Bagpipe chanter

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Bagpipe chanter

Inläggav coltrain » 9 januari 2010, 15:33

Tänkte jag skulle börja med säckpipa så jag började med att köpa en chanter och ett trä reed. Men när jag ska spela så måste jag blåsa sönder lungorna för att få ljud sedan så håller ljudet inte i sig utan det liksom hackar sig fram och låter som om jag mördar en katt.
Är det nån som vet vad felet är. Är det reedet eller chantern eller vad är det?
Tack på förhand!
coltrain
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 januari 2010, 15:23
Ort: Sweden

Inläggav frostflickan » 10 januari 2010, 20:05

Att stämma säckpipor är en konst. Vill du ha bra tips så kika in på piping.se/phpBB2 det är ett forum för folk som håller på med irländsk musik, säckpipor eller borduninstrument i allmänhet.
frostflickan
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 mars 2006, 20:37
Ort:

Inläggav ugrash » 20 februari 2010, 18:04

Håller med. Gå in på piping.se där finns många som kan ge dig hjälp.

Jag har spelat GHB (Great Highland Bagpipe) i cirka 2år men tror direkt jag vet vad du har för fel. Hur trögt det är att blåsa har inget med chantern att göra.

Du har ett för hårt vassrör, därför är det oerhört trögt, det verkar även vara för smal springa på öppningen. Jag brukar lätt blöta vassrören och se om det går bättre. Du kan även som sista utväg försiktigt slipa jämte över hela rörbladet, då blit det mer lättblåst.

Du kan även köpa plasrörblad till PC (Practise chanter) dessa fungerar på lägre tryck, ger svagare ljud och håller längre.

Lycka till!
ugrash
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 4 januari 2009, 16:15
Ort: Sweden


Återgå till Historisk musik och dans



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron