Ornering av 1300-tals knivslida

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Ornering av 1300-tals knivslida

Inläggav Frej » 7 december 2010, 00:01

Ja jag fick förfrågan i somras när jag fått klart ett par ornerade knivslidor om jag inte kunde göra en liten beskrivning av hur själva mönstringen går till. Absolut, och eftersom nästa medeltidare var planerad under hösten här passade jag på att få lite hjälp med fotandet under det momentet.
Den här gången gäller det alltså slida för en hyfsat enkel kniv med heltånge och ek i skaftet. Nitar i 2 mm koppartråd.

En liten notis först bara. Om jag inte minns fel tolkas flera slidor ur "Knives and Scabbards"(gäller säkerligen för stort fyndmaterial utöver de grävningarna) som att lädret blivit ornerat innan det sytts ihop till en färdig slida. Tror ornamentikens placering på lädret i förhållande till sömmar m.m. föranlett den tolkningen, vilket mycket väl kan stämma. Jag gör inte på det sättet och det av två skäl. Dels för att jag tycker det verkar rätt mycket svårare att nå ett nöjsamt resultat och sedan för att jag inte på något sätt jobbar med någon massproduktion. Många av London-slidorna har gjorts av hantvekare som producerat med en helt annan hastighet och då kan det finnas en poäng i att kunna mönstra lädret snabbt och smidigt liggandes plant framför sig, istället för att som jag ornera på en redan hopsydd slida. Men nog om det!

Bild
Precis som inför skaftningen ritas knivens konturer av så att man har koll på motivets "ram".

Bild
Och där är mönstret uppritat, ur"klippt" samt fäst till det lagom uppblötta lädret med ett par små tejpbitar, varpå mönsret överförs till lädret genom att man ritar upp det på nytt med en blyertspenna.
Använder hellre blyerts än bleck om man nu av misstag skulle trycka igenom pappret, vilket ärligt talat är rätt lätt gjort när det är lite småfuktigt som här. En variant vore förstås att tillverka en liten trä/hornpenna, men då skall man orka göra det också...

Bild
Slog mig i efterhand det kunde vara av intresse att se verktygen så slängde av en bild på dem också. Har någon gång under sommaren/hösten lyckats slarva bort min favorit pautsked så vart tvungen att sno ihop en ny lite snabbt innan jag stack hemifrån senast. Det är alltså den stora klufsen med shuck och kanhända är det en av världens sämre bilder vad gäller skärpa men hur som helst är spetsen på den gamla sylen något stukad och sedan filad/polerad så att den blivit smal och rundad för att inte göra några fula märken i lädret.
Sylen högst upp är kort och gott en syl som används när jag syr en del slidor, men den fungerar också fint till att pauta linjer med.
De andra två används för att göra punkter och prickar med.

Bild
Har tidigare testat att både skjuva pautskeden framåt respektive dra den bakåt över lädret för att skapa mönstret, men det är som att det inte riktigt vill bli bra så. Istället bygger jag upp linjerna genom att trycka skeden ner i lädret tillräckligt hårt för att skada fibrerna så märket inte kan "läka". Det går förstås att trycka för hårt också så stålet går igenom och bildar ett öppet sår, men det skall man inte göra.
Sedan upprepar man helt enkelt tryckandet tills hela mönstret är gjort varpå det är dags att gå över det ännu några gånger för att släta ut de små ojämnheter som bildas. I det här läget går det fint att låta skeden löpa i linjerna, men endast lite åt gången. Försöker man längre partier riskerar orneringen bli otydlig och man måste gå över den igen för att korrigera. Onödigt jobb.

Bild
Partierna mellan djuren brukar jag fylla ut med små prickar för att ge lite mer liv åt mönstret. Vilket också förstås gjorts på originalen.

Bild
Lädret här är förövrigt vanligt vegetabilgarvat utan rårand.

Bild
Ja, å sen ett par dar senare hade slidan torkat och fått sig lite färg.
Det gör verkligen all skillnad den där sista omsorgen man ger den. Mönstret kommer till sin rätt på ett helt annat plan än under tiden man arbetar i det lite smådassigt beiga obehandlade lädret. Kan vara rätt viktigt för ens egen skull att minnas hur det kommer se ut när man väl är färdig med arbetet. Kräver förstås att man redan gjort en sedan tidigare och har att jämföra med :)
Får tacka Karin Edlund så hjärtans mycket för rådigt skött kameraföring!

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 oktober 2007, 20:39
Ort: Sweden

Inläggav Frej » 7 december 2010, 00:05

Sen är det ju det där med terminologi också. Kom på jag använde ordet "pauta" lite här o var och jag vet egentligen inte om den här typen av läderplastik kan ses som pauting, men jag gillar ordet och har inget bättre förklarande så därav det ordvalet.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 oktober 2007, 20:39
Ort: Sweden

Inläggav Mary-Lou » 7 december 2010, 07:41

Tack Frej! Härligt att du delar med dig och snyggt jobb.
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav Anders Lindkvist » 7 december 2010, 08:07

Mycket informativt! Snyggt blev det också!

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Frej » 7 december 2010, 09:45

Å tack skall Ni ha! det är förstås inte lika intrikat mönster :) som på Elins kniv, men samtidigt kanske mer lättöverskådligt just därför.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 oktober 2007, 20:39
Ort: Sweden

Inläggav Fågelblå » 7 december 2010, 11:29

Tjusigt! Själv är jag inte så förtjust i färgat läder ochfunderar på om det grådassiga tråkiga naturlädret med mönster kan bli lika vackert om man hänfaller åt inoljande av lädret ?

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 5 januari 2004, 14:48
Ort: Sweden

Inläggav Frej » 7 december 2010, 12:15

Jomenvisst, olja är helt klart grejen! Saken här är ju att medeltidsnissarna inte riktigt tycks ha haft samma syn på det här med att lyfta fram den naturliga lystern i materialet så som vi gärna gör idag. Snarare att man kladdat på med rejält kontrasterande färger och verkligen brutit av mot våra "ideal".
Sen var det här lädret extra blekt och lite fisigt sådär så kom överens med killen som skall ha den att det gjorde sig bättre i svart.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 oktober 2007, 20:39
Ort: Sweden


Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron