[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Är tidsenlighet dyrt?

Är tidsenlighet dyrt?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Är tidsenlighet dyrt?

Inläggav Arild Krake » 14 februari 2004, 01:03

På tråden ”storm i ett vattenglas” så har det diskuterats huruvida bra historiska kläder är så mycket dyrare än kläder som håller en dålig historisk kvalitet. Här kommer min uträkning av vad som är dyrast av dessa två och hur mycket det skiljer i pris.

Här är några ställen där man kan få tag på tyger.

Ylletyg går att få tag på i varierande kvalitet och priser. Här kommer några prisuppgifter: Yllefiltar på Rusta 130x190cm 49 kr/st (helylle?). Vadmal hos Harrys arbetskläder 70% ylle från 115 kr/m, 100% ylle från 180 kr/m (Harrys tyger är inte bra till hosor). Handelsgillet 265 kr/meter helylle. Korps handelsbod ylletyger från 100 kr/m.

Linntyg: Handelsgillet 110 kr/m. Korps handelsbod 70 kr/m.

Priserna nedan är beräknade efter att man köper både ylle och linne från Korp om inget annat nämns.

<b>Bra historisk herrdräkt:</b>

Jag har beräknat tygåtgång till en 1300-tals herrdräkt utifrån mina mått (jag är ca 175cm lång). Dräkten består av hosor, brokor, skjorta, coif (liten vit hätta) och knälång kjortel.

Hosor: 1m (eller en filt)Ylle
Brokor: 0,8m Linne
Skjorta: 1,3m Linne
Kjortel: 1,8m (eller två filtar)Ylle
Coif: Spill-linne
Totalt 2,8m ylle och 2,1m linne

Totalt 427 kr (354 kr om man får tag på rustafiltar) inklusive lintråd och vax från handelsgillet (60 kr).

<b>Bra historisk kvinnodräkt:</b>

Beräknad tygåtgång för en 1300-tals klänning till min flickvän (ca 165cm lång)

Klänning: 3 m (eller tre filtar) Ylle
Undersärk: 3m Linne
Huvud duk: 1m Linne
Totalt 3m ylle och 4m linne.

Totalt 630 kr (387 kr om man får tag på rustafiltar) inklusive lintråd och vax från handelsgillet (60 kr).


<b>”Nybörjardräkter”</b>

Om man syr en ”nybörjardräkt” i linne med ytterkläder i färgat linne så kostar det från 350 kr för en herre och från 490 kr för en kvinna, tråd tillkommer. Dessutom så har det sagts mig att om man använder sig av fru Sofias mönster så drar det mer tyg än vad som är nödvändigt (för info om fru Sofias mönster se andra trådar på detta forum). Alltså kostar det i sådana fall ännu mer att använda ett mönster som sannolikt inte är historiskt korrekt.


<b>Prisskillnad för bra v/s dålig standard:</b>

Så hur blev nu prisskillnaderna mellan en bra historisk dräkt och en dålig ”medeltidsdräkt”?

<b>Kvinnodräkt:</b> Bra dräkt av rustafiltar och linne från Korp kostar från 387 kr med tråd och vax . Dålig dräkt kostar från 490 kr utan tråd. Alltså är det 103 kr (plus tråd) dyrare att sy en dålig klänning.
Får man inte tag på rustafiltar så kostar en bra kvinnodräkt 630 kr med tråd och vax. Då blir den bra dräkten 140 kr dyrare, -kostnaden för tråd.

<b>Herrdräkt:</b> Bra dräkt av rustafiltar och linne från Korp kostar från 354 kr med tråd och vax. Dålig dräkt kostar från 350 kr. Alltså 4 kr billigare, men sen så tillkommer tråd så det blir ändå dyrare i slutändan.
Får man inte tag på rustafiltar så kostar en bra herrdräkt 427 kr med tråd och vax. Då blir den bra dräkten 77 kr dyrare, -kostnaden för tråd.

Till detta tillkommer skor och bälte för både kvinna och man, men det hör till en annan tråd tror jag.

Jag har inte med några prisexempel med bomullstyger då jag inte har en aning om vad de kostar, men det kanske någon vänlig själ kan tala om.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Mia » 14 februari 2004, 12:57

Ja, och sen det faktum att om du väljer "nybörjardräkten" så kommer du (förmodligen) inte att vilja använda den senare, när du blir mer insatt i hur det faktist var, och vill (kanske) åka på evenemang där du visar upp något (t.ex hantverk) och har då krav på dräkten från arrangören. <i>Alla</i> vill naturligtvis <i>inte</i> uppgradera sej, men få håller fast vid sin första dräkt om man fortsätter att intressera sej för historia. Om detta händer, så blir "nybörjarkitet" ännu dyrare.

En annan sak när det gäller priser, att vår hobby skulle vara så dyr; men det är andra hobby´s med, eller hur? Du kan inte rida utan utrustning, spela golf utan klubbor, sim/gym priser är inte billiga osv. I de flesta fall, inom de flesta fritidsintressen, kan du som nybörjare låna. Så även oftast i den lajv/historia/reenactment-förening du som nybörjare går med i.

Jag tycker det är toppen att forum som detta kan ge nybörjare en korrektare bild av hur kläderna såg ut och var konstruerade, och det bidrar också till att hålla kostnaden nere.

Tycker
Mia
och Kram till er på alla-hjärtans-dag
Mia
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 27 januari 2003, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Raymund » 14 februari 2004, 14:02

Till den mer historiska dräkten tillkommer dock läder för vändskor och bälte samt ett bältesspänne och eventuella beslag i nån kopparlegering, några handgjorda hårnålar, och läder till en bältepung, medans man till nybörjardräkten kanske nöjer sig med ett par sandaler och ett mdernt bälte... För bomull kan man nog räkna med halva priset jämfört med linne.

/R
Raymund
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 19 september 2002, 20:38
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 14 februari 2004, 17:33

Vad tyg kostar beror så mycket på vart man letar. I höstas sålde t.ex. tyghandeln i Sveg ut hela sitt sortiment för 5:-/m, vilket gör yllet därifrån flera gånger billigare än den billigaste bomull. Rustafiltarna är också ett exempel, Saxylles rea ytterligare ett. Just nu vet jag ingenstans i Sverige där man får tag på bra linnekvalitéer billigare än hos Korp, däremot kan lin kosta upp till över 900:-/m beroende på vart man köper det. Åhlens (dåliga) linne kostar 125:-/m, Ellos 89:-/m.
En dräkt sydd av bomull köpt på ortens tygaffär kan bli mycket dyrare än en dräkt i "tidsenliga" material med lite planering bakom inköpen.
Ofta är nybörjare beredda att lägga en hel del medel på sina dräkter och tyvärr blir de gärna påprackade helt felaktiga och mycket kostsamma tyger av välmenande men okunniga tyghandlare.
Alltså: För allas bästa, informera mera! Mina sunkiga bomullsklänningar från -98 duger inte ens till mattrasor, mina tillika sunkiga linneklänningar från samma år lever fortfarande, sprättar man bort div. sicksack och infodringar så är de helt ok! Sålde i fjol två ylleklänningar tillverkade före 2000 för en god slant. Hade de varit av bomull eller färgat linne hade de inte inbringat något, oavsett vad materialet från början kostat.

Raymund: Skor är ett svårt kapitel. En del bryr sig inte vad de har på fötterna och kör sandaler eller gympaskor, andra köper på Visby för 1100:-/paret med gummisula och sömmarna utanpå. Beroende på om man syr själv eller om man lejer ut arbetet så varierar kostnaden ordentligt, därför är det svårt att ta med i en kostnadsberäkning. Dessutom kan man ju gå barfota.
Bälte är inget obligatoriskt alls, tvärtom är de överrepresenterade bland oss återskapare. Hårnålar behövs inte tvunget, det finns många enklare huvudduksuppsättningar. Bältespungen försvinner med bältet...

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Arild Krake » 14 februari 2004, 18:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Till den mer historiska dräkten tillkommer dock läder för vändskor och bälte samt ett bältesspänne och eventuella beslag i nån kopparlegering, några handgjorda hårnålar, och läder till en bältepung, medans man till nybörjardräkten kanske nöjer sig med ett par sandaler och ett mdernt bälte... För bomull kan man nog räkna med halva priset jämfört med linne.

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter som om du menar att om man inte har råd med bra skor så ska man ha dåliga kläder förövrigt. Det är väll ändå bättre att ha bra kläder med dåliga skor än dåliga kläder med dåliga skor? Två negationer blir inte alltid en positiv.

Det är faktiskt inte så att alla avbildningar på människor från medeltiden har bältesväska/pung. Men om man vill ha en sådan och inte har gott om pengar (eller annars oxå) så kan man faktiskt göra dem i tyg, varför inte med tofsar? För bälte så är det samma sak. Det är inte alltid som man ser att det bärs bälte på historiska bilder. Bälten kan göras av textil och bältesspännen behöver inte kosta mer än 50 kr.

Men låt oss nu se hur mycket de saker du tagit upp här ovan kan kostar att införskaffa.

<b>Skor</b>: Ska man köpa bra historiska skor så kostar de från 1800 kr och uppåt. Man kan dock få tag i skor som vissa tycker ser tillräckligt bra ut från 500 kr. Ska man tillverka skorna själv så går det åt 1 kvf 3-5mm tjockt vegitabilgarvat läder till sula, kostar från 100 kr. Till ovanläder behövs 3 kvf. 1,3-1,5 mm tjockt veggitabilgarvat läder, kostar från 111 kr. Beräknat till ett par lågskor storlek 41. Sen tillkommer det tråd 85 kr, vax 15 kr och nålar 5 st för 17,50 kr. Slutsumma 328,50 kr.

<b>Knappnålar</b>: Jag tolkar det som att du menade knappnålar för att fästa upp huvudduken med när du skrev hårnålar. Dessa går att köpa för 40 kr/st hos Handelsgillet. De går även att tillverka väldigt enkelt. Det som behövs är en kombinationstång, fil, hammare, något städliknande att slå mot och lite mässingstråd. Jag provade just att tillverka en knappnål, det tog mig en knapp kvart och det var mitt första försök. Information om hur jag skulle gå tillväga har jag fått i boken Kulturen 1957 sid. 168-170. Om man gör dem själv så kostar tråden 21 kr för 25m hos slöjddetaljer. Låt oss säga att det går år åt 7cm till en nål. Då kostar en nål ca 6 öre/st. Om du behöver 4 st. så kostar detta ca 24 öre att tillverka eller 160 kr att köpa.

<b>Bälte</b>: Färdigskuren läderrem ca 25mm tjock 2,5 cm bred och 130 cm lång kostar 79 kr från slöjddetaljer. Gjutna spännen går att få tag i från 50 kr/st. Totalt 180 kr. Man kan även brickväva band till bälten och skärp. Enligt min fästmö så kostar det ca 50 kr att göra ett bälte i lingarn, alltså 100 kr med spänne. Brickorna till vävningen kan man göra av mjölkpaket så dessa behöver man inte köpa.

<b>Bältesväska/pung</b>: Jag har en vän som säljer handsydda påsar med sidentofsar från 300 kr. Man kan även tillverka påsar i tyg själv. Till detta använder man spill, alltså sådant som de flesta redan har = gratis. Vill man ha någonting i läder så kan man köpa vegetabilgarvat getskinn från slöjddetaljer för 37 kr/kvf. Man behöver ca en kvadratfot för en pung.

Så om man tar de billigaste alternativen ovan så ser det ut så här:

Skor: 328,50 kr
Bälte: 100 kr
Bältesväska: 0 kr
Knappnålar (4 st): 0,24 kr

<b>Slutsumma: 428,525 kr</b>

Och som Martina skrev så krävs inget av detta för att man ska ha en tidsenlig dräkt.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Raymund » 14 februari 2004, 19:01

Angående bälten så syftade jag främst på mansdräkter, även om de nog förekom att man ibland inte bar bälten så var nog normen att man bar ett bälte, likaså skor. Tittar man på utrustningskraven för föreningar som har sådana så ingår i stort sätt alltid skor och ett bälte.
Jag vill bara påvisa att för att få en dräkt riktigt användbar och "levande" så krävs det lite mer än det som Ludvig listade.

Sedan så bör man tänka på att tid är pengar också, en nybörjardräkt sys nog oftast med maskin på några kvällar medan man för en handsydd hel dräkt får räkna med en 25-50 timmars (?) jobb, beroende på hur snabb och noggrann man är.

Vad jag vill komma fram till är inte att en någorlunda korrekt dräkt är dyr, utan snarare att en ohistorisk dräkt är väldigt billig...

/R
Raymund
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 19 september 2002, 20:38
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 14 februari 2004, 19:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

..
Vad jag vill komma fram till är inte att en någorlunda korrekt dräkt är dyr, utan snarare att en ohistorisk dräkt är väldigt billig...

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag är nyfiken på vad du menar att en ohistorisk dräckt skulle bestå av för material? Då inte bara t.ex. bomull utan även vilken sorts bomullstyg. jag är även intresserad av varifrån man köper de tygerna och hur mycket de faktist kostar.

Senaste gången jag tittade på indisk bommul (för åtminstonde 5 år sedan) så kostade det 120 kr metern. Det är betydligt dyrare än vad man kan köpa ylle för.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Raymund » 14 februari 2004, 19:45

Är den tillräckligt ohistorisk så kan den bestå av allt från polyester till fleece...
Jag tänkte dock främst på lakansväv som ett substitut till linne.

/R
Raymund
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 19 september 2002, 20:38
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 14 februari 2004, 19:51

Prisuppgifter?

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 14 februari 2004, 23:27

Raymond. Efter mina beräkningar här ovan som jag lagt ner en hel del tid på så förtjänar jag ett bättre motargument än de du har givit. Jag har lagt fram fakta och tycker att jag för tjänar fakta tillbaka. De påståenden du givit här ovan om att sämmre historiska dräkter är så oerhört mycket billigare saknar enligt mig helt och håller fakta som kan styrka detta.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Angus Maciomhair » 15 februari 2004, 00:11

Om man håller sig till den ohistoriska modellen i bomullstyg så blir det garanterat biligare, men ska man utveckla sin garderob senare så blir det billigare om man från början slipper gå på alla nitar som olikfärgade kilar, linne i ytterplaggen, tygförsäljare med förkärlek för vissa material osv. för att inte prata om den tid man spar på att från första början få det så rätt man bara kan om det är det man strävar efter.

Ludvig, kalasinlägg med alla beräkningar.
Jag roade mig nyligen med en liten överslagsräkning och kan konstatera att jag på de senaste 4 åren har lagt ungefär lika mycket på medlemskap, kläder och annan utrustning som en golfspelande kompis fick pynta för ett års medlemskap exkl. green fee.
Lägger man däremot till kostnaden för alla de böcker jag köpt med anknytning till mitt historieintresse under dessa fyra år så blir skillnaden inte lika drastisk, men då har jag en förkärlek för att ha böcker hemma i bokhyllan så att jag slipper springa på biblioteket i tid och otid, så visst går det att blåsa iväg pengar även inom det vi pysslar med, men säg den hobby där man inte kan det.

/Angus
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav Raymund » 15 februari 2004, 01:38

Det känns lite jobbigt att argumentera mot någon man håller med, jag tycker _inte_ att tidsenlighet är dyrt...
Däremot så är ofta nybörjardräkter billigare än vad Ludvig vill göra gällande, jämför man de som kommit över nybörjarstadiet och vill göra en mer historisk dräkt men inte vet riktigt vad man ska köpa och hur man ska sy, då stämmer Ludvigs jämförelse bättre. (Det är dock möjligt att det är den jämförelsen som menas?)

Om man nu tvunget vill ha priser på en ren nybörjardräkt av det värre slaget, så från Eurokangas så kan man köpa krossad sammet för 49 kr/m samt ofärgat bomull för 25 kr/m, vilket blir ungefär 150-200 för en tunika och skjorta. Hosor är konstiga plagg så då köper man istället ett par vadmalsbyxor på överskott för 50 kr och tar på sig sina kängor samt ett bälte med nitar. Sedan är det bara att ta färjan till gotland (den dyra biten, 250kr?) och så är man i medeltiden...

/R
Raymund
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 19 september 2002, 20:38
Ort: Sweden

Inläggav Ananke » 15 februari 2004, 13:04

Mycket intressant - och konstruktiv - tråd! Jag ser helt klart fram emot fler inlägg. :-)

MVH,
/Ananke
Ananke
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 4 februari 2004, 23:47
Ort: Canada

Inläggav Arild Krake » 15 februari 2004, 14:52

Det var ett bra svar. Även om omnämnandet av ett visst tyg med oregerlig lugg gav mig kväljningar.

Men ändå så kostar en bra dräkt enligt min beräkning bara 104 kr mer än den du beskrev, om man inte räknar med skorna.

Från indiska så kan man köpa en knälång klänning i krossad sammet (låt oss uppskatta priset till under 200 kr) och sedan så kan man gå om kring med en bit spilltyg över axlarna hopsnörd till en mantel (midjelång). Jag såg faktiskt denna dräkt bäras i Nordrikes läger 2002 och hon och hennes kamrat fick bo kvar. Kamraten hade svarta piratbyxor, en kort svart tunika (antagligen oxå från Indiska) och sin handväska upptryckt i armhålan.

Men här pratar vi ju ändå om lite olika nivåer. Lägger man ner möda på att ta reda på lite information om hur det ska vara eller tar man bara på sig godtyckliga kläder? Som jag nämnt tidigare så tar jag upp kläder för sådana som säger sig hålla på med gestaltande av medeltiden och där tycker jag att man inte vet vad man talar om om man använder ekonomi som ursäkt för att få sy sina kläder i färgat linne och bomullstyg i stället för ylle och linne.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Eva Andersson » 15 februari 2004, 16:38

Vad damerna i hemska kläder angår så kanske du hade hjärta att kasta ut dem när de åkt ända från Tysklnad, men det skulle inte jag ha haft. Nordrikes läger är öppet även för icke-nordrikeföreningar och det är svårare att ha koll på folk innan de dyker upp då.

Fast det var inte det jag tänkte skriva om. I den här tråden tenderar folk att använda ordet "tidsenlig dräkt" som om det vore något absolut. Merparten av oss, om inte alla, har dräkter som inte är tidsenliga. Jag har t ex en klänning i handvävt ylle, sydd helt för hand, men garnet i tyget är nästan säkert inte färgat med de färgämnen som användes under medeltiden och ullen är helt säkert från moderna fårraser. De flesta av mina tyger är emellertid maskinvävda, vilket jag antar att även Rustas filtar är [;)](som för övrigt inte lämpar sig för alla dräkter, t ex tidigare perioder där tunna, icke-valkade tyger var idealet). De sömmar som inte syns från utsidan är t o m maskinsydda på de flesta av mina kläder och min korsett är skenorna av plast - åh fasa! Ändå tror jag att de flesta här inte ser mig som ett exempel på en människa om går i otidsenliga kläder.

För mig är tidsenlighet en resa, något man strävar mot, men inte når. Oavsett hur bra material vi har råd att köpa kommer vi alltid att behöva spekulera utifrån det källmaterial som finns.
Orsaken till att en människa inte uppnår vad en del anser krävs för att något ska kallas tidsenligt kan vara pengar, förmåga, tid och kunskap, men också att man kanske känner att man har nått en nivå man vill vara på, att det är okej där man är.

Det betyder inte att jag tycker att man ska uppmuntra folk att göra saker i krossad plysch, däremot att man får lära sig leva med att andra människor gör andra prioriteringar. Ni kanske bränner mig på bål nu, men kan jag inte få tag i tunt 100% ylle som faller rätt för en 1100-talsklänning och har rätt färg kanske jag nöjer mig med 80%. Och det är _mitt_ val.

/Eva
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net