Vikingatida lamellrustningar

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Vikingatida lamellrustningar

Inläggav Glapojke » 21 februari 2012, 13:41

Hej alla glada!

Vi har fått för oss att försöka införskaffa lite lamellpansar, men har ytterst svårt att finna bra källor och info, så här kommer lite frågor som jag hoppas inte är för pinsamt enkla att svara på. :)

1. Vad vi kan se verkar det vara Birkafyndet och en rustning från slaget om Visby som gäller, finns det fler nordiska fynd vi missat?

2. Det finns en jäkla massa bilder på vad folk påstår är Birkalameller, men jag har ytterst svårt att koppla dessa till bilder på de riktiga fynden, vilka modeller anses vara funna på Birka egentligen, gärna bildlänkar om någon har.

3. Vad jag kan se verkar de flesta bygga sin rustning så att det ser ut som att slagen ska komma nerifrån, finns det någon anledning till detta förutom Visbyfyndet, och skulle folk bli sura om man byggde det åt andra hållet?

4. Är 1 mm bra tjocklek på plåten i dessa fall, eller ska man upp lite? Vad jag kan se, verkar det vara standard, men Birkafyndet verkar ofta ligga en bit över.

Tacksam för all hjälp!
Glapojke
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 februari 2011, 12:52
Ort: Sweden

Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net