Härdat läder

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Martina » 27 oktober 2006, 23:15

Däremot så måste man på något sätt skydda skinnet mot fukt annars blir det mjuk igen. Tänk hundben... :)


/R

Blä! Ett helt fält fullt med redan illaluktande krigare, nu i halvt upplösta, geléaktiga plator... [xx(]
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Vendel » 28 oktober 2006, 00:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>


Blä! Ett helt fält fullt med redan illaluktande krigare, nu i halvt upplösta, geléaktiga plator... [xx(]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Those were the days...[V]
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Svart » 13 maj 2011, 10:05

Här kommer ett trådlyft av rang :)

Jag härdade tjockt koläder till fajtinghandskar såhär:
Klippte ut form, blötlade och mönstrade och stack hål till att sy fast genom på grundhandsken. Sen fick lädret torka ett par dagar innan jag satte nubb i syhålen för att de skulle hålla formen sen in i ugnen på lite under 100 grader. Min ugn är urgammal och temperaturen bara en gissning så jag testade mig fram genom att smälta bivax i ugnen i lagom hastighet.

Sen lade jag in (torra) läderstycken med två lager vaxkaka på till vaxet smälte, tog ut och la på mer och öste upp det vax som runnit av. Repeterade ett par gånger tills inget mer vax gick åt.
Tog ut, formade och fick läder som hårdplast när det kallnat! Mönstret stannade kvar och blev bra.
Svart
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 13 maj 2011, 14:20

Tack Svart! En mycket bra redogörelse. Ger mig vis inspiration...
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net