Oljelampor

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Oljelampor

Inläggav Fiskinfluensan » 18 maj 2012, 11:53

Jag har nyligen gjort mig en oljelampa av romersk 300-talsmodell, något i stil med denna:
Bild
Nu skulle jag vilja få den att fungera. Den är gjord i terracotta och svartbränd (saknar alltså glasyr). Frågan är vad jag borde använda för veke och olja? Enligt min keramiklärare var vanlig lampoja inte att föredra i svartbränd keramik eftersom den tränger igenom keramikens väggar och rätt vad det är så brinner hela föremålet. Jag har förstått att man brukade använda olivolja under antiken, och det vore nog ingen dum idé att prova då matolja ska ha tätande effekt på keramik. Vad jag dock undrar är vad veken borde vara gjord av?

/Fiskinfluensan, som inte alls har koll på oljelampor.
Fiskinfluensan
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 november 2010, 09:38
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 18 maj 2012, 18:06

Olivolja funkar bra i oljelampor. Fast egentligen ska man kunna använda vilket fett som helst. Oljan brinner ju inte utan en veke, så jag förstår inte hur hela föremålet skulle kunna börja brinna.
Som veke kan man använda vad som helst som kan brinna, t.ex. en bit fluffig tråd eller en remsa linnetyg. Den bästa veken jag har använt har jag gjort av mossa. Jag har glömt vilken sort det var men jag har för mig att det var vitmossa. Vi plockade, kramade ihop till korvar och lät torka. De blir inte längre än prinskorvar och smular en del, men brinner väldigt fint i en öppen oljelampa.

Jag har bara erfarenhet av öppna oljelampor, de som i princip är en skål. Jag har använt både glaserade och oglaserade keramiklampor och lampor av täljsten. Det kan ju hända att den modell du har gjort funkar annorlunda.

Karin

EDIT: Förtydligade den tredje meningen.
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 20 maj 2012, 18:20

Beroende på hur kinkig du är med detaljer, så finns det utmärkta moderna vekar att köpa på välsorterade lampbutiker. De säljs till fotogenlampor och dylikt. De ser ut som vilken ljus random snörstump som helst, speciellt efter att ha brunnit. Jag kan för övrigt rekommendera vanlig lampolja. Funkar helt klart bäst, och jag har svårt att se hur keramiken börjar brinna, även om den suger upp lite. Den bör vara för tät för att kunna fungera som veke.
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden

Inläggav Mary-Lou » 22 maj 2012, 07:38

Jag rekommenderar fett som stelnar när det inte används. Typ ister. Mindre kladd vid transport
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 22 maj 2012, 14:42

Bra synpunkt, men ister och dylika grejer sotar väldigt mycket, och det är ett envist sot som är svårt att få bort.
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden


Återgå till Bostäder och husgeråd



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron