ja då var det slut med Salve då.

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Runristaren » 27 maj 2008, 07:20

Det som slår mig vid denna och liknande debatter är allt kunnande som finns över det som bevisligen funnits, alltså inte det som kan ha funnits men inte kan påvissas på grund av allmänt ytters små mängder bevis från dessa tidsperioder.

Om jag inte har missat något så har jag hittils inte läst om något by/stadsprojekt typ Salve som varit lyckat och rätt...

Varför gör då inte alla de eldsjälar på äkta historia...slag i saken och trummar ihop ivriga från när och fjärran i Sverige[?]
Varför inte starta ett upprop/budkavle på historiska världars forum, för att starta upp Sveriges första äkta återskapade by/stad/medeltid och på så sätt få personal som vet vad de sysslar med[?]

Med denna breda front att samla människor ifrån, lär det inte vara några problem att få allt att rulla, synes klart, då man läser allt engagemang i frågor som denna[:)]
Detta skulle i alla fall vara mycket mer konstruktivt och till fördel för alla eller hur[:D][?]

www.runristare.ax
Runristaren
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 23 oktober 2006, 07:14
Ort: Finland

Inläggav Johan Käll » 27 maj 2008, 09:10

Därför att de flesta av oss har andra jobb och inte möjlighet att ge oss in i osäkra satsningar som inte kommer ge avkastning på flera år.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 27 maj 2008, 09:41

Det enda är ju om någon snorrik människa får en knäpp och bestämmer sig för att styra upp något i stil med en 1300-tals by/stad där han helt enkelt anställer folk att gå runt för allmän beskådan.

Hade jag pengarna, jag skulle inte tveka, för det behövs egentligen.
Mera kultur!

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Mary-Lou » 27 maj 2008, 15:20

Dags att leta sponsorer...
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav Runristaren » 28 maj 2008, 07:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Därför att de flesta av oss har andra jobb och inte möjlighet att ge oss in i osäkra satsningar som inte kommer ge avkastning på flera år.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tror du inte att forumet kan samla härskaror med folk som vill vara med "fattiga som rika"[?]
Tror du inte att det finns intresse, fast alla har jobb[?]
Jag är övertygad om att det flesta satsningar hittils, inom detta område, har skett fast många inblandade redan har/hade lönearbete.
Tänk all den tid du eller andra historieintresserade lägger ner på detta intresse i dag, på sin fritid/hobby, alltså utanför sitt ordinarie arbete[;)]
Inget skulle väl vara mer nöjsamt och gott för den allmänna kunskapen att bygga upp något sant och stort, varför inte delägt, typ aktier?
Alla som är intresserade får köpa en aktie, på så sätt äger alla intresserade detta projekt[:)]

När det gäller ekonomin så är det som de flesta andra projekt, en sak som löses, innan spadarna sätt i marken[:)]
Finns det drivande människor med stor kunskap ser inte jag några hinder för stor framgång[:D]

Detta ser jag som något bättre, något mer positivt, konstruktiv, tillvaratagande av kunnighet och intresse istället för att tala om hur dåliga alla andra är[;)]
Snacka om förlust för hela samhället[}:)]

Tillräckligt många och detta går i hamn, oavsett statigvarande lönearbeten, det visar dagens intresse/hobby utöver arbetstiden[:)]

Inget kommer eller är gratis, kom igen nu och visa vart skåpet skall stå[8D]

www.runristare.ax
Runristaren
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 23 oktober 2006, 07:14
Ort: Finland

Inläggav Matti » 28 maj 2008, 11:52

Du har delvis rätt, Runristare. Problemet är väl för mig, som är utbildad för att arbeta förlön just med sådana här saker, att om jag går in och gör något ideellt, så har jag sagt att jag inte bryr mig om att få lön och att... tja... man inte behöver betala för kultur för det är sådant tokar gör gratis.

Vilket innebär att vi som utbildat oss för att syssla med detta som vårt yrke och skaffat oss alla de kunskaper som vi som enskilda personer bär på, med ett visar att vi inte bryr oss om pengar eller lön utan vill lida för konsten. För alla arbetsgivare blir det då en signal att man inte behöver ge oss någon lön att tala om.
Jag anser att jag är värd bra betalt för det arbete jag kan göra på en sådan anläggning, och att stara en egen helt ideelt är samma sak som att säga tvärtom.

Jag har drömt om egen medeltidsby och annat, men jag vill kunna leva på det, annars har jag bevisat att man kultur inte är något samhället skall betala för, eller ens ge folk utbildningsbidrag för.
Varför skall folk få ta studielån för att läsa arkeologi, historia och museikunskap, när det finns så många ideella som gör det gratis?

Så gör jag något, måste jag få inkomst för min familj, eftersom detta är min profession och jag anser att jag är värd att betala för. Om samhället visar att det inte delar den aspekten så måste jag syssla med något helt annat och kan inte ge bort allt gratis, eftersom jag trots allt tror att mina förmågor som person att arbeta med förmedling, som guide, museilärare, skribent osv, med både praktiska hantverk, mer vanliga föreläsningar och så vidare är värda pengar.

Att vara med i liten grupp på fritiden och så är en sak, men att ge sig in i ett stort projekt rent ideelt är tyvärr för mig inte riktigt en möjlighet. I vart fall skulle jag vara tvungen att dra tydliga gränser för hur mycket och vad jag skulle göra.

Därmed inte sagt att jag inte skulle tycka att ett sådant projekt vore kul, men för att behålla min heder och trovärdighet så skulle jag vara tvungen att tjäna på att göra det, åtminstone såpass att jag drog min del till familjens kassa.
Yrke och hobby krockar således total i mig och det sätter mig i en mycket jobbig sits etiskt och moraliskt, från många håll. Jag har redan blivit tvungen att "sälja mig" för att jag gav ett löfte till några. Att sedan en person med möjlighet och intresse för att ta mina tjänster i beaktande mer eller mindre gratis, med hänvisning till hur duktigt jag utfört sagda tjänster mot betalning året innan, och sedan gjort diverse turer för att jag skall "gå med vinst" på sätt som jag bara kan se som mycket osäkta, tja, det gör mig aningen olycklig.
Men ett löfte är ett löfte så jag gör det för denna gång och för Angermannaordens skull eftersom de är hedersknyfflar.
EDIT:
(Det skall klargöras att ingen skuggar faller på dem, utan det handlar om arrangörer. Om jag inte visste att jag och eventuellt andra heruler kommer att ha skitkul tillsammans med Angermännen skulle jag ha dragit mig ur.
Då får jag ju också chansen att ge ansvariga lite dåligt samvete, kanske. Liten hämnd är alltid hämnd, särskilt om man kan ha kul med likasinnade samtidigt)

Sedan har vi ju alltid problemet med kockarna och soppan att beakta.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 28 maj 2008, 12:10

Nej. Jag tror inte detta forum kan samla några härskaror. Speciellt inte med den riktade kunskap som behövs. Visst finns det experter här, men jag tror inte de kan låsa upp sig med ett osäkert projekt. Det går inte heller driva ett sånt ställe på en höft med idiella. Nackdelen med idiella arbetare är att de gör det av fri vilja. Då kan man heller inte ställa krav. Vad gör vi då sedan när deras ideella glöd falnar och de inte orkar/vill längre?

Dessutom är driva en sådant ställe inte att gå runt i medeltida kläder och prata med folk. Det handlar om ekonomiarbete, marknadsföring, logistik, säkerhetsfrågor, juridik etc, etc andra saker som inte så många av oss här är fenor på... visst, klassificera lergods från 1307, det kan vi, men driva ett företag är inte något alla är utbildade till.

Dessutom kanske många av oss trivs med de jobb vi faktist har valt att jobba med?

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Runristaren » 28 maj 2008, 12:42

Matti å Johan, jag menade inte att det skulle vara ideelt drivet utan givetvis drivet med lönerabete, därav exemplet med aktier som ekonomisk grund etc.

Det jag menar är att med all denna kunskap som är samlad på ett ställe, finns ypperliga förutsättningar att starta upp med att dra upp riktlinjer osv, samt ragga investerare som får köpa max 49% av aktiestocken etc etc.

Alla företag/are inom turistsvängen förstår garanterat vilken kunskapspotensial en forumshärskara innebär för autentisiteten i ett sådant projekt, jamenar interntionella ekon osv, osv, vilket i sin tur ger stora möjligheter att generera pengar vilket de flesta "donatorer"/investerare ser som "krav" i dag.
EUbidrag, Stats och kummunbidrag etc är också möjligt att söka.
Pengar/investerare tror jag inte är ett problem, bara förarbetet är gjort så att säga[:)]

Det ideella arbetet/intresset/hobbytiden är den tid det går åt i planeringsstadiet, när man väl sätter igång, ska det givetvis drivas med lön, annars byggs orättvisor och avundsjukor in.
Så öppna upp en ny mapp på forumet för planerings/byggs/genomförings etcfrågor är mitt förslag till att få till något konstruktivt, oavsett vem som använder sig av dem i slutändan är det ju ett plus för alla inom denna "sväng"[:)]

www.runristare.ax
Runristaren
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 23 oktober 2006, 07:14
Ort: Finland

Inläggav Matti » 28 maj 2008, 16:03

Nu förstår jag dig Runristare. Min fru låter nästan likadant när hon tjatar om att jag skulle kunna bli min egen.

Och du har absolut rätt i mångt och mycket här, men dessvärre så är jag rädd att problemet kan vara att hitta investerarna här i Sverige som inte riktig gillar ovanliga projekt utan vill satsa i hockeylag, idrottsarenor, konstmuseer osv...
Att turismen är en växande branch och att kulturturismen är mycket viktig i detta sammanhang, går väldigt sakta upp för många, och de flesta kommuner orkar inte bry sig om de synergieffekter i ekonomin som dylika anläggningar kan skapa. Kommunpolitiker verkar oftast ha mycket svårt att tänka stort, och se att en anläggning som kostar en del för kulturbudgeten kanske i ett större sammanhang bibringar mer skattekronor och utländska besökare som sedan skall sova, äta och shoppa i kommunen.

Måhända kan företagare ha bättre förståelse för sådana effekter, men jag har tyvärr uppfattningen att de flesta tänker väldigt snävt och branschinriktat utan alltför stort intresse i kringeffekter och indirekta kanaler.

Dessutom tror jag ett forumet inte nödvändigtvis skulle ses som en garant för autenticitet. Svenskar är ganska konservativa. Vi kan lika gärna betraktas som kryptonazister hela bunten, som tokiga hippies eller fattiga idealister. Har du ingen backning från offentligt håll, såg ett museum eller ett universitet, så tror jag dessvärre att många skulle misstro seriositeten. Vi skulle nog få stöd för en themepark, men inte en historical park.

Men det kan vara att jag är alldeles för skeptisk, men jag har liksom sett mycket av den här branschen i Sverige nu vid detta laget. Jag tror nog att det kan vara annorlunda i Finland. Märkligt vad lite krig kan ha för märkliga positiva sidoeffekter...

Men vad säger ni som tror er ha tid? Jag hoppas visserligen i detta nu på en anställning som jag blivit intervjuad för, en fast anställning. Men jag skulle inte ha något emot att arbeta på en sådan by, om vi bara finge ihop en bra plan och kapital.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 28 maj 2008, 16:52

Tja, jag är själv inte utbildad i ämnet, men historisk intresserad och kan lära mig om så krävers mer igående.
Men att arbeta i något sådant skulle jag gladeligen göra, om så på säsongsbasis.
Andra jobb under resten av året går att få utan problem.

Historia är ett av mina absoluta största intressen, och att aktivt arbeta utifrån det, vore en dröm för min del.

Tyvärr har du nog rätt, det är inte nog "hett" med en historical park.
Men man får väl försöka jobba mot det målet iaf, provar man inte så får man inte veta resultatet.

Man kanske inte har sökt intresse från rätt håll egentlige.
Museer och instutioner javisst, men privata håll, stiftelser eller annat då?

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav christofer » 28 maj 2008, 19:19

christofer
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 19 mars 2008, 12:20
Ort: Sweden

Inläggav Torbjörn Byman » 29 maj 2008, 21:44

Hmm... Jo, det är så att jag råkar jobba på just den tidning som skrev om Oddvar Lönnercrantz och hans tempelriddare. Men, jag är nog lite tveksam till om mannen kör projektet i land, och dessutom hur mycket substans som ligger i det hela. Inget har nämligen hörts sedan dess... Det var dessutom jag som tipsade redaktionen om Oddvar, då han berättat för mig att nu var det klart med att tempelriddarna skulle ta över. Han lovade hålla mig uppdaterad. Nada... Så jag tror nog att det där projektet avsomnar i tysthet. Därmed inte sagt att det verkligen inte blir något. Själv ser jag fram emot Foteviken. Några tyska vänner skall ha bröllop enligt gammal sed där :-))) Och jag tror Eketorp kan bli något. Peter Dyvik som kämpade för Salve ända sedan starten är chef där.
Hälsar Smålle
Torbjörn Byman
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 8 januari 2004, 15:27
Ort: Sweden

Inläggav Torbjörn Byman » 30 maj 2008, 21:24

Eftersom jag nu råkar jobba med nyheter kanske jag skulle servera en... Fick reda på idag att Salve visst lever och har hälsan, men det blir lite mera ähhh... kringaktiviteter. Inne i själva staden blir det medeltid, med de aktiviteter som kan förväntas. Utanför blir det både mc-träffar. veteranbilsträffar och en ormshow (!)vid Odens skägg. När nu de snåla rackarna som styr riket inte vill slanta upp för våra kulturyttringar, tja, skall man vara lite pragmatiskt så behövs det förstås något som drar in lite riksdaler. Men, idén är att jobba upp hela verksamheten, så att mer kan satsas på den tidperiod det handlar om. Mera hk och så. Allt enligt Oddvar som tydligen jobbar häcken (ursäkta ;-) av sig för att få allt att funka. Det där med tempelriddarna och den tid de verkade är han väl medveten om. Så de får fortfarande hålla sig i sin tid. Även om man som jag eftersträvar historisk korrekthet, måste man nog inse att världen är skapt på ett sätt som gör en helt historiskt korrekt anläggning något svår att realisera. Eftersom jarlarna i Svealand nu är så förbannat snåla.
Hälsar Smålle
Torbjörn Byman
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 8 januari 2004, 15:27
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 30 maj 2008, 22:58

Vi får se om Eketorp. De har nog mindre pengar än ifjol vad jag vet. De har också anställt färre och har riktat sig mer mot gästabud. De har lagt mer vikt vid bredd och vid att man kan spela instrument och sjunga. Detta vägde tyngre än förmedlingsförmåga, kunskap, hantverk osv...
Så jag vet inte hur bra det blir i stort. Gästabuden är väl ett nytt grepp som kanske funkar, men jag förstår inte varför man promt måste kunna spela musik eller sjunga på dem.
En får väl omskola sig till artist.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 31 maj 2008, 06:46

Alla kulturinstanser dras med samma problem.
Ta en stor teater till exempel. De måste sätta upp några "Kassakor" varje år för att gå runt. Istället för att producera den teater som de vill göra så måste de producera den teater som ger pengar.
Fördelen är att om man lyckas med någon "kassako" så kan de pengarna räcka resten av året.
För en plats som Salve kanske detta är rätt sätt att gå.
Ha ett antal gästabud/konferencer/jippon om året så att stället går runt, när ekonomin är säkrad kan man satsa på mer seriösa men svåråtkommliga arrangemang.
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron