Barockmusik på nyckelharpa... - skiva sökes.

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Barockmusik på nyckelharpa... - skiva sökes.

Inläggav V-kaos » 4 december 2009, 13:14

Minns att en av mina lärare på Skeppsholmen hade en skiva där barockmusik framfördes på nyckelharpa. Har inte hennes kontakt här för tillfället så jag tänkte slänga ut en fråga här och höra efter om någon kan tänkas veta titeln på denna?

Tidig musik, Akademisk ridkonst, Historiskt hantverk, Gamla goda provokatörer som Bruno, Montaigne, Rabelais osv...
V-kaos
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 december 2009, 17:16
Ort: Portugal

Inläggav Christer Furberg » 6 december 2009, 20:06

Ett förslag är From Castle and Cottage med Torbjörn Näsbom och Andreas Edlund.
Det kan också ha varit L'agreable med Kersti Macklin.
Eller nåt med Marco Ambrosini.
Eller Johan Hedin.
Kan du var lite mer precis än "barockmusik"?
/C
Christer Furberg
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 januari 2007, 09:28
Ort:

Inläggav V-kaos » 7 december 2009, 15:10

Ah, det finns så pass många som försökt sig på det alltså?
Har för mig att den här skivan hade något dylikt i titeln och var en blandning av barockmusik från olika kompositörer. Så... tyvärr har jag inte mycket mer info än så. Men jag ska absolut kolla upp de personer och titlar du skrivit om här. Jag hittar säkert något jag tycker om bland det.

Håller för övrigt med att "barockmusik" inte var en särskilt upplysande sammanfattning, men minns ärligt talat inte någon specifik kompositör utan minns bara att jag gillade konceptet och de få spår vi lyssnade på för nu 6 år sedan...

Oavsett så tackar jag för tipsen. [:)]

<h5>V-kaos gillar tidig musik, akademisk ridkonst, historiskt hantverk och gamla goda provokatörer som Bruno, Montaigne, Rabelais osv...</h5>
V-kaos
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 december 2009, 17:16
Ort: Portugal

Inläggav Christer Furberg » 7 december 2009, 20:54

Om det var för sex år sedan var det nog inte Näsboms platta, den är nyare än så. Skulle gissa på Kersti.
Lyssna gärna på vår grupp The Dancing Masters, där Per Runberg som är aktiv här spelar bland annat nyckelharpa.
Vi spelar barockdanser med folklig attityd.
http://www.myspace.com/thedancingmasters
(Får brasklappa lite om ljudkvaliteten, men vi samlar oss för en "riktig" inspelning.)
Christer Furberg
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 januari 2007, 09:28
Ort:


Återgå till Historisk musik och dans



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net