Afsmitning af læderfarve.

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Afsmitning af læderfarve.

Inläggav Mikkel Frederiksen » 15 februari 2010, 20:05

Hjælp mig!

Når jeg syer middelalderpunge syer jeg dem med vrangen ud. Det går som regel godt, men de sidste par gange har det voldt mig en del problemet.

Problemet er at pungen og de små lommer på forsiden af pungen ikke har samme farve. Når jeg gør pungen våd for at vende den, smitter farven af på lommerne.

Jeg har forsøgt med at vaske læderet efter at have farvet det, samt at give lommerne en god portion fedt inden jeg gør pungen våd for at vende den. Men farven smitter stadig af.

Problemet opstår både når jeg bruger alm. lædersværte og når jeg bruger farvning med jern.

Så nu ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre. Har folk nogen forslag?
Jeg er efterhånden træt af at lave lappeløsninger og lave mit arbejde om.
Det irriterer mig også at jeg har lavet masser af punge, hvor det ikke er sket, men at jeg ikke kan huske at have gjort noget anderledes.

Bild
Mikkel Frederiksen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 juli 2007, 22:13
Ort: Denmark

Inläggav Eric Hejdström » 15 februari 2010, 23:58

Jag har råkat ut för exakt samma sak. Det beror säkerligen på lädrets yta. Ibland har inte det svarta från järnoxidbadet färgat av sig alls och ibland jättemycket. Även om det ofärgade skinnet kommer från samma bit ursprungligen. Borde det inte gå att fetta in ytan innan man lägger utsidorna mot varandra för att sy ihop? Då tränger ju vätan igenom från insidan så det går att vränga iaf. men utan att färgen kommer åt ytan. Om det kryper igenom ändå så måste det ju vara så att det helt enkelt tas upp för mycket genom stygnen.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:


Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net