Rost!

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Rost!

Inläggav Sand3132 » 18 juni 2011, 18:12

Hej!

Jag har grävt fram min gamla hjälm som legat undanstuvad några år och upptäkt att den är prydd av betydligt mer rost än vad jag minns, så det måste jag ju åtgärda. Därav undrar jag om ni har några tips på hur man får bort rost från sin rustning, hur brukar ni göra? Vad brukar ni använda? Finns det något man absolut inte borde göra/använda? etc.
Sand3132
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 juni 2011, 21:28
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 18 juni 2011, 18:38

För att få bort rost är det dessvärre bara att öppna en öl och plocka fram valfritt slipmedium som gäller. Jag brukar använda mig av lite rostlösare först (5-56, VEIDEC, citronsyra & tapetklister) och sedan är det bara att börja gno tills det är borta. Stålull, en slipsvamp och stålborste är bra att ha hemma.

-------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.audhumbla.se
-------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 18 juni 2011, 18:42

Här på Glimmingehus testade jag och Fredrik att köra med auntentiskt putsmedel. Aska och vatten, samt för mer riv aska, fin sand och vatten. Som putsduk linnetrasa. Fungerar förvånansvärt bra, men mot gravrost är det nog tyvärr så att 5-56 måste fram.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Fengaren » 18 juni 2011, 22:12

Jag brukar köra på vinäger blandat med fin sand, påfört med linnetrasa. Men i ditt fall så är det nog värre och jag håller med ovanstående; svett och modernt slipmedium.

---------------------------
http://fengaren.bilddagboken.se/
Fengaren
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 januari 2008, 21:11
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 23 juni 2011, 18:08

vi använder pulveriserad tegelsten (från Bad- Doberan... där kung Albrecht är gravsatt ;) ) och olja. Eller smör.. vad som för fett som håller det krossade teglet. Funkar utmärkt

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Anders.Krondahl » 23 juni 2011, 19:32

Beror på rosten vad jag använder för borttagnings medel och vad jag vill ha för slutresultat!
En stålborste på borrmaskin så kommer man långt (man får gärna fetta in hjälmen i någon typ av mat olja först med), liksom med en nylonslip duk
Om man vill bli av med mer och djupare rost så är det en låg varv gående vinkel slip med fint slip papper!
Sedan en poler trissa och lite fett så får man upp glansen på den med! :) annars är vinäger blandat med sand (även urin i blandat ibland för bättre effekt) något som använts mycket för borttagning av rost på rustning :) (vet dock ej om det funkar extra bra med urin i, har ej testat det hehe)

___________________________
Min hemsida har nu flyttat address till
www.skanska-smeden.se
Anders.Krondahl
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 september 2007, 07:34
Ort: Sweden

Inläggav swedishwolf » 7 juli 2011, 14:44

det finns konstiga "svampar" som man kan slipa med, finns för både trä och metall i olika styrkor, jag brukar använda det, superlätt, går hur snabbt som helst. när du har svampen (som inte kostar mycket alls) så är det bara att gnugga och slipa av det och sedan torka bort med en fuktig trasa, torka sedan av ordentligt med en torr trasa och smet på lite fett, typ olivolja eller något som stänger porerna och lägger på ett litet lager, vill du vara extra fansy så kan du använda speciellt metall fett/olja.
swedishwolf
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 februari 2009, 15:31
Ort: Sweden

Inläggav Mary-Lou » 10 juli 2011, 11:51

Rostsudd rules!
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav Anders.Krondahl » 10 juli 2011, 12:19

Det som Swedishwolf talar om är vanliga slipsvampar som man köper på Biltema kostar 29,90:- och har 6 olika korn storlekar på de 3 svamparna, finaste är 150korn grit! Nylon slipduken jag talade om som man med köper där har en kornstorlek på 280grit och kostar 24,90:-

___________________________
Min hemsida har nu flyttat address till
www.skanska-smeden.se
Anders.Krondahl
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 september 2007, 07:34
Ort: Sweden


Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron