Vikingatida musik och dans!

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Vikingatida musik och dans!

Inläggav Inger » 9 januari 2008, 19:28

Hej!
På såväl vikingatida som medeltida marknader brukar det finnas härlig musik och dans. Finns det egentligen några exempel kvar på vikingatida danssteg? Dans och musik har ju alltid förändrats - så är det därför ok att använda sig av medeltida danser på en vikingatida marknad?
Har sett att det är flera medeltida dans-och musikgrupper som även är med och visar upp sig på seriösa vikingamarknader. Det verkar inte finnas så många som inriktat sig på vikingatida musik/dans men är glad om ni kan ge mig förslag!
Inger
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 1 januari 2008, 22:08
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 9 januari 2008, 20:45

De äldsta bevarade dansstegen är från 1500-talet. Det är nedtecknade beskrivningar av vilka steg man ska ta till olika låtar. Vill man komma tidigare än så får man kombiniera senare tiders danser och nutida folkliga danser med de bilder som finns på dansande människor, och dansa till en låt från den tid man vill rekonstruera. Tyvärr tror jag inte det finns några vikingatida låtar bevarade heller, så det blir nog ganska svårt.

Jag skulle till en vikingamarknad satsa på färöiska folkdanser. De har dansats "länge" och har en känsla som borde passa ihop med våra tiders vikingareeanctment. Kompani bastard borde nog kunna mer om dem.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 10 januari 2008, 07:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

De äldsta bevarade dansstegen är från 1500-talet. Det är nedtecknade beskrivningar av vilka steg man ska ta till olika låtar. Vill man komma tidigare än så får man kombiniera senare tiders danser och nutida folkliga danser med de bilder som finns på dansande människor, och dansa till en låt från den tid man vill rekonstruera. Tyvärr tror jag inte det finns några medeltida låtar bevarade heller, så det blir nog ganska svårt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det beror ju helt på hur man tolkar medeltida låtar. Det finns ju musik nedtecknat, men om det lät då som vi får det att låta nu är ju svårt att veta.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 10 januari 2008, 11:42

Oj, jag skrev fel. Menade att det inte finns några vikingatida låtar bevarade. Inte medeltida. Jag ändrar i mitt första inlägg.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Per Runberg » 12 januari 2008, 22:51

Som med det mesta annat från vikingatid finns det inga fullständiga svar. Några notnedteckningar finns inte att tillgå och alla som man skulle kunna fråga är sedan länge döda.

När jag "rekonstruerar" vikingamusik så utgår jag från de instrument som finns bevarade i fynd, bilder och beskrivningar. Vissa instrument kan ge fingervisningar om skalor, omfång, klanger och ljudstyrka. Sedan har jag kombinerat det med de element som jag anser vara essensen av skandinavisk musik. Jag har själv en mycket fast rot i svensk traditionell folkmusik och dessutom en djup studie i norsk dito. Vissa element som assymetrisk tretakt, 6/8 takt, vissa tonaliteter och melodityper verkar vara vitt spridda och av mycket gammal härkomst i skandinavien samtidigt som de är ovanliga i övriga världen. Detta kombinerat med en hel del intiution och känsla ger mig en bild av hur jag uppfattar vikingamusik.

/Per Runberg
bl.a. musikalisk rådgivare till Kompani Bastard
Per Runberg
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 8 mars 2006, 17:40
Ort: Sweden

Inläggav AlbertJansson » 13 januari 2008, 10:55

Här är någon som har lite teorier om möjliga vikingatida melodier: http://www.lienet.no/Vikings.htm
AlbertJansson
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 januari 2008, 12:43
Ort: Sweden


Återgå till Historisk musik och dans



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron