vikingatid och tältkåtor

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

vikingatid och tältkåtor

Inläggav Torvald » 25 juli 2012, 13:02

Nu har jag grubblat länge och väl över detta...

Jag har sett hundratals A-tällt på marknader o. dyl. och denna modell tycks vara det enda "acepterade" vikingatältet. Nu grundar sig ju denna modell emellertid på (om jag inte är helt felunderrättad) två (2)! fynd från skeppsgravar.

Jag förstår att modellen lämpar sig väl när det gäller att "tälta ett skepp" och att man sedan kan bära iland tältet är enligt min uppfattning ett sekundärt användningsområde. (Jag tvivlar dessutom på att man var villig att i onödan lämna skeppen över natten)

Om man nu inte har ett skepp att tillgå blir A-modellen tämligen opraktisk och klumpig att transportera vilket säkerligen mången modern viking erfarit.

Så, hur såg de andra tälten ut, de som var tänkta som tillfälliga bostäder för de som färdades landvägen? För de måste väl ha funnits, även om inga fynd bekräftar detta?

Om jag skulle konstruera ett tält som är lätt att tillverka, kräver minimalt med material, ger gott om utrymme och bekvämlighet, står emot hårt väder och som är lätt att transportera på häst (eller järnhäst) skulle valet tveklöst falla på en tältkåta liksom det gjort för människor världen över både långt före och efter vikingatid.

Således hävdar jag att A-tälten framför allt var skeppställt och att det "normala" vikingatida tältet var av kåt-typ.

Skulle gärna vilja höra era synpunkter på detta kväde[;)]
Torvald
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 juli 2012, 12:01
Ort:

Inläggav Edvin » 25 juli 2012, 13:36

Saxartält uppfyller ju alla dina krav och är väl belagda under järnålder, om dock inte i skandinavien.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Torvald » 25 juli 2012, 14:42

Ett saxiskt tält är ju egentligen en "dubbel kåta" med två stänger i stället för en. Således bör jag inte vara helt fel ute då?

Att tältfynd är ovanliga är kanske inte så konstigt. skulle jag kassera ett tält, segel el. liknande skulle jag säkerligen återanvända väven i något annat mindre ända ner tills det slutligen blev lampvekar av det...
Torvald
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 juli 2012, 12:01
Ort:

Inläggav Vesuvius » 25 juli 2012, 18:05

Nån har hävdat att vi har belägg för "bottenplattor" från yurtliknande tält från vikingatid.

Jag skulle tro att det var relativt ovanligt, över lag, med tält. Om man färdades landvägen så couchsurfade man troligen... eller, mer... höladesurfade.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 25 juli 2012, 18:27

En kåta har ingen mittstolpe, som saxtältet eller klocktältet har.
Den har istället ett antal stänger runt om och även om det kanske är mindre att frakta än A-tältets ram är det ändå en hel del pinnar.

Samtidigt finns det gott om tillfälliga bostäder genom tiderna där man inte alls brytt sig om att frakta stommen, utan huggit sig nytt efter hand längs vägen. Det är svårt för oss att göra som vi använder tälten i dag, men det är knappast osannolikt att den typen av bostäder kan ha funnits och använts. Och dom lämnar förmodligen inte mycket spår efter sig.

Ska man frakta stommen med tältet är klocktältet det som kräver minst att släpa på. Det blir bara en enda stolpe (Och tältspikar, förståss). Inga snubbliga linor, inget vindfång att tala om etc. Det är en väldigt effektiv tälttyp. Men det finns inga belägg för den från vikingatiden, vad jag vet. Däremot vet jag att klocktält godkänndes på till exempel foteviken i år, så är det bara sånt man ska ha det till kan man ju snacka med arrangörerna och se vad som tillåts. Det lär hamna närmre i tid än dom eviga tältdukarna i bomullsatlas i alla fall. Det handlar väl mest om vad man prioriterar, som vanligt.

Men vill man vara så historisk man kan och köra vikingatid, ja då är det nog tyvärr inte mycket att göra annat än att tolka A-ramarna så gott det går.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Torvald » 25 juli 2012, 22:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>

Nån har hävdat att vi har belägg för "bottenplattor" från yurtliknande tält från vikingatid.

Jag skulle tro att det var relativt ovanligt, över lag, med tält. Om man färdades landvägen så couchsurfade man troligen... eller, mer... höladesurfade.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote"> Jo det tror jag också. Självklart är det bekvämast att nyttja en befintlig byggnad utefter vägen. För tusen år sedan var säkerligen även gästfriheten större än vad den är i dag och om inte annat kunde den av iaf den mer upsatte påverkas i rätt riktning[;)]
Torvald
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 juli 2012, 12:01
Ort:

Inläggav Torvald » 25 juli 2012, 22:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lillith</i>

En kåta har ingen mittstolpe, som saxtältet eller klocktältet har.
Den har istället ett antal stänger runt om och även om det kanske är mindre att frakta än A-tältets ram är det ändå en hel del pinnar.

Samtidigt finns det gott om tillfälliga bostäder genom tiderna där man inte alls brytt sig om att frakta stommen, utan huggit sig nytt efter hand längs vägen. Det är svårt för oss att göra som vi använder tälten i dag, men det är knappast osannolikt att den typen av bostäder kan ha funnits och använts. Och dom lämnar förmodligen inte mycket spår efter sig.

Ska man frakta stommen med tältet är klocktältet det som kräver minst att släpa på. Det blir bara en enda stolpe (Och tältspikar, förståss). Inga snubbliga linor, inget vindfång att tala om etc. Det är en väldigt effektiv tälttyp. Men det finns inga belägg för den från vikingatiden, vad jag vet. Däremot vet jag att klocktält godkänndes på till exempel foteviken i år, så är det bara sånt man ska ha det till kan man ju snacka med arrangörerna och se vad som tillåts. Det lär hamna närmre i tid än dom eviga tältdukarna i bomullsatlas i alla fall. Det handlar väl mest om vad man prioriterar, som vanligt.

Men vill man vara så historisk man kan och köra vikingatid, ja då är det nog tyvärr inte mycket att göra annat än att tolka A-ramarna så gott det går.



<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote"> My bad! Det är nog snarare ett klocktält jag menar, d.v.s ett koniskt tält med en mittstolpe. som Du säger kan man ju hugga stommen på plats efter vägen så det är knappast troligt att man bar med sig den vare sig det var en eller tolv stolpar/slanor. Min tanke var något mitt emellan, att man skulle kunna lämna en stolpe på varje plats som man vanligen besöker (ja alltså inte Foteviken, Ale o.dyl men på den lokala föreningen, vid varje bra fisketjärn o.s.v.) Som sagt denna typ av bostäder lämnar inte mycket till spår då stolparna/stolpen ruttnar eller eldas upp och tältduken säkerligen återanvänds till något mindre när den är uttjänt.
Torvald
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 juli 2012, 12:01
Ort:

Inläggav Fredrik Johansson » 26 juli 2012, 16:44

Jag äger faktiskt ett sådant tält som du beskriver (som min farfar gjorde för X decennier sedan)! Mittpinne med fyra trekanter. Har därför haft ögonen öppna efter belägg på sådana, men tyvärr inte hittat. (Tror de äldsta spåren på mittpinnetält är slutet av 1700-talet med många fler trekanter, månghörnig, på sidorna).
Använder dock inte tältet, problemet är att det är för litet så det duger bara som förrådstält. Min farfar tänkte inte på den aspekten...
De tält jag sett har varit antingen A-frame (med en vågrät stång och tältduk över) alternativt en lång mittpinne samt något kortare pinnar längst sidorna (verkar vara högreståndstält, pinnarna på sidorna är så långa att man kan stå).
Fredrik Johansson
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 8 mars 2004, 21:18
Ort: Sweden

Inläggav Fredrik Johansson » 26 juli 2012, 16:45

Som kuriosa kan nämnas att i ett April-nummer (!) av tidningen Silversparren (tidskrift för SKA-Nordmark, SCA) i början av 90-talet fanns en artikel skriven av Björn Hellqvist, Den var i form av en bok-recension som hävdade att Bockstensmannen dött för att han tältat i ett sådant tält du beskriver och att under natten hade hans tält rasat. Störarna i hans kropp var således tältstången som dödat honom samt hans mantel/kappa i själva verket rester av tältduken. Det var tydligen vissa som gick på det :-)
Fredrik Johansson
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 8 mars 2004, 21:18
Ort: Sweden

Inläggav Torvald » 27 juli 2012, 11:13

He he! Ja tältlivet har sina risker[:D]

Min plan är ett 6 eller 8 sidigt tält i ylle och med mittstång.
Jag tror iofs att klykstångsmodellen är en mera trolig variant än mittstångstypen eftersom den inte kräver en lika avancerat sydd tältduk, är stabilare samt att härden kan placeras mitt under rököppningen. (Dessutom kan man elda hårdare utan att riskera att man återfinns tusen år senare med kolnade pålar genom kroppen[;)])

Att jag ändå lutar mig åt en tårtbitssydd duk med mittstolpe är en kompromiss, tältet går snabbt att resa/riva och kräver minimalt med trävirke (praktiskt i modern tid då man inte alltid kan hugga sig tjugo störar var helst man finner det lämpligt utan att riskera åtal...)men är ändå en tänkbar tälttyp med vissa om än svaga belägg.

Jag kanske skall tillägga att jag lever och verkar i Jämtland vilket än i dag till stora delar är renskötselområde, däremot hade vi nog inte några långskepp i storsjön varför jag ser tältkåtan som en mer trolig typ än skeppstältet.
Torvald
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 juli 2012, 12:01
Ort:

Inläggav Vesuvius » 6 augusti 2012, 12:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Fredrik Johansson</i>

Jag äger faktiskt ett sådant tält som du beskriver (som min farfar gjorde för X decennier sedan)! Mittpinne med fyra trekanter. Har därför haft ögonen öppna efter belägg på sådana, men tyvärr inte hittat. (Tror de äldsta spåren på mittpinnetält är slutet av 1700-talet med många fler trekanter, månghörnig, på sidorna).
Använder dock inte tältet, problemet är att det är för litet så det duger bara som förrådstält. Min farfar tänkte inte på den aspekten...
De tält jag sett har varit antingen A-frame (med en vågrät stång och tältduk över) alternativt en lång mittpinne samt något kortare pinnar längst sidorna (verkar vara högreståndstält, pinnarna på sidorna är så långa att man kan stå).


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Heh? Klart de fanns tidigare. Finns bland annat en del runda tält med mittpinne i Utrechtpsaltaret från 800-tal. Sen finns de hela vägen fram tills... idag, typ?

Bild

Bild

Iallafall tolkar jag det som ett runt tält med mittstolpe...
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Fredrik Johansson » 11 augusti 2012, 18:05

Bra, där är ett sådant fyrkantigt tält :)
Fredrik Johansson
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 8 mars 2004, 21:18
Ort: Sweden

Inläggav Torvald » 12 augusti 2012, 18:24

Jag känner mig stärkt i anden och skall ta och beställa tyg snarast[:)]
Torvald
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 juli 2012, 12:01
Ort:


Återgå till Bostäder och husgeråd



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net