knäppslejfsko från Skoboken

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

knäppslejfsko från Skoboken

Inläggav Eva Andersson » 26 mars 2003, 08:05

Hej!
Jag undrar fall det är någon som gjort knäppslejfskon från Skoboken? Om man tittar på markeringarna var man ska sätta ihop de olika bitarna är avståndet från C till D olika på de bitar som ska sättas ihop. Hade det varit tyg hade jag gissat på att rynbka ihop det, men jag tror inte mycket pådet som lösning med 1,5 mm skinn.
Är det en felritning? Det står inget i instruktionerna om att rynka och det verkar högst märkligt.
Då min fästman ska göra såna till mig så vore hjälp mycket välkommen.

Eva
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 26 mars 2003, 10:29

Hej!

Skobokens mönster är inte perfekta, har jag hört många säga. Förklaringarna kan vara många till skillnaderna i mönsterpassningen (efter en enkel mätning har jag konstaterat att omkretsen på sulan är 64 cm och omkretsen på ovanlädret är 67 cm och utgår från att du menar denna skillnad):

- om man lägger in en bes förstoras sulans omfång något.
- syr man i kraftigt läder förminskas ovanlädret något.

Lösningen på problemet är nog enklast att sy hela skon fram till "d" och sen efter provning ta bort det som inte behövs, det kan röra sig om någon centimeter. Modifiera sedan mönstret till sko nr två!

/Henrik Summanen
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Eva Andersson » 26 mars 2003, 11:57

Nja, jag kan ha sagt fel namn på skoeländet. Det här är en sko med en slejf över foten och som har ett ovanläder som består av två delar (förutom hälkappan). Det ena är nästan hela ovanlädret och det andra är en vagt triangelformad bit som ska sys ihop med resten av ovanlädret och det är mellan dessa två som det inte stämmer. Sulan har vi inte ens ägnat oss åt än.

Eva
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 26 mars 2003, 12:35

Det är rätt sko, men jag förstår inte vad du menar. Vilken sträcka är det som inte stämmer?

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 26 mars 2003, 12:47

Skor blir oftast bäst om man stramar åt ovanlädret i hälen och makar det vid tån. Detta blir lättare om man låtit lädret (alla delar av skon) ligga i blöt över natten. Man ska dock skära ut delarna innan. Uppblött läder kan förvaras i en plastpåse i kylskåpet. Blir det för torrt när man arbetar med det så är det bara att doppa ner det i vatten en stund och sedan låta det ligga i kylskåpet ett tag: Det bör dock inte ligga för länge (jag brukar ha det i kylskåpet i max en vecka) då det kan börja mögla. Om man syr med linne tråd så kan tråden försvagas av att vara blött för länge. Blött läder expanderar, så man ska tänka på att dra åt lite extra när man syr i det så att sömmen inte blir gles när skon torkar.

Var även noga med att ha styvt läder i hälen och att skära ut hälkappan åt andra hållet i lädret så att uttöjning av hälen minimeras. Hälkappan ska vara i styvt läder. Läder är mer töjbart åt djurets sidor än längs med och buken är mer töjbar än ryggen. Både sula och ovanläder skär jag ut längdsmed lädret, men hälkappan åt andra hållet. Jag skär så att nederdelen av skon är så nära ryggen som möjligt och använder buken till skaft, där det inte behöver vara lika slitstarkt. Använd inte ljumskarna till skor, då detta läder är alldeles för töjbart. Alla sömmar stadgar upp skon och gör att dessa delar inte töjs längdsmed sömmen.

Just knäppslejfskon har ju en liten del som ska sys på på sidan av skon. Om man syr dit denna del genom att lägga den ena biten på den andra och syr igenom båda delarna så försvinner det ca 1-2 cm. Det är så det är beskrivet i boken att man ska sy om jag inte missminner mig. Om man däremot lägger läderbitarna sida vid sida och syr med t.ex. en osynlig söm så som man oftast gjorde under medeltiden, så bör inte mönstret passa lika bra utan då får man nog kapa av kilen en bit.

Börja sy skon i hälen och sy sedan åt vardera håll. Maka vid tån. En bes är verkligen att rekommendera, då denna förlänger skons livslängd och ger en vattentätare sko. Besen var under medeltiden oftast enkel, alltså inte dubbelvikt. Den var även ofta så bred att den la sig en bit upp med ovanlädret och där med tog de skador som annars skulle drabba ovanlädret.

Ett litet tips när man syr i läder är att man kan trycka ner sylen i bivax för att få den att glida bättre i lädret. En bit bivax är även bra för att få bättre grepp om nålen, och man kan med fördel trycka dit en bit vax på sidan av sylskaftet så rullar inte sylen ner från bordet så lätt. Jag har en bit vax som står stadigt på bordet och som jag sedan sätter mina verktyg i så jag vet vart jag har dem och de hela tiden är smorda.

Använd inte kromgarvat läder i skorna, då detta inte bara är giftigt och otidsenligt utan även beter sig på ett helt annat sätt än naturgarvat läder. Jag tycker själv att det till medeltidsskor passar med ovanläder som är mellan 1,2-1,5 mm tjockt. Jag föredrar nötskinn som är 1,4 mm tjockt. Till sula använder jag ett nötskinn med 5-6mm tjocklek.

En bra sida för bl.a. sömmar är: http://www.mittelalterschuhe.de/

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 26 mars 2003, 12:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Nja, Det ena är nästan hela ovanlädret och det andra är en vagt triangelformad bit som ska sys ihop med resten av ovanlädret och det är mellan dessa två som det inte stämmer. Sulan har vi inte ens ägnat oss åt än.
Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu tror jag att jag förstår vad du menar. Det ska helt enkelt vara en bit av kilen som inte ska vara i hopsydd med några andra bitar på ovansidan. Det ska vara något litet "e" någonstans på mönstret till kilen. Där ska man sluta sy.
Är det detta som är problemet?

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Eva Andersson » 26 mars 2003, 13:14

Ja det är ett e på den stora biten och en på den lilla och likaså ett d på båda bitarna och om de ska mötas på det ena stället blir det jäkligt svårt att få det att mötas på det andra. Men jag kanske helt enkel får ta bort en del av det hela, jag hade tänkt sy på det mer medeltida sättet där skinnet läggs kant i kant för så gjorde jag sist jag gjorde skor.
Eller jag och jag, det är ju Rickard som ska göra det [:)]

Eva
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 26 mars 2003, 13:38

Jag kommer ihåg att första gången jag skulle sy denna modell så hadde jag problem med samma sak. Har för mig at jag hadde vridit den lilla biten fel men insåg detta innan jag sydde och då löste det sig.
Men du kan ju ringa så går förklaringarna kanske bättre.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 26 mars 2003, 15:45

Eva,

E:et på ovanlädret sitter för nära d:et. Strunta helt enkelt i det, det är d:et som är viktigt.

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden


Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net