Nån som provat en "medeltidspipa"?

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Nån som provat en "medeltidspipa"?

Inläggav Lise » 9 januari 2012, 12:39

Är sugen på att beställa en Medeltidspipa från Fredmans Musik
och undrar ifall någon på forumet har provat en eller vet någon
som har gjort det? Vill inte gärna köpa "grisen i säcken" [;)]

Lise

PS. Enl beskrivningen ska den inte vara svårspelad.


http://www.fredmansmusik.com/webbshop?cid=111
Lise
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 juli 2005, 22:10
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 9 januari 2012, 17:43

Har inte själv prövat, men har köpt andra grejer från fredmans, och ofta kan de skicka instrumentet till dig på en provperiod så du slipper gris-i-säckköp. Antingen det eller åk och pröva. De är jättetrevliga!
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden

Inläggav ugrash » 11 januari 2012, 20:01

Hejsan

Har oxå funderat på den så kallade medeltidspipan ibland. Jag kan tänka mig att den funkar om man ska spela för sig själv mest på kul men tillsammans med andra eller inför publik är den nog undermålig.
Dessutom är den ju i en lite ovanlig tonart, de flesta skalmejor/cornamuser brukar vara stämda i A och om man vill ha en mörkare stämma i D. Så en medeltidspipa stämd i F (som de inte säger nåt om på fredmans musik är lite ovanligare).

Dessutom är jag lite skeptisk när man lockar med att kalla något medeltidsflöjt, medeltidssäckpipa eller medeltidspipa då det känns som man vill locka köpare utan att ha ett riktigt instrument. Jag köpte en gång en medeltidssäckpipa av samma tillverkare, det krävdes massa jobb att ställa den iordning, byta vissa rörblad justera fingerhål och borduner. Slutligen när allt var så bra man kunde komma var säckpipan ändå onödigt svårspelad då den lätt överblåste toner och gav ostadigt bordunljud om inte trycket var väldigt exakt.

Slutsatsen är: du får troligen ett hyfsat instrument för de 1300kr du betalar men personligen skulle jag hellre betala 2200kr och få en bra skalmeja/cornamuse ifrån en välkänd tillverkare istället. Behöver du tips om tillverkare så hjälper jag dig gärna.
ugrash
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 4 januari 2009, 16:15
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 14 januari 2012, 18:34

Jag håller med i stort, man kan köpa mycket bättre instrument än denna, men man ska inte tro att det är en dans på rosor att spela på något sådant här instrument, oavsett byggare. Man bör vara beredd på att kunna bygga egna rörblad eller pilla själv i stor utsträckning eftersom det inte finns någon ordentlig rörbladsstandard. Jag har själv spelat säckpipor av olika slag i 5 år nu, och det gör livet mycket lättare att kunna modda. Min pipa som jag köpt av en renommerad tysk byggare kräver konstant pill och omvårdnad. Annars låter den inte bra.

Men slutligen Lise: Beställ och pröva eller åk och pröva. Fredmans är seriösa och kommer inte försöka pracka på dig nåt du inte vill ha.
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden

Re: Nån som provat en

Inläggav Träblås » 15 augusti 2014, 23:39

Jag har en! Plastroret som den kommer med ar kasst, sa ska se om jag kan hitta ett traror som funkar. Men den ar helt klart spelbar, om an valdigt tyst. 1700 bagare ar i överkant, jag betalade £60 fran en UK ebay store.
Träblås
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:18
Ort: United Kingdom


Återgå till Historisk musik och dans



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron