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav looot » 15 februari 2010, 15:35

Jag tänkte att jag kunde visa hur platan blev. Alla delar är fastnitade, men jag har inte satt fast spännerna än, en bild kommer med den på mig när det är fixat.

Bild

Det var mitt första projekt i stål och vi använde 2mm istället för 1.5mm (det var det enda vi hade), så den väger lite.
Det skall på axelkoppar men då vill jag allt hålla på med 1.5mm plåt.

Gill Karl Edgar
looot
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:03
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron