Kul i Leksand!

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Kul i Leksand!

Inläggav Martin Wallgren » 31 maj 2010, 13:32

Ege ställde upp och lät oss ha lite kul i helgen!!!

Bild
Bild
Bild
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Olof den gladlynte » 31 maj 2010, 17:19

Haha...helt klart att jag missade nåt som inte var med!Snygga bilder :)
Olof den gladlynte
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 6 mars 2007, 14:06
Ort: Sweden

Inläggav Ege » 1 juni 2010, 08:17

Vad gör man inte för att glädja sina vänner och publik, och så fick vi ju en hel del svar på hur bra både rustningen och bågarna fungerade. [:D]

Swords don´t run out of bullets.
Ege
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 oktober 2006, 11:33
Ort: Sweden

Inläggav OlaP » 1 juni 2010, 09:29

Oj vad skoj!
...men det syns bara bluntpilar på bilderna.
Hade du någon gräns för högsta tillåtna dragvikt/potentiell energi?
/Ola
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav Ege » 1 juni 2010, 11:14

Inga gränser på någonting, fullt drag! tänken var att grabbarna skulle få ha lite skoj och så ville vi kolla om det var möjligt att hugga pilarna med svärd eller veja undan för dom, jag var mycket nära flera gånger att hugga av dom men lyckades inte riktigt, däremot var det inga problem att veja undan för dom på 30-40 m avstånd.
Givetvis hade vi bluntar, då en viss skaderisk finns!
Däremot så testade dom att skjuta på endast mitt harnesk hängandes på en tavla med riktiga spetsar (jag kan inte namnet på dom) på ca:15m avstånd.

Martin vet mer om bågarna och pilarna.

Swords don´t run out of bullets.
Ege
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 oktober 2006, 11:33
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 1 juni 2010, 11:44

Spetsarna som testades mot harnesket var smidda bodkin spetsar. Bågarna låg runt 60 pund.
Ingen av bågarna slog igenom harnesket, utan det blev som mest bucklor i plåtarna. Med en båge på 100+ pund hade det nog slagit igenom.
Något som jag tyckte var intressant var hur lätt det var för Ege att flytta sig och i vissa fall slå av pilarna.
Vore intressant att jämföra med andra bågar. 60 pundare på 30 meter må vara en sak, en 100+ båge på samma avstånd torde vara svårare.


/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA

I don´t get mad, I get stabby!
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 1 juni 2010, 12:03

Allt rätt med en liten korregering. Tottes båge e på 60 pund. Min är på 70+ och Robins på 80.
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav OlaP » 1 juni 2010, 12:38

Aha, bra att veta!

Jag har funderat på att filma pilens flykt från målets plats, men antingen riskerar man att träffa kameran, eller om man står där själv och kikar genom sökaren så är risken stor att man inte uppfattar pilens verkliga bana tillräckligt snabbt. En rustning är svaret!

Jag har läst att "blunt trauma" på över 80J kan var dödligt om det träffar illa. Nu finns det ju viss luft mellan harnesk och bröst, så kraften sprids över större del av kroppen, men hur kändes det att bli träffad av de tyngre pilarna? Finns det någon speciell träff du kommer ihåg?

Om någon har tid och lust att låta sitt harnesk utstå lite våld så kan vi gärna skjuta med +100-bågar och handsmidda spetsar på Söderköpings Gästabud.

Mvh,
Ola
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 1 juni 2010, 12:47

Sätt en rejäl plexiglasskiva framför kameran. Finns ju sådana som ska tåla en hel del!

Vi får väl skramla ihop till en begangnad plata eller nått som vi kan skjuta sönder. Hoppas kunna komma ner till Söderköping och leka!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav OlaP » 1 juni 2010, 12:57

Det låter fint!
Du är hjärtligt välkommen.
Det blir en liten bågskyttetävling på lördagen, uppdelad på två deltävlingar före och efter lunch, samt final på eftermiddagen.
Inga moderna material i båge eller pilar, bortsett från eventuellt lim och sträng. Historiska kläder, typ. Alla spetsar/styrkor tillåtna. Ta med egen fluflu-blunt om du räknar med finalplats, annars går det att låna på plats.
Mer info kommer...
/Ola
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav Ege » 1 juni 2010, 14:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by OlaP</i>

Jag har läst att "blunt trauma" på över 80J kan var dödligt om det träffar illa. Nu finns det ju viss luft mellan harnesk och bröst, så kraften sprids över större del av kroppen, men hur kändes det att bli träffad av de tyngre pilarna? Finns det någon speciell träff du kommer ihåg?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det ända som märktes var att "skirten" svajade till lite när Martin träffade mig rakt på juvelerna, inte ens när Robin satte en klockren träff i bröstet så det vart flis av hans pil kände jag något.

Swords don´t run out of bullets.
Ege
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 19 oktober 2006, 11:33
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 2 juni 2010, 08:04

Ett av resultaten ... hehehehehehe!
Bild
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 2 juni 2010, 14:23

För att ge tråden lite balans så kommer här en bild på när ege faktiskt totalförstör Robins pil!
Bild
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden


Återgå till Diverse skvaller



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net