Sandpapper under medeltiden?

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Anders Lindkvist » 3 juli 2008, 21:17

Här kan ni köpa handhuggna raspar där varje liten pigg i raspen är slagen med en liten hammare och mejsel....
http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storef ... ory&PID=DW
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Heinrich H » 3 juli 2008, 22:52

Vill man köpa billigt så är det många av de kinesiska filarna som är handhuggna. På nära håll ser man att det finns en oregelbundenhet som avslöjar detta.
Lustigt nog framhålls detta sällan [;)]
Heinrich H
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 20 februari 2004, 10:12
Ort: Sweden

Inläggav jonsey » 4 augusti 2008, 09:31

Lite mer besserwisseranda... [;)]
<b>Sickel</b> (eller för all del sickling) är själva metallbladet man håller i för att få fram en, enligt mig, avsevärt mycket bättre yta än med sandpapper. Finns i butik vanlig rektangulär samt den som kallas palettsickel eller allmänt svanhals.
<b>Sickelstål</b> däremot är ett verktyg man anväder för att lägga upp eggen på sickeln så att den "hyvlar" ordentligt/fint. En del lägger upp en grov egg på sickeln med enkelgradig fil men det optimala är om man använder ett sickelstål. Har man inget sickelstål (för jag har inte hittat något nytillverkat) fungerar ett svarvstål också bra för att lägga upp en egg.
Jag vet att gitarrbyggare använder sickel och säkerligen gör andra instrumentbyggare det också.

/Jonas
jonsey
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 7 april 2008, 16:32
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 23 mars 2009, 09:30

För att återgå till den ursprungsfrågan något. Var ute i naturen igår och plockade lite skavfräken. På långa omvägar började jag fundera på det här med sandpapper och när jag kikade här på forumet så fanns det ju till och med en tråd i ämnet. Blev så nyfiken att jag satte mig i bilen och for ut till närmsta naturområde med sandig mark och visst. Där fanns det ju. Ungefär hur mycket som helst. Så nu står en rejäl bunt hemma och torkar, men dom går alldeles utmärkt att använda färska också. Och det är helt överlägset sandpapper i fråga om polering av trä. Helt otroligt bra. Provade på ett knivhandtag som dessutom är väl invaxat sedan tidigare. Inga problem alls! Hur enkelt som helst. Och vilken yta sen! Blev mycket finare yta när jag polerade med skavfräken än med 1200-papper. Dock rekommenderar jag er inte att plocka det själva utan att klippa av knopparna om vi har trädgård... Värre ogräs finns nämligen inte och är det lagom fuktigt sprider det sig fasen som en gräsbrand...

/Eric
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Åsa vävare » 25 mars 2009, 13:10

I sista numret av Hemslöjden skriver Kjell Wikström - välkänd tidigare hårdslöjdskonsulent på Gotland - om gotlandska och jämtländska slöjdord. "Egentligen behöver jag inte putsa de skurna ytorna men om man vill kan man ta lite av skavagrese, skavfräken. Ett alldeles utmärkt putsmedel". Skavagrese tillhör hans barndoms språk, jamskan.
Åsa vävare
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 21 augusti 2003, 22:17
Ort: Sweden

Inläggav Martin_Gerhardsson » 7 juni 2009, 18:29

Förutom skavfräken kan blad från alm användas om man vill ha en extra fin yta. fick lära mig det av en gammal svarvare. Han är ganska gammal men jag vet inte om han hållit på ända sedan medeltiden...
Martin_Gerhardsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 1 april 2009, 22:27
Ort:

Inläggav Halvor » 7 juni 2009, 20:11

Noen som skal på Hantverkslägret som har litt skavegras å selge eller gi bort?
Halvor
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 5 december 2002, 10:42
Ort: Norway

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net