Vikingatida bälte

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Vikingatida bälte

Inläggav Christhoffer » 27 juli 2012, 16:02

Har funderingar på att göra en vikingatida dräkt. Tänkte sikta in mig på 900 tal.

Nu har jag lite funderingar om bälte och bältesväska. Funderar på att göra bälte i läder men funderar på att klä det med linnetyg. Liksaå på locket till väskan.

Är detta helt fel eller finns det några såna fynd?

Christhoffer
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 28 juli 2012, 21:32

Jag vet inget om tygbeklädda bälten men det finns fynd av väskor av tarsolytyp som har haft tyg på locket.

/Ville

http://www.uppsalarus.se/
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Christhoffer » 29 juli 2012, 07:05

Tack för svaret. Då skulle man kunna se det som en kvalificerad gissning att det inte är omöjligt att det funnits tygkläda bälten då.

Christhoffer
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Heinrich H » 29 juli 2012, 09:04

Tyvärr så är det att ses som en <u>okvalificerad</u> gissning.

Att en sak funnits betyder absolut inte att en annan gjort det.
Vill du ha ett klätt bälte så gör det men hävda inte at det är HK.

/Heinrich
Heinrich H
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 20 februari 2004, 10:12
Ort: Sweden

Inläggav Christhoffer » 29 juli 2012, 13:29

Jag kanske var otydlig där. Jag tänkte inte häva att det var HK. När jag gör dräkten vill jag i så största möjliga mån hålla mig till det som är HK. Dvs arkeologiskt material samt samtida bilder och källor. När det inte räcker så får man ju börja fundera på vad som är troligt och inte troligt.

Men håller med dig bara för en sak finns bevisar det inte att nåt annat gjort det. Tänkte mer att om nån fått för sig att klä en väska med tyg så känns steget inte långt till att klä ett bälte. Men skulle jag få bevis på att man aldrig klädde bälten med tyg under den här tiden så skippar jag den iden.

Christhoffer
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Thordrac » 29 juli 2012, 13:49

Vad skulle de praktiska fördelarna vara med ett tygklätt bälte kontra ett "vanligt" i läder? Det känns som att linnetyget borde slitas ut relativt fort i utsatta områden som vid spännet och eventuella väskor och vapenhängen.
Thordrac
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2012, 21:57
Ort: Sweden

Inläggav Christhoffer » 29 juli 2012, 14:24

Inga praktiska alls. Vill minnas att jag hört att man funnit blått linne (nåt jag får kolla upp mer) i det arkeologiska materiallet. Så tanken är i så fall att klä bältet med blått linne och sedan ha tätt med brons beslag på det. Kontrasten med brons på blått borde bli tok snyggt:-)

Christhoffer
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 29 juli 2012, 15:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">[i] Men skulle jag få bevis på att man aldrig klädde bälten med tyg under den här tiden så skippar jag den iden.

Christhoffer
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag förstår hur du tänker, men den sortens resonemang som det du för ovan anses förkastligt av modern vetenskap. Du kommer (som du säkert redan förstår[:)]) aldrig att få bevis för att man under vikingatid aldrig använde tygklädda bälten lika lite som du kommer att få bevis för att man under vikingatid aldrig byggde sjuvåningshus. Brist på bevis är inget bra argument för att bevisa något. Om du vill bygga ett sjuvåningshus och kalla det för ett "i så stor mån som möjligt historiskt korrekt" vikingatida hus så faller det på dig att visa på varför huset borde se ut så snarare än på ett annat sätt. Den bevisföring som vi generellt använder oss av är bildmaterial, skrivna källor och arkeologiska fynd.

Om du vill klä ditt bälte i tyg så ska du absolut göra det (det låter snyggt). Jag håller helt med om att man måste skarva här och där, man bör dock vara medveten om att en spekultaiv dräkt inte är "historiskt korrekt" (jag avskyr den här termen. Kan vi inte bara ta bort den).

Jag leker själv med tanken att klä ett bälte i fiskskinn. Snyggt, coolt men på inget vis mer vikingatida än något annat.


Vänligen,

/Ville

http://www.uppsalarus.se/
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Christhoffer » 29 juli 2012, 16:42

Ok så svaret på frågan är att väska kan kläs i tyg, bälte nej:-) Jag får forska vidare men tills vidare håller jag mig till det.

Christhoffer
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 30 juli 2012, 01:07

Som sagt, det finns tarsolys med tygklädda lock och insidor men inga tygklädda bälten. Däremot finns det hundratals bälten utan tyg. Vill du göra ett vikingatida bälte så färga lädret blått och använd dig av bronsbeslag. De flesta arkeologiska fynden visar på ganska smala bälten, 10-20 mm. Många har bara remändesbeslag och sölja, de flesta i plåt och inte gjutna. Vissa har ströningar, då många och tätt beslaget. Nästan alla har remdelare så gör/köp en sån om du har möjlighet.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Christhoffer » 30 juli 2012, 06:49

Ok så färgat läder skulle vara HK? Tänkte mig en högre stånds dräkt så tänkte som sagt ha rätt rejält med ströningar. Tänkte handla hos Burr.
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Christhoffer » 30 juli 2012, 18:29

Färgat läder vore ju definitivt ett alternativ om det funkar.
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Rickard » 1 augusti 2012, 11:44

Någon som lyckats få fram andra färger än brunt/grått/svart på skinn/läder? I så fall hur?
Rickard
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 februari 2006, 15:53
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 1 augusti 2012, 14:49

Beror väl på garvningsmetod?
Jag har sett barkgarvade skinn som varit ganska röda i färgen, åtminstonne när dom var färska. och glacegarvning ger ju vita skinn, till exempel.
Blått tror jag inte jag har sett på ofärgade skinn, dock. Sånär som på den blekt blågråa färgen ett modernt kromgarvat skinn har innan det färgas, då förståss, men det räknas knappast.

Greejen med att färga skinn (till skillnad från tyg) är ju att vissa pigment reagerar ihop med garvämnena i lädret och det får man ta med i beräkningen. Annars är det teortiskt sett bara att använda lämpligt medie för att få in pigment i lädret. Modern narvsvärta använder någon sorts sprit som pigmenten är lösta i, som trasporterar in pigmenten i lädret och sen dunstar och lämnar pigmenten kvar.
Det är ju möjligt att man anvnde någon liknande lösning för att färga lite mer udda färger, men jag skulle tro att målat läder var vanligare i så fall. Fast kanske inte just på saker som böjd och nöts så mycket som bälten.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 1 augusti 2012, 22:03

Jag har färgat skinn med indigo (och sett indigofärgade skinn traditionellt). På vikingatiden fanns det vejde att tillgå istället vilket borde funka på samma sätt. Jag vet att Kristoffer Wellejus i Carnis har en vackert blåfärgad bältesväska som skall vara färgad på "rätt" sätt för 1300-tal, dock minns jag inte vem det var som gjort den. Snygg i vart fall...

/Martina

http://bomaerkt.blogg.se
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron