Hur lång tid tar det att sy medeltidsskor?

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Hur lång tid tar det att sy medeltidsskor?

Inläggav Arild Krake » 20 oktober 2010, 22:58

Hej jag skrev i en annan tråd om hur lång tid det tar mig att sy ett par medeltidsskor. Efter ett av svaren började jag undra över hur lång tid det tar för andra att sy medeltidsskor. Jag skulle bli glad om ni vill dela med er av era erfarenheter.

-Jag har kommit ner till ca 2 timar att göra ett individuellt mönster efter tagna mått.
-Utskärning kan nog ta ½ timme
-De enklaste ovanlädren syr jag nog på minst 3 tim.
-Sula med bes 8timmar paret.
-vändningen tar minst en ½timme

Det sätt som jag gör skor på är som följer.
Jag utgår från måtten på den som ska bära skorna och gör sedan ett mönster av dessa. Skiljer sig storleken på höger och vänsterfot allt för mycket så tillverkar jag ett mönster till var fot. Mönstren baserar jag på arkeologiska fynd men måtten ändras för att passa den som ska bära dem.
När jag syr så använder ag lintråd som är uttunnad i ändarna och där fäster jag sedan svinborst som jag använder för att föra tråden genom de sylade hålen. Detta gör att jag inte behöver göra hålen så stora och där med blir sömmen tätare. Sömmen som jag gör på ovanlädren (ovandelen av skon) syns inte på utsidan av skon. Jag syr dit förstärkningar och hälkappa på ovanlädret.
Sulan sys så att tråden går ut på sidan av sulan så när man sedan vänder skon åt rätt håll så syns inte sömmen från utsidan. Jag lägger en bes (läderrem) mellan ovanlädret och sulan för att få en tätare söm och för att skydda ovanlädret.
När allt är färdigsytt så vänder jag skorna så att rätt sida kommer utåt. Om någon har något tips för att vända skor på ett enkelt sätt så tar jag gärna emot tips.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Sofia B » 21 oktober 2010, 18:55

Jag vet inte hur lång tid det tar exakt, eftersom jag inte någonsin sitter och syr hela dagar i sträck, men jag har nog höftat på att det tar ett par arbetsdagar för ett par. Lite beror det förstås på hur man räknar. Jag brukar inte göra skor efter individuella mått,vanligtvis. Sulan kan jag förstås anpassa beroende på om foten är bred eller smal osv, och viss anpassning gör jag för hög fotrygg, men jag håller inte på och detaljmäter. Och all mönsterkonstruktion tar ju ändå tid, och varje ny modell innebär risk för misslyckade varianter som också givetvis tar tid i anspråk. Som snabbast har jag väl sytt ett par utan kantningar och med enkel sula på någonstans runt fem timmar tror jag. Men hur kan utskärningen ta så lång tid? Hursomhelst om du höftar 14 timmar paret tycker jag att det låter helt rimligt.
Sofia B
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 januari 2007, 19:26
Ort:

Inläggav Lillith » 22 oktober 2010, 01:19

Jag vet inte riktigt hur många timmar jag tar på mig totalt, det beror bland annat på skicket mina händer är i eftersom jag vissa dar har problem med värk.
Men jag kan direkt säga att jag syr ovanläret på mindre än tre timmar. Jag använder dock oftast väldigt smidigt skinn som är lättarbetat och lättsytt. Jag syr med köttstygn så att lädrat ligger kant-i-kant i skarven. Hälförstärkning och sånt syr jag också "innuti" skinnet så att narven inte punkteras.
Men då snackar vi helt klart enkla ovanläder. Ska man på med en massa dekorationer eller sy skor av en sjuk massa olika delar och grejer kan det ju ta hur lång tid som helst.
Åtta timmar för att sy ihop ovanläder och sula med bes kan nog stämma ganska bra (an bra dag i alla fall). Men det beror ockå mycket på skinnet. Jag brukar skärfla besen för att få ner materialmängden, men sulan syr jag precis som du (om jag uppfattade dig rätt) med en söm som går från sulans köttsida och ut genom sulans kant. Känner jag mig ambitiös försänker jag sömmen som hamnar innuti skon för skona den. Annars gör en innersula i ull också jobbet.
Jag syr normalt nätta skor utan att använda läst och för det mesta är skinnet smidigt nog för att kunna sys torrt. Jag blöter först när skorna ska vändas. Riktigt en halvtimme tror jag inte det tar, men jag har å andra sidan inte klockat det.
Att skära ut tar nog däremot betydligt mer än en halvtimme för mig. Men jag får å andra sidan ofta pausa och vila händerna. Vissa lädertyper kan jag inte alls skära själv utan måste tvinga någon stackars hantverkspolare att hjälpa mig med.

