Är hemslöjdskunskap vämjeligt?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Eva Andersson » 1 mars 2004, 19:47

Fast jag kan inte låta bli att tycka att det hade varit roligt om mer än högst 5 % av alla människor man träffar som håller på med medeltideri i någon form (observera att jag inte specifikt menar folk på detta forum, utan den större gruppen) i alla fall hade hört talas om bröderna Weibull.
På nå't sätt verkar det vara helt okej att aldrig ha läst annat än populära böcker om historia, men gud nåde en om man har 1400-talsskor till en 1200-talsdräkt.
Fast jag avlägsnar mig från tråden. Detta är min (hittills) hemliga sorg och frustration och jag tror jag tänker fortstätt att hålla den inom mig i fortsättningen också.

Eva
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Inläggav Taffy » 1 mars 2004, 21:06

Du tycker dig ana fel.

Jag är inte här för att diktera några vilkor alls, men det är ju något underligt om man inte alls bryr sig om gällande akademikertrend, utan istället förlitar sig på gällande föreningstrend.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Björn Hellqvist</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Jag får bara avsmak. Dessutom finns det en viss diskrepans i att man tycker att det är viktigt med handsydda fodersömmar, samtidigt som man inte bryr sig om utgångsläget för synen på historia.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Och vad är det korrekta utgångsläget för synen på historia? Den marxistiska skolan? Weibullarna? Månadens smak? Finns det inte en lika stor risk för tendensiöst tyckande om man ser på historia enligt gällande akademikertrend, som att göra det enligt den mer "vulgära" romantiseringen? Jag tycker mig ana att du gärna vill ha tolkningsföreträde, och hytta med stora fyfingret så fort någon glömmer bort att det minsann var riktigt jävligt förr och att man absolut inte får tycka att forna tider är roligt att ägna sig åt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Taffy
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 11 augusti 2003, 17:30
Ort:

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net