Bestick?

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav hsummanen » 16 december 2002, 15:04

Den så kallade "vikingagaffeln" har man sannolikt inte mycket belägg för. Även om man har påträffat ett föremål som ser ut precis som detta föremål kan man inte säga om det är ett ätredskap, eller inte.

Jag tror inte att det är en stylos, de brukar vara små och nätta och dyker inte upp i det arkeologiska materialet förrän under senmedeltid, i regel.

Sannolikt handlar "vikingagaffeln" om någon komponent i upphängningen för köksutrustning, som någon del i en nitkonstruktion eller som någonting annat där det är motiverat att ha smitt järn. Jag tror inte att varken vävredskap eller tältpinne är särskilt trovärdigt :)

mvh

Henrik Summanen
hsummanen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 september 2002, 08:50
Ort:

Inläggav Ny Björn » 16 december 2002, 16:17

[:(]

Jag tror liksom Hr Summanen att det vi här har att göra med är ett typiskt re-enactmentmode, skapat för att ersätta en "brist" i fyndmaterialet som somliga inte tycker sig överleva utan. Folk vill leka att de "lever" i en annan tid men de vill fortfarande bruka modernt bordsskick. Att man kanske brukade sig av slika "spetsar" när så krävdes är en helt annan sak - vi kan bara tro, anta och förmoda om det.

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 16 december 2002, 23:13

Jag måste erkänna att jag faktiskt äger en sådan här "vikingagaffel"; jag har en fäbless för "historiska" fakes [;)]. Och vad använder jag den till? Som vikt för att tynga ned mina torkande negativremsor när jag har framkallat film!!!

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net