Klassisk Riddare

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Klassisk Riddare

Inläggav Arngrim » 6 augusti 2010, 15:09

Hej!
Jag håller på att snöa in på korståg just nu, och är sugen på att bygga en helt ny stass :-)

Jag har även en bild i huvudet där en riddare spränger fram och har sådana där läderrektanglar vid axlarna.
Vad heter de?

Jag har dessutom en liten vurm för "sugarloafs", och även om jag läst(var? Det kan vara en ushlig Osprey tyvärr)att de dyker upp vid 1270 så hittar jag inga belägg för det.

Så vad är mitt problem då?
Jo: jag skulle väldigt gärna vilja hitta litet källor till axelprydnadern och sockertopparna, och helst i samma tidsperiod. Om det går att dokumetera till 1291 eller tidigare så vore det grädde på moset.

Hjälp?
Arngrim
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 5 december 2004, 14:58
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 9 augusti 2010, 01:31

Rektanglarna du tänket på kallas "ailettes" på engelska om vi tänker på samma sak. Lite kortfattat om dom finns här: http://www.arador.com/articles/index.html
Scrolla ner förbi rubriken "research" och klicka på "the ailette". Det går tyvärr inte att direktlänka.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Junkie » 10 augusti 2010, 20:57

Junkie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 april 2010, 16:41
Ort:

Inläggav Arngrim » 17 augusti 2010, 11:10

Tackar och bockar, det var precis den informationen jag behövde :-)
Arngrim
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 5 december 2004, 14:58
Ort: Sweden


Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron