Delbar tältstomme

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Delbar tältstomme

Inläggav Branna » 3 juni 2012, 18:10

Jag skulle behöva ett par bra tips! Vi har en blivande geteld, och funderar på tältstommen. Det blir två upprättgående pinnar, och en som går längs med tältet/nocken; tyvärr blir varje pinne 3 meter vilket innebär att vi måste dela dem på två. Har ni något bra tips på hur man skarvar (vi har trä och metall till handa) så pinnarna blir stabila och hållbara? Gärna med bildförslag; vi har måga teorier som inte har provats...
Branna
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 juni 2011, 15:35
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 3 juni 2012, 18:58

Det går ju att svetsa till en rejäl (lång) metallhylsa att sätta samman stommarna med.

Vi har ett enormt geteldtält med stommar på längre än tre meter och vi fraktar dem med enkelhet på taket. Om ni ändå hade tänkt att ha stommarna på taket så bör ni överväga att behålla full längd och inte skarva.

/Ville

http://www.uppsalarus.se/
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Edvin » 3 juni 2012, 20:06

Ett metallrör man sätter på mitten brukar fungera bra på mindre tält. Hur stort är det? Våra pinnar får vi in i bilen (lite Golf).

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Therion » 5 juni 2012, 07:54

Om ni gör en metallhylsa, tänk i så fall på att ytbehandla tältstängerna med t ex utelasyr eller liknande. Annars riskerar de att svälla fast i röret så fort de blir fuktiga, vilket är lite besvärligt när man ska åka hem.

En annan modell jag sett för att skarva två 45x45 reglar är att ta två vinkeljärn och skruva fast i änden på den ena så att de blir som en fyrkantig hylsa. Den går sedan att skruva loss om något skulle svälla fast. Den blir inte lika hållbar dock.


/Torbjörn
Therion
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 december 2009, 16:55
Ort: Sweden

Inläggav Mjödbjörn » 5 juni 2012, 11:41

Jag har också använt mig av 2 st 45x45 reglar till nockbräden, som jag har limmat ihop förskjutna 50 cm. Så i skarven blir det ett 50 cm "bultförband". Jag skruvar ihop nocken med 4 genomgående vagnsbultar. Mycket stadigt och bra.
Mjödbjörn
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 21 september 2005, 13:48
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 5 juni 2012, 13:33

Mittstolpen i mitt klocktält är skarvad såhär:
Rundstaven stolpen är gjord av är itusågad diagonalt, men den är också berabetad, så att när man lägger ihop delarna så är den totala omkretsen liiiiite större mitt på omlottdelen. En smidd järnring förs på från varje håll, en uppifrån och en nedifrån. Dom går inte att föra in längre än till där det börjar bli tjockare på allvar, utan fastnar där.
Det har hållit strålande hittills och är väldigt smidigt eftersom dom enda extradelarna är dom två smidda rignarna. Det blir inte mycket extra vikt eller något sånt.

Men träet i stolpen är obehandlat, så det händer att stolpen sväller och är svårt att få isär. Än så länge har det gått att knacka loss ringarna, dock, så det är inget jätteproblem.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Helena Svensson » 7 juni 2012, 10:17

Nu har jag ingen aning om hur hk det är men sjukt praktiskt är det. Har en metalsylinder i mitten och pinnarna är avsågade snett så att de möts omlott i cylindern.
Sedan passade vi på att sätta två krokar på cylindern (virad metall runt och avslutad i en krok på var sin sida) som man kan hänga upp lyktor i inne i tältet.
Helena Svensson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 17 november 2008, 14:11
Ort:

Inläggav Branna » 18 juli 2012, 19:15

Nu har vi lyckats bygga klart tältet! Stommen blev rundstavar med skarvning i form av metallrör, de är inte jättesnygga men känns stabila och säkra. De som vill får gärna titta under medeltidsveckan iår =)
Branna
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 juni 2011, 15:35
Ort: Sweden


Återgå till Bostäder och husgeråd



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net