Mönster gör jag rätt fort. Kanske en halvtimme för att anpassa ett befintligt mönster eller principskiss till en ny fot. Ska jag konstruera det från noll tar det kanske en timme.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 22 oktober 2010, 11:57

Utskärningen tar den tiden då jag till sulorna använder ett ekbarkgarvat skinn som är väldigt hårt att arbeta i.
Sofia B, 5 timmar för ett par skor är ju jätte fort. Vad syr du för sömmar då?
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 22 oktober 2010, 12:05

Svårt att säga. Ny på detta. Beror väl på vad man väljer för läder i olika delar. Jag hade getskinn som ovanläder och det gick fort att sy ihop det. Sulorna var en annan femma, och då hade jag inte ens bes. Men då jag gjorde det i omgångar så vet jag inte. En sak är dock klar, jag syr inte klassisk skomakarsöm utan fram och åter.
skulle vara intressant och veta hur långt tillbaka i tiden den typiska skomakarsömmen dateras, och hur långt fram alternativa sömmar brukas.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 24 oktober 2010, 14:27

Jag sydde ett par låga hedebyskor förra året och jag tror att det tog en kväll per sko ungefär att sy dem, alltså runt tio timmar paret mellan tummen och pekfingret inlusive tillskärning efter färdigt mönster och vänding. Då syr jag skomakarsöm men jag har ingen bes. Det är nog väldigt olika hur effektiv och snabb man är.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Åsa vävare » 24 oktober 2010, 16:04

Jag har följt diskussion på båda trådarna om prissättning och antal timmar.

Edvin sätter fingret på en viktig punkt - hur snabb man är. Och det hör till stor del ihop med hur van och tränad man är. Den som sytt många par skor har med all säkerhet fått upp en viss hastighet på de olika momenten. Den som bara sytt några par tar det längre tid för. Förhoppningsvis så stiger också skickligheten och kvalitén med vanan!

När man då ska sätta pris på ett par skor - ska man då utgå från vad en tränad hantverkare behöver i antal timmar, eller från vad man själv verkligen användt för antal timmar även om man då inte är så tränad?

På något sätt borde prissättningen bero på ett rimligt antal timmar för den som är tränad att sy skor. Och olika för olika sorts skor. Inte bara på vad som är en rimlig timpenning. Även om det skulle innebära olika timpenning för en nybörjare och för en yrkesutövare.

Om man tar exempelet från mitt yrkesområde så skulle en prissättning helt på antalet timmar kunna innebära att en nybörjare i vävning skulle ta ett kanske dubbelt så högt pris för samma väv som jag tar, som har vävt i 30 år och då fått upp en hastighet i alla olika moment. Knappast rimligt att räkna så.

Vi är några vävare, yrkesvävare, som diskuterat just det här vad som är rimlig tidsåtgång i de olika momenten i vävning. När ni nu diskuterar tidsåtgången för ett par skor, vore det spännande om ni också tar med i beräkningen hur tränade ni är.

Kaniken sydde ett par skor i somras, hans första par som han inte är nöjd med, och tyckte Edvins timberäkning verkade rimlig. Fast han är inte där än!
Åsa vävare
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 21 augusti 2003, 22:17
Ort: Sweden

Inläggav Sofia B » 24 oktober 2010, 17:18

Ludvig:
"Panikskorna" var redan utskurna när jag satte mig i bilen på väg till evenemanget ifråga, så utskärningen räknas inte in i tiden. Det var ett par storlek 37 med enkel sula och bes, sidsnörning (så sidsömmen slapp jag ifrån), sydda med syl och nålar. Jag tror att sömmen kanske är det ni kallar skomakarsöm, dvs de bägge trådarna möter varandra och bildar en serie åttor. Inga kantningar, men hälförstärkning. Jag vet inte exakt hur många timmar det rör sig om, men det hände under bilresan från Båstad till Middeladerscenter. Under matpaus sydde jag inte. Hålen slog jag när vi var framme. Några millimeters stygnslängd.
Sofia B
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 januari 2007, 19:26
Ort:

Inläggav Renika » 25 oktober 2010, 07:00

Åsa har ju satt fingret på den springande punkten! Det är klart att en tränad hantverkare gör saker fortare, och i bättre kvalitet. Men det är fortfarande väldigt få som på en öppen marknad är villiga att betala för vad bra hantverk egentligen borde kosta. Särskilt om det är ett "enklare" hantverk som de kan se sig göra själva (iaf innan de prövat på det...)

http://www.renika.se
Renika
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 24 maj 2005, 11:48
Ort: Sweden

Inläggav Cederqvist » 25 oktober 2010, 08:16

Detta har även diskuterats inom smidet. I den diskussionen kom man fram till att om en "nybörjare" tar 100 till 150 kr mindre i timmen så landar han/hon på ungefär samma slutpris som den erfarne yrkesutövaren. Det menades dock på att det är viktigt att förbereda kunden på att det tar lite extra lång tid. Själv menar jag på att om man inte har snabbheten och skickligheten ännu, så bör man vidareutbilda sig eller "gå bredvid" ett tag till.
Cederqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 4 april 2009, 08:44
Ort: Sweden

Inläggav Sofia B » 1 november 2010, 08:05

Jovisst kan man resonera så, men det spelar inte så stor roll om man sedan faktiskt inte hittar någon som är beredd att sälja ett par 1) bra, 2) HK fjortonhundatalsskor till en för tusen spänn paret. Har man inte råd att betala ett rimligt pris för det arbete som ligger i skorna får man väl lära sig att sy dem själv eller nöja sig med något som är mindre bra helt enkelt. Det är ju simpel marknadsekonomi.
Sofia B
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 januari 2007, 19:26
Ort:


Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